کد خبر: ۱۱۲۸۵۰
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۳

قاچاق سنگ‌های معدنی؛ ادامه تاراج معادن جنوب کرمان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که به دلیل خشک‌سالی تعداد زیادی از مردم در شهرستان‌های جنوبی کرمان با فقر و بیکاری دست به گریبان هستند معادن غنی و ثروت‌های این منطقه توسط سودجویان به یغما می‌رود. 

شهرستان‌های جنوبی کرمان یکی از محرومترین مناطق کشور محسوب می‌شوند و به همین دلیل نیز ستاد راهبردی جنوب کرمان با هدف محرومیت زدایی این شهرستان‌ها که دچار فقر تاریخی هستند تشکیل شده است اما به دلیل خشک‌سالی پیاپی در جنوب کرمان مردم این مناطق که کشاورزی شغل اصلی آنها است طی سال‌های اخیر با چالش‌های اقتصادی فراوانی مواجه شده‌اند و بخش قابل توجهی از مردم به خصوص در مناطق دور افتاده به دلیل عدم وجود آب قادر به ادامه کشاورزی نیستند و استفاده از ثروت‌های خدادادی این منطقه برای رفع این محرومیت‌ها و اشتغالزایی در این مناطق ضروری است.

قاچاق سنگ‌های معدنی به چین و کشورهای عربی ادامه دارد

این درحالی است که متاسفانه از معادن غنی کرومیت و منگنز فاریاب در جنوب کرمان که در وسعت بسیار بالا و به صورت رو باز هستند استفاده بهینه نشده و بسیاری از مردم بومی همجوار با این معادن بیکار هستند و اقدام به قاچاق خرد این معادن می ‌کنند و افراد سود جو با جمع آوری این سنگ‌های معدنی گران قیمت اقدام به حمل آنها به هرمزگان و قاچاق این ثروت ملی به چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس با قیمت گران می‌‌کنند.

15 تن سنگ کرمیت در کهنوج کشف شد

در آخرین مورد کشف سنگهای گران قیمت معادن جنوب کرمان روز یکشنبه ماموران نیروی انتظامی کهنوج 15 تن سنگ کرومیت را از یک دستگاه کامیون کشف کردند.

قاچاقچیان قصد داشتند این میزان سنگ معدن را از طریق دریا به کشورهای همسایه منتقل کنند.

سنگ‌ها با قیمت گزاف در چین و کشورهای عربی فروخته می‌شوند

فرماندار کهنوج در این زمینه گفت: مردم منطقه بیکار و فقیر هستند و باید برای ایجاد اشتغال برای آنها اقدامی صورت گیرد که همین معادن بهترین مکان برای اشتغال‌زایی است.

عباس اطمینانی در این رابطه گفت: افراد سود جو از این مردم فقیر سوء‌استفاده می‌کنند و ثروت آنها را با قیمت‌های بسیار بالا به چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس منتقل می‌کنند.

وی گفت: مردم محروم این منطقه در طول شب با استفاده از چهار پایان به صورت خرد سنگ‌ها را به پائین دست منتقل می‌کنند و به قاچاقچیان می‌فروشند و آنها پس از زیاد شدن این سنگ‌ها اقدام به بارگیری غیرمجاز می‌کنند.

اطمینانی گفت: به دلیل وسعت بسیار بالای معادن نمی‌توان از همه مناطق محافظت کرد چون طول این معدن 20 کیلومتر است.

فرماندار کهنوج گفت: با هرگونه جابجایی مواد معدنی بدون مجوز برخورد بسیار شدید می‌شود چون این سنگ‌ها ثروت مردم و بیت‌المال محسوب می‌شوند.

ثروت ملی جنوب کرمان باید حفظ شود

مدیرکل صنایع و معادن جنوب کرمان نیز خواستار حفظ این ثروت شد و گفت: حمل و نقل مواد معدنی طبق قانون باید با مجوز انجام شود و در غیر این صورت با هماهنگی دستگاه قضایی و نیروهای انتظامی با متخلفان برخورد می‌شود.

ابراهیم بلوچی تصریح کرد: هم اکنون بخش‌هایی ازاین معدن فعال است و استخراج سنگ از آنها صورت می‌گیرد. 

وی ادامه داد: جنوب کرمان دارای معادن غنی سنگ‌های گران قیمت مانند کرمیت و منگنز است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین