کد خبر: ۱۱۲۷۸۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۸

خالی بودن جهان اولیه از بار الکتریکی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بیشتر انسان‌ها اکنون زندگی کردن بدون الکتریسیته را تقریبا غیرممکن می‌دانند، اما بهتر است بدانید که در ابتدای جهان عملا هیچ بار الکتریکی وجود نداشت. 

در دوره‌ای که تنها چند ثانیه از متولد شدن جهان هستی گذشته است، بار الکتریکی ذرات بنیادین نزدیک به صفر بوده، پدیده‌ای که بر اساس مطالعات جدید به واسطه نیروی گرانش به‌وجود آمده است. 

مدل استاندارد فیزیک ذرات در بررسی ذرات بنیادین جهان و سه نیرویی که آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بسیار تاثیر گذارند، نیروهای ضعیف و قوی اتمی و نیروی الکترومغناطیسی. متاسفانه تا کنون هیچ‌کس نتوانسته است نیروی گرانش را در این مدل بگنجاند. 

فرانک ویلژک، دیوید گراس و دیوید پولیتزر در سال 2004 به خاطر نمایش دادن ذراتی که تحت تاثیر نیروهای قوی قرار داشتند اما با نزدیک شدن به یکدیگر انرژی خود را از دست می‌دادند، موفق به دریافت نوبل فیزیک شدند در مکانیک کوانتوم، فواصل کوچک با انرژی بالا در ارتباط است زیرا تنها فوتونهای پر انرژی در طول موجهای بسیار کوتاه می توانند به این سطح برسند. این به آن معنی است که در انرژی های بسیار بزرگ که در لحظات اولیه جهان هستی به‌وجود آمده‌اند، نیروهای قوی نسبت به حال تاثیر کمتری داشته‌اند. 

نتیجه این بررسی‌ها نشان می‌دهد شدت نیروهای قوی، ضعیف و الکترومغناطیسی در ابتدای جهان هستی نزدیک به هم بوده است. 

دانشمندان MIT در سال 2006 نشان دادند که نیروهای الکترومغناطیسی نیز در انرژی‌های بالا ضعیف می‌شوند اما این اثر تنها در حضور نیروی گرانش به‌وجود می‌آید، نیرویی که در مدل استاندارد نادیده گرفته شده است. 

دیگر دانشمندان انتقادات فراوانی بر این فرضیه وارد کرده و آن را به شکل فرضیه ای پر بحث به جا گذاشتند. اکنون محققان دانشگاه نیوکاسل با محاسبه دوباره و دقیق‌تر این محاسبات به نتیجه‌ای مشابه دست پیدا کردند: در هنگام حضور نیروی گرانش، بار الکتریکی، ابزار سنجش قدرت نیروی الکترومغناطیس، با بالا رفتن سطح انرژی به صفر نزدیک می‌شود. 

به گفته دانشمندان در عدم حضور نیروی گرانش، بارهای الکتریکی بزرگ‌تر می‌شود، در واقع نیروی گرانش تصویر کلی جهان را تغییر می‌دهد. 

دانشمندان امیدوارند این یافته بتواند تلاش‌هایی که تاکنون در زمینه یکپارچه‌سازی چهار نیرو در قالب یک چارچوب نظری انجام گرفته‌اند را بهبود بخشد. 

برخورددهنده بزرگ هادرون، در نزدیکی ژنو می‌تواند این ایده را به صورت تجربی تایید یا رد کند اما تنها در صورتی که جهان، مشابه آنچه در برخی از نظریه‌های گفته می‌شود، از بعد یا ابعاد نادیده اضافی برخوردار باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین