کد خبر: ۱۱۲۸۸۹
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۴
با صدور بیانیه‌ای اعلام شد؛

جامعه پرستاری مبهوت از مخالفت دولت و مجلس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای خطاب به روسای قوای مقننه و مجریه کشور، نسبت به مخالفت مجلس و دولت با استخدام نیروهای بهداشتی و درمانی در برنامه پنجم توسعه کشور واکنش نشان داد. 

در این بیانیه آمده است:

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

در کمال بهت و حیرت ‌امروز یکشنبه 16/8/89 جامعه پرستاری کشور شاهد مخالفتی عجیب و باورنکردنی نماینده دولت و عدم همراهی اکثریت نمایندگان مجلس برای استخدام نیروهای بهداشتی، درمانی و به خصوص پرستاران در برنامه پنجم توسعه بودند و این در حالی بود که مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهور و اکثر صاحبنظران کمیسیون بهداشت مجلس بر ضرورت استخدام پرستاران برای رفع مشکلات فعلی سیستم بهداشتی درمانی کشور و ارتقاء خدمات درمانی به مردم شریف ایران که ولی‌نعمتان همه ما هستند تاکید داشته‌اند.

واگذاری تصمیم استخدام پرستاران به دولت و وزارت بهداشت در حالی است که بیش از 6ماه از دستور رئیس محترم جمهور برای استخدام پرستاران می‌گذرد و همواره مسئولین دولت از جمله معاونت منابع انسانی و نظارت و راهبردی ریاست جمهوری و شخص وزیر محترم بهداشت بر عدم وجود مجوز و لزوم تصویب قانون درمجلس تأکید داشته‌اند و پرستاران شش ماه در انتظار تصمیم امروز مجلس بوده‌اند.

سازمان نظام پرستاری به عنوان نماینده قانونی پرستاران تحت فشار شدید این جامعه برای پی‌گیری موضوع بوده و همواره سعی نموده است از طرق قانونی و با همدلی‌ کامل دولت و مجلس این مسئله را حل نماید ولی در این لحظه هیچ جواب قانع‌کننده‌ای برای جامعه بزرگ 160 هزار نفری پرستاران ندارد.

لذا سازمان در این بیانیه از ریاست محترم جمهور و ریاست محترم مجلس برای بازنگری در این تصمیم درخواست عاجل دارد.

همچنین ضمن احترام به کلیه قوانین کشوری و فقط در چهارچوب پیگیریهای صنفی و در جهت دفاع از حقوق مردم شورای‌عالی سازمان ضمن برگزاری جلسه‌ای اضطراری در اسرع وقت به نمایندگی از پرستاران در رابطه با مسائل جاری تصمیم‌گیری خواهد نمود.

همچنین این سازمان درخواست دیدار فوری با رئیس‌‌محترم جمهوری را برای بررسی مسائل دارد.

همچنین دبیرکل خانه پرستار با اشاره به مخالفت مجلس و دولت با پیشنهاد استخدام نیروی پرستاری در طول برنامه پنجم، اظهارداشت: جامعه پرستاری با این تصمیمات غیرکارشناسی ملتهب شده و سلامت مردم در طول برنامه پنجم بدتر می‌شود. 

محمد شریفی‌مقدم به مخالفت مجلس و دولت با پیشنهاد سه تن از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای جذب نیروی پرستاری در طول برنامه پنجم اشاره کرد و افزود: پیشنهاد این بود که در طول برنامه پنجم تعداد نیروی پرستاری به ازای هر تخت بیمارستانی از 6 دهم به 1.3 نفر برسد.

در این پیشنهاد که از سوی حسینعلی شهریاری، انوشیروان محسنی بندپی و سیدامیر حسین قاضی‌زاده مطرح شده بود آمده است که دولت موظف است سالانه 15 هزار نفر از نیروهای بهداشتی و درمانی را به گونه‌ای استخدام کند که حداقل 55 درصد آن را کادر پرستاری تشکیل دهند.

شریفی مقدم با اشاره به مخالفت نماینده دولت در کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر جذب 23 هزار نیروی پرستاری، افزود: متاسفانه استدلالهای غیرکارشناسی نماینده دولت در جلسه امروز مجلس نیز باعث شد نمایندگان مردم با این پیشنهاد مخالفت کنند.

به گفته وی، نماینده دولت عنوان داشته که استخدام پرستاران در هیئت دولت مطرح است و نیازی به آوردن آن در برنامه پنجم نیست.

شریفی‌مقدم افزود: اگر ساز و کار استخدام 23 هزار پرستار در دولت دنبال می شود چرا وزیر بهداشت اجرای آن را منوط به تصمیم مجلس دانسته است.

دبیرکل خانه پرستار با تاکید بر اینکه جامعه پرستاری کشور از این تصمیم غیرکارشناسی ملتهب است، تصریح کرد: این وضعیت باعث شده که هیچ چیز قابل پیش بینی نباشد و معلوم نیست واکنش جامعه پرستاری به این تصمیم چه خواهد بود.

وی ادامه داد: عدم شفاف سازی و خلاف واقع گویی مجموعه دولت با جامعه پرستاری کشور باعث شده که به شعور پرستاران توهین شود. زیرا اگر قرار بر استخدام نبود، از همان ابتدا اعلام می کردند و نیازی نبود که وزیر بهداشت توپ استخدام را به زمین مجلس بیاندازد.

شریفی‌مقدم افزود: قطعا با این تصمیم‌های غیرکارشناسی جامعه پرستاری تا پایان برنامه پنجم نابود می شود. خدمات پرستاری به شدت افت خواهد کرد و در سیستم پرستاری عقبگرد خواهیم داشت.

دبیرکل خانه پرستار، عواقب چنین تصمیم‌های غیرکارشناسی را متوجه سلامت مردم دانست و گفت: بعد از این اگر کسی بیمار شد باید یک پرستار با خود بیاورد یا همراه داشته باشد تا بتواند از او مراقبت کند چون نه مجلس و نه دولت برنامه ای برای حل این مشکل ندارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین