کد خبر: ۱۱۲۸۹۵
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۳

متکی: شرایط داخلی آمریکا به شدت ملتهب است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر امور خارجه در واکنش به اظهارات یکی از سناتورهای جمهوریخواه که از آمادگی این کشور برای اقدام نظامی علیه ایران خبر داده، گفت: این اظهارات را خیلی جدی نگیرید، خواسته شوخی کند.

منوچهر متکین ظهر امروز (یکشنبه) پس از دیدار و گفت‌و‌گو با «جورج یئو» همتای سنگاپوری خود در نشست خبری مشترک به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در خصوص اظهارات گراهام یکی از سناتورهای جمهوریخواه که از آمادگی این کشور برای اقدام نظامی علیه ایران خبر داده، با بیان اینکه مطلب این سناتور آمریکایی را خیلی جدی نگیرید، گفت: خواسته شوخی کند.

متکی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در وضعیت خاصی قرار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: شخصا فکر می‌کنم که شرایط در درون جامعه آمریکا با برگزاری این انتخابات به شدت ملتهب است و به موازات آن، آمریکایی‌ها در یک کلاف سردرگمی در سیاست خارجی قرار گرفته‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اگر در گذشته عقلاء و شخصیت‌های واقعی آمریکایی لازم بود که در مورد وضعیت آمریکا فکر کنند، امروز تنها گزینه، همین است.

وی با ذکر این نکته که آقای اوباما در سخنرانی آغاز ریاست‌جمهوری خود بیان کرد که ما (آمریکا) باید اعتماد را به جامعه آمریکا و جامعه بین‌المللی برگردانیم، اظهار داشت: در درون این کلام این اعتراف وجود داشت که جامعه آمریکا و جامعه بین‌المللی، اعتماد خود را نسبت به سیاست‌های آمریکا و دولتمردان این کشور از دست داده است.

متکی با یادآوری این مطلب که تنها ۲ سال پیش بود که مردم آمریکا با شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری نظرشان را در مورد جمهوری‌خواهان بیان و سیاست‌های آنها را نقد کردند، گفت: امروز بعد از ۲ سال دوباره مردم آمریکا سیاست‌های جدید و یا بهتر است بگوییم «بی‌سیاست‌های» جدید را در انتخابات کنگره مورد قضاوت قرار دادند و لذا هوشمندان، اندیشمندان و سیاستمداران آمریکایی باید چاره‌ اندیشی کنند.

وزیر خارجه با ذکر این نکته که دهه گذشته نشان داد که زورمداری و تهدید دیگران کارایی خود را از دست داده، خطاب به مقامات آمریکایی، از آنها پرسید: شما اگر با عملی کردن تهدیدتان در افغانستان و عراق کاری از پیش نبردید، امروز به صرف تهدید چه می‌خواهید بکنید؟ 

وی گفت: بر دولت‌مردان آمریکا است که از گذشته‌ها درس بگیرند و به آسیب شناسی نسبت به سیاست‌هایشان بپردازند و در مسیر تصحیح این سیاست‌ها گام بردارند. متکی همچنین سیاست‌های آمریکا در منطقه را شکست خورده خواند.

وی درباره محل گفت‌و‌گوهای ایران با گروه ۱+۵ که سؤال خبرنگار فارس بود نیز گفت: ما در دو سه روز گذشته به دوستان در ترکیه اطلاع دادیم که با برگزاری این گفت‌و‌گوها در ترکیه موافقیم.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات فرانسوی‌ها مبنی بر اینکه ۱+۵ بر سر ضرورت به روز رسانی بسته پیشنهادی ایران اتفاق نظر دارند، گفت: ما از اینکه در بین کشورهای مذاکره کننده اتفاق نظر در دریافت دیدگاه‌های ایران و بسته پیشنهادی ایران به وجود می‌آید، استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه رایزنی‌ها در مسیر خوبی به پیش می‌رود و تقریبا در مورد محل گفت‌و‌گوها توافق در حال صورت گرفتن است، افزود: امیدواریم زمان و دستور کار و محتوای آن به زودی مورد توافق قرار گیرد و طرفین هر چه زودتر گفت‌و‌گوها را آغاز کنند.

متکی ادامه داد: امیدواریم این گفت‌و‌گوها با برخورد مثبت و سازنده‌ای که جمهوری اسلامی همواره نسبت به مذاکرات داشته و با سامان دهی خوبی که در حال صورت گرفتن است، انشاء‌الله هر چه زودتر آغاز شود.

متکی در پاسخ به سؤالی در خصوص سطح هیئت‌های شرکت کننده در نهمین نشست مجمع گفت‌و‌گوی همکاری آسیایی (ACD) که قرار است فردا و پس فردا (دوشنبه و سه‌شنبه) در تهران برگزار شود، اظهار داشت: گفت‌و‌گوهای همکاری‌های آسیایی مجموعه‌ای است که در حدود ۱۰ سال پیش با پیشنهاد یکی از کشورهای آسیایی به صورت یک مجمع تشکیل شد و سالانه در پایتخت‌های کشورهای عضو برگزار می‌شود که تاکنون ۳۱ کشور به این مجمع از مجموعه آسیا پیوسته‌اند و ۲ سال پیش در اجلاس آستانه، (قزاقستان) پیشنهاد ایران برای میزبانی این مجمع در سال ۲۰۱۰ به تصویب رسید و طی روزهای آینده ما شاهد برگزاری نهمین نشست این مجمع در تهران خواهیم بود.

وی با بیان اینکه همه کشورهای عضو در این نشست شرکت خواهند کرد‌، افزود: بیش از نیمی از کشورها در سطح وزیر خارجه، قائم مقام و معاون وزیر خارجه شرکت خواهند کرد که جزئیات اطلاعات در این زمینه در طول برگزاری نشست اعلام خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی هدف اصلی این گفت‌و‌ گوها را شناخت دقیق و بیشتر از یکدیگر در بین کشورهای آسیایی و شناسایی فرصت‌های همکاری و مکانیسم‌های نهادینه شدن همکاری بین کشورهای آسیایی عنوان کرد و گفت: کشورهای آسیایی در مقایسه با بسیاری از مناطق دیگر جهان بیشترین اشتراکات را به لحاظ تاریخی دینی و تمدنی در بین خود دارند. خاستگاه همه ادیان بزرگ جامعه بشری در آسیا بوده و در آسیا همه پیامبران بزرگ الهی برگزیده شدند و مسئولیت رسالت هدایت جامعه بشری را بر عهده گرفتند.

متکی اضافه کرد: جامعه آسیایی بیش از هر یک از جوامع دیگر جامعه‌ای است که همزیستی مسالمت آمیز و دوستی‌ها و صمیمت‌‌ها را در بین پیروان ادیان، فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف تجربه کرده است.

وی گفت: ما از دل گفت‌و‌گوهای آسیایی می‌توانیم ارتباطات قاره آسیا را نهادینه کنیم و امیدواریم هدف بزرگی که در نهایت این مسیر تعریف می‌کنیم یعنی تشکیل اتحادیه آسیا را با کسب نظرات اعضاء و نمایندگان کشورهای مختلف، بتوانیم آن را تعریف، ساماندهی و عملیاتی کنیم.

منوچهر متکی در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به همتای سنگاپوری برای پذیرش دعوتش به منظور سفر به تهران، خاطرنشان کرد: ما در فرصت‌های مختلف در حاشیه اجلاس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی‌ها و دیدارهای مختلفی را داشتیم و پیرامون مواضع گوناگون و روابط بین ۲ کشور گفت‌و‌گوهایی را برگزار کردیم.

وی ادامه داد: تصمیم گرفتیم این گفت‌و‌گوها را در پایتخت‌های ۲ کشور ساماندهی کنیم و لذا خوشحالم که وزیر خارجه سنگاپور را در تهران استقبال می‌کنیم. ایشان به عنوان وزیر تجارت سنگاپور در گذشته نیز به ایران سفر داشت و به شهرهای مختلف از جمله شیراز سفر کرد و ظرف روزهای اخیر نیز بازدیدی از اصفهان و قم داشت و امروز و فردا نیز با دیگر مسئولان جمهوری اسلامی از جمله رئیس جمهور و وزیر بازرگانی دیدار و جلسه‌ای را در اتاق بازرگانی خواهد داشت.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی سفر وزیر خارجه سنگاپور به ایران دور جدیدی از مناسبات و همکاری‌های جمهوری اسلامی و سنگاپور را به نمایش می‌گذارد.

وزیر خارجه کشورمان ایران و سنگاپور را ۲ کشور و ۲ عضو مهم خانواده آسیا خواند که دارای ریشه‌های تاریخی مشترک هستند و گفت: تاریخی طولانی از دوستی‌ها بین ۲ کشور همواره وجود داشته و همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و گردشگری بین ۲ کشور وجود داشته است.

وی افزود: در گفت‌وگوهای امروز در خصوص مسائل و تحولات مختلف در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌و‌گو و تبادل نظر کردیم که دیدگاه‌های دو کشور در بسیاری از زمینه‌ها مشترک بود.

متکی گفت‌وگو درباره شرایط کنونی در افغانستان و عراق و موضوع عمیق‌تر و گسترده‌تر شدن همکاری‌های آسیایی را از جمله مواردی برشمرد که با همتای سنگاپوری خود پیرامون آن بحث و تبادل نظر کرده است و خاطرنشان کرد: اجزای این همکاری در زمینه‌های اقتصادی، گمرکی، دانشگاهی و حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که بتواند این خانواده بزرگ آسیایی را بیشتر در کنار یکدیگر متحد‌تر قرار دهد، امروز مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت: مطمئنم حضور وزیر خارجه سنگاپور و هیئت همراه در تهران موجب تقویت مناسبات ۲ کشور خواهد شد.

وی با اشاره به یادداشت تفاهم تشکیل کمیته مشورتی سیاسی که پیش از نشست خبری به امضای وزرای خارجه ۲ کشور رسید نیز خاطرنشان کرد: این یادداشت تفاهم تصمیم دو وزارت خارجه در تشکیل کمیته‌های مشورتی سیاسی در پایتخت‌های ۲ کشور به ریاست معاونان وزرای خارجه است که سالانه ۲ بار در پایتخت‌ها دیدار و مسائل مورد علاقه ۲ کشور را مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین