کد خبر: ۱۱۲۷۶۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۳

احتمال افزایش مجدد نرخ بیکاری

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فصل پاییز امسال در حالی به نیمه خود رسید که همچنان خبری از اعلام نرخ بیکاری فصل تابستان توسط مرکز آمار ایران نیست و کارشناسان نیز از احتمال افزایش دوباره نرخ بیکاری خبر می‌دهند. 

درآستانه گذشت 45 روز از فصل پاییز امسال، تاکنون مرکز آمار ایران نرخ بیکاری فصل تابستان را اعلام نکرده و فعلا زمان انتشار رسمی این گزارش نیز مشخص نیست.

عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران در نشست خبری خود در روز ملی آمار در این خصوص به تکمیل نشدن بررسی‌ها برای اعلام نتیجه اشاره کرده بود.
 
وی همچنین از اعلام این نرخ به محض تکمیل شدن چرخه محاسبه بیکاری خبر داده بود.

یک فصل وقت برای اعلام نرخ بیکاری

طه نورالهی مدیرکل جمعیت نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران درباره زمان دقیق اعلام نرخ بیکاری فصل تابستان سال‌جاری گفت: هنوز برای اعلام این نرخ زود است، چون تاکنون بررسی‌ها برای تعیین این نرخ نهایی نشده است.

این مقام مسئول مرکز آمار ایران همچنین تاکید کرد که برای اعلام این نرخ تا زمان آغاز فصل بعدی (زمستان) فرصت داریم و می‌توانیم تا آن زمان این نرخ را اعلام کنیم.

احتمال افزایش دوباره نرخ بیکاری

این در حالی است که کارشناسان و فعالان بازار کار از احتمال افزایش دوباره نرخ بیکاری خبر می‌دهند و معتقدند: احتمالا روند افزایشی نرخ بیکاری که از فصل زمستان سال گذشته با 14.1درصد شروع و در بهار امسال به 14.6درصد رسید، ادامه خواهد داشت.

در شرایط فعلی هر یک درصد نرخ بیکاری، آماری حدود 1میلیون نفر بیکار بیشتر را در پی خواهد داشت.به عبارت دیگر، در صورت افزایش دوباره نرخ بیکاری، ممکن است چیزی حدود 1 میلیون نفر دیگر نیز به حدود 3.5 میلیون نفری که در بهار سال‌جاری نسبت به بهار سال گذشته بیکار بوده‌اند، افزوده شود.

فعالان بازار کار مطرح می‌کنند که غیبت مراکزمرتبط با موضوعات اشتغال وبیکاری ازجمله سازمان‌های کارگری، کارفرمایی و تامین اجتماعی در زمان محاسبه نرخ بیکاری، خود از ضعف هایی است که در بحث بیکاری وجود دارد.

آنان همچنین عدم دستیابی به یک اجماع مناسب بین دستگاه‌های مختلف مرتبط با موضوع اشتغال،مرکز آمار، نهادهای کارگری و کارفرمایی را یک ضعف می‌دانند که در بستر این عدم همکاری، تعاملات سازنده‌ای در تبادل اطلاعات و آمار صورت نمی‌گیرد.

فعالان این بازار درباره ایجاد 1.1میلیون فرصت شغلی جدید و اینکه گفته می‌شود برخی استانها هم اکنون به سهم تعیین شده سالجاری خود دست یافته‌اند، تاکید دارند: این موارد باید با آدرس دقیق و مشخص بیان شود؛ به این معنی که همه بدانند کجا، چه میزان فرصت شغلی و در کدام استان‌ها و به چه نحو ایجاد شده است.

آنان همچنین یکی از دستگاه‌هایی که می توان به آمار آن استناد کرد را تامین اجتماعی می‌دانند به نحوی که در صورت ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و شاغل شدن کارجویان در استان‌ها، باید آمار بیمه شدگان افزایش داشته باشد که این‌گونه نیست.

به هرحال، باید منتظر ماند و دید سرانجام گزارش جدید مرکز آمار ایران بر کاهش نرخ بیکاری در فصل تابستان حکایت دارد یا افزایش آن.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین