کد خبر: ۱۱۲۹۶۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۳

شمقدری: کف‌گیر سینمای داستانی ایران به ته دیگ خورده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شمقدری تاکید دارد که؛ کفگیر سینمای قصه‌گو به ته دیگ خورده و داستان‌ها، قالب‌ها و بازیگران آن تکراری شده‌اند. او اعتقاد دارد امروز مستند می‌تواند سینما را نجات دهد اما مستندساز باید با دیده انصاف افتخارات کشور را بازگو کند.

جواد شمقدری معتقد است کف گیر سینمای داستانی به ته دیگ خورده است و باید این سینما قالب‌های خود را بشکند. 

جواد شمقدری(معاون امور سینمایی) در مراسم افتتاح چهارمین جشنواره فیلم سینمای مستند(حقیقت) با اشاره به اهمیت سینمای مستند گفت: افتخار خود من؛ این است که قبل از ورود به سینمای داستانی‏، سینمای مستند را تجربه کردم و امروز نیز آن را رها نکرده‌ام. 

وی ادامه داد: سینمایی جهانی است که بومی باشد. یکی از بخش‌های قوی سینمای بومی؛ سینمای مستند است. سینمای مستند می‌تواند ما را به زوایای مختلف جامعه ببرد و زوایای مختلف آن را نشان دهد. امروز اگر به تاریخ هشت ساله دفاع مقدس نگاه کنیم؛ یکی از بزرگترین میراث‌های ما فیلم‌های دفاع مقدس در حوزه مستند هستند لذا سینمای مستند بسیار جدی است. 

شمقدی با اشاره به اینکه مستندساز باید به دیده انصاف به همه مقوله‌ها نگاه کند، افزود: سینمای مستند در یک دوره‌ای به‌عنوان یک جنبش اعتراضی و مبارزه‌جویانه شکل گرفت اما نباید در این مقطع بماند زیرا اگر بماند رشد نمی‌کند. 

وی با شاره به اقدامات خوبی که درجهت توسعه کشور صورت گرفته است و همچنین سفرهای خوب رئیس جمهور به آمریکا و دیگر کشورها و استقبال مردم از وی گفت: اینکه نقاط ضعف و بعضی عقب‌ماندگی‌های تاریخی کشور توسط مستندسازان به‌صورت فیلم دربیایید اشکالی ندارد اما یک مستندساز باید با دیده انصاف افتخارات کشور را نیز بازگو کند و همه مسائل را بیان کند. 

معاون سینمایی با اشاره به اینکه امروز سینمای داستانی دارای اشکالاتی است، گفت: امروز کفگیر سینمای ایران در بخش قصه‌گویی و داستانی به ته دیگ خورده است زیرا اکثر داستان‌ها، قالب‌ها و بازیگران تکراری هستند. در این میان یکی از راه‌های ارتقاء این سینما شکستن قالب‌ها و توجه به سینمای مستند است. 

شمقدری افزود: مخاطب فیلم مستند را باور می‌کند زیرا فیلم مستند در ضمیر ناخودآگاه مخاطب باقی می‌ماند. از این‌رو یک مستندساز نیز باید از حجاب خویشتن بگذرد و با صداقت و راستی حرف خود را بزند. 

وی ادامه داد: ما باید سینمای مستند را پایه رشد بدانیم و باید انگیزه تک تک ما به خصوص در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی توجه به این بخش‌ها باشد. 

شمقدری با اشاره به افرادی که مدعی هستند سینمای مستند امروز دچار رکود است و رشد نکرده، گفت: اگر کسی چنین ادعایی دارد باید مدارک و مستندات خود را بیان کند زیرا ما معتقدیم سینمای مستند بسیار مهم است و ما تلاش‌های بسیاری برای این سینما انجام داده‌ایم. البته کوتاهی‌هایی وجود دارد که باید بر ما ببخشند و ما نیز هیچ منتی بر مستندسازان نداریم اگر در بعضی حوزه‌ها ظاهرا کم‌توجهی دیده می‌شود؛ ناشی از فرصت و ظرفیت موجود است. 

معاون سینمایی با اشاره افتتاح سالن سینما سپیده برای نمایش فیلم‌های مستند افزود: افتتاح این سینما یکی از گام‌های مهم است. سینمای مستند می‌تواند مانند سپیده، آینده روشنی را برای ما بدنبال داشته باشد و اگر رونق و استقبال از سینمای مستند و نمایش آنها خوب باشد؛ قطعا سالن دیگری را نیز به سینمای مستند اختصاص می‌دهیم. 

مراسم افتتاح چهارمین دوره جشنواره فیلم سینما حقیقت شامگاه یکشنبه(16 آبان) با حضور جواد شمقدری(معاون سینمایی)، محمدمهدی عسگرپور(مدیرعامل خانه سینما)، فرهاد توحیدی، علیرضا سجادپور، شفیع آقامحمدیان، علی‌اکبر جوانفکر، مجید رجبی‌معمار، احمد میرعلایی و جمعی از هنرمندان سینمای مستند در سینما سپیده برگزار شد و محل پاتوق فرهنگی هنرمندان سینمای مستند در سینما سپیده نیز افتتاح شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین