کد خبر: ۱۱۲۸۸۴
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۶

تلاش برای اتصال مغز انسان به رایانه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گروهی از دانشمندان در حال كاوش عمیقی در رفتار انسانی، عصب زیست‌شناسی و مهندسی هستند تا تراشه‌ای تولید كنند كه برنامه‌ها و حسگرهای رایانه‌ای را به مغز انسان وصل و تحریكاتی در عمق مغز را دقیقا در همان نقاطی كه لازم است، ایجاد كند.

دانشمندان گفته‌اند كه با تحریک قسمت‌های خاصی از مغز، قادرند عوارض بعضی اختلالات مانند افسردگی و یا بیماری پاركینسون را كاهش دهند؛ اما از آنجا كه كنترل این تحریک در زمان حاضر دقیق نیست، بیش‌تحریكی یک نگرانی جدی است كه سبب می‌شود طی زمان برخی فواید درمانی آن برای بیماران از دست برود.

پروفسور متی مینتز، پژوهشگر روان‌زیست‌شناسی بر روی جنبه‌های رفتاری زیست‌شناسی این پژوهش تمركز دارد.

وی و سایر اعضای گروه بین‌المللی پژوهشگران، در حال كار بر روی تراشه‌ای هستند كه می‌تواند فقط تا چند سال دیگر بعضی بیماری‌های ذهن را درمان كند.

پروفسور مینتز می‌گوید: این صفحه به اندازه كافی انعطاف‌پذیر خواهد بود تا نقطه آغازینی برای انواعی از آزمایش‌های بالینی و ابزاری باشد كه بتوان آن‌ها را برای اختلالات مشخصی برنامه‌ریزی كرد. برای نمونه، این تراشه می‌تواند عملكردهای از دست رفته مغز را پس از یک جراحت شدید مغزی ناشی از تصادف خودرو و یا سكته مغزی به آن بازگرداند.

به گزارش ایسنا این تیم پژوهشی، روش خود را بسیار ساده می‌داند. آنها با استفاده از الكترودهای كاشته شده‌ای فعالیت‌های مغز را در مناطق آسیب دیده مغز ثبت می‌كنند. بر پایه تحلیلی از این فعالیت‌ها، لگاریتم‌های ویژه‌ای برای تحریک فعالیت عصبی سالم تهیه می‌كنند كه در درون تراشه برنامه‌نویسی شده و به داخل مغز خورانده می‌شود.

هم‌اكنون این تراشه كه تراشه نانویی توانبخشی یا رناچیپ نام دارد، به الكترودهای كوچكی قلاب می‌شود كه در مغز كاشته شده‌اند. اما با كوچكتر شدن تراشه‌ها، رناچیپ‌ها ممكن است به اندازه كافی كوچک و بر روی خود الكترودها قلمكاری شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین