کد خبر: ۱۱۲۹۸۵
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۳
مهمانپرست، سخنگوی امور خارجه خبر داد:

شناسایی مواردی از تخلیه اطلاعاتی دانشجویان و اساتید ایرانی درخارج کشور

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی وزارت امور خارجه از شناسایی مواردی در خارج از کشور مبنی بر برنامه ریزی برای تخلیه اطلاعاتی دانشجویان و اعضای هیئت علمی ایرانی تحت پوشش فعالیت‌های تحقیقاتی خبر داد و گفت: باید با تدبیر جلوی این سوء استفاده ها را بگیریم. 

رامین مهمانپرست در پاسخ به اینکه "آیا مواردی از جاسوسی علمی از دانشمندان و محققان ایرانی که در خارج از کشور فعالیت می کنند شناسایی شده است؟" افزود: طبیعی است که هر کشوری سعی می‌کند از طرق مختلف به اطلاعات کشور هدف خود دست پیدا کند. این به هوشیاری مردم و دانشجویان کشورمان بر می‌گردد که در کشورهای مختلفی که فعالیت علمی و پژوهشی می‌کنند مورد سوء‌استفاده قرار نگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: مردم، دانشجویان و محققان ایرانی هوشیار باشند تا آنها را تحت پوشش کارهای مطالعاتی و فعالیت‌های تحقیقاتی وادار به این نکنند که اطلاعات داخل کشور خود را بررسی و دسته‌بندی کنند و مرتب و شیک در اختیار آنها بگذارند.

مهمانپرست افزود: حتما کشورهای خارجی مایل هستند از اینکه در داخل کشور ما چه می‌گذرد اطلاع پیدا کنند. همچنین کشورهای دیگر طبیعی است که علاقمند هستند متوجه شوند که روند پیشرفت‌های علمی در ایران چگونه است لذا ما باید با تدبیر جلوی این سوء‌استفاده‌ها را بگیریم.

اولین هشدار به دانشجویان، اعضای هیأت علمی و محققان کشور که برای فرصت‌‌‌‌‌‌‌‌های مطالعاتی و انجام فعالیت‌های علمی به خارج از کشور می‌روند توسط سید محمد حسینی معاون پارلمانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت نهم مطرح شد.

حسینی در نخستین نشست هم اندیشی مدیران روابط بین‌الملل دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران تاکید کرده بود: "نمی‌توان خوشبینانه نگاه کرد، که چون ما در روابط علمی خالصانه هستیم پس دیگران نیز صادق هستند. آنها (غرب) نقشه‌های خود را دارند. ممکن است از هر دانشجوی دکتری ما که به آنجا اعزام شده است اطلاعاتی بگیرند که مجموع این اطلاعات می‌تواند برای آنها نافذ باشد. در حالی که ممکن است فردی که اعزام شده متوجه این موضوع نباشد."

وی درباره آنچه که تحت عنوان "برنامه های غرب و آمریکا برای دانشمندان ایرانی" عنوان می کرد هشدار داده و تصریح کرده بود: "غرب و آمریکا بارها به جنگ نرم با ایران اشاره کرده‌اند و وزارت امور خارجه آمریکا طی گزارشی اعلام کرده است که 66 میلیون دلار برای برنامه‌های دموکراسی در ایران، کاربران اینترنتی و اقدامات آموزشی و فرهنگی در ایران سرمایه گذاری کرده است. به‌طور حتم این کشورها برای محققانی که از ایران اعزام می‌شوند نیز برنامه دارند."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین