کد خبر: ۱۱۲۷۸۳
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۵
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

براساس دلایل وزیر بهداشت، علم و صنعت، امیرکبیر و شریف را هم می‌توان ادغام کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر این نکته که موضوع دانشگاه علوم پزشکی ایران از چند منظر قابل بررسی است دلایل وزیر بهداشت را برای این اقدام قانع کننده ندانست و گفت: بر اساس این دلایل می‌توان به گروه فنی و مهندسی هم پیشنهاد داد که 3 دانشگاه علم و صنعت، امیرکبیر و شریف هم با هم ادغام شوند.

دکتر امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی افزود: صحبت اصلی وزیر بهداشت در جلسه با اعضای کمیسیون بهداشت این بود که با این ادغام رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران ارتقا می‌یابد و از سوی دیگر قصد این بود که شبکه بهداشت و درمان تهران ساماندهی شود.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: پاسخ پرسش‌هایی که اکنون مطرح است از دو منظر نمایندگی و کارشناسی قابل بیان است. به عنوان نماینده مجلس باید گفت که ساحت مجلس نظارت بر حسن اجرای قوانین است و وزیر بهداشت حوزه اختیارات و مسئولیت هایی دارد که خود نیز در برابر آن پاسخگو است و ما در این باره این سئوال را مطرح کردیم که آیا با وجود قانون ماده 49 هیئت امنای دانشگاه و دو ماده دیگر برنامه که مسئولیت‌های شورای عالی اداری را در برابر دانشگاه‌ها تصریح می‌کند، آیا روال قانونی انجام شده که به نظر می‌رسد این موضوع مورد خدشه است.

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بر اساس گزارش اداره قوانین مجلس، قوانین برنامه چهارم توسعه بر قانون شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی متاخر است بنابراین روال قانونی برای انحلال یا ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران طی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: از منظر کارشناسی نیز باید توجه کرد که با ادغام یک دانشگاه با یک دانشگاه دیگر در شهر تهران، شبکه بهداشت و درمان این شهر یکپارچه نمی‌شود. از سوی دیگر با این نکته مواجه می شویم که ادغام آموزش در درمان با مشکل مواجه می‌شود و تناسبی میان فیلدهای آموزشی با فیلدهای درمانی برقرار نیست. در صورتی که می‌شد با جابجا کردن و تعریف سه منطقه درست در تهران این مشکل را حل کرد.

قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: نکته دیگر این است که افزایش تعداد دانشجو لزوماً رتبه یک دانشگاه را افزایش نداده بلکه در مواردی نیز آن را کاهش می‌دهد. اگر منطقی به این موضوع بنگریم پس دلیلی برای توسعه دانشکده‌های کوچک علوم پزشکی در شهرهای کوچک نیست و می توان یک دانشگاه ملی با تعدادی شعب ایجاد کرد. از سوی دیگر اگر این کار منطقی بود می‌توان به گروه فنی و مهندسی هم پیشنهاد داد که سه دانشگاه علم و صنعت، امیرکبیر و شریف هم با هم ادغام شوند.

وی لزوم رقابت مثبت و ایجاد جو سالم را یکی از فلسفه‌های وجود دانشگاه‌های متعدد در کشور برشمرد و گفت: ممکن است اهدافی که به عنوان ارتقا در رتبه‌بندی جهانی مدنظر بوده است نیز با این ادغام محقق نشود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: از سوی دیگر بسیاری از اساتید احساس می‌کنند که به شخصیت شان توهین شده و این موضوع بی‌انگیزی برای آنها القا کرده است و حس می‌کنند نفر دوم هستند.

دانشگاه علوم پزشکی ایران از روز شنبه 8 آبان ماه 89 بر اساس ابلاغ مصوبه شماره 677/110 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهوری منحل شده است. کلیه فعالیتهای بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران واقع در استان البرز به دانشکده علوم پزشکی کرج، کلیه واحدهای بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و کلیه واحدهای آموزشی و پژوهشی و دانشجویی به دانشگاه علوم پزشکی تهران منتقل شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین