کد خبر: ۱۱۳۰۲۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۰۰:۴۴

آمارهای جالب از طلاق، ازداوج و بلوغ ایرانیان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: سن بلوغ جنسی در کشور کاهش یافته و از 15 سال برای پسران و 14 سال برای دختران به 9.5 سال برای دختران و 12 سال برای پسران رسیده و 10 درصد پسران تهرانی زودتر از دختران بالغ می‌شوند.

غلامعلی افروز در نشست خبری خود که صبح امروز در محل سازمان نظام روانشناسی برگزار شد، اظهار داشت: انتخاب دقیق و ازدواج آسان از مهمتری مقوله‌هایی است که باید به آ‌ن توجه شود چرا که فرد بدون ازدواج آسان نمی‌تواند موفق باشد اما مهمتر از آن در فرآیند انتخاب، جوانان ما مشکل دارند و متأسفانه بیشتر دغدغه مسئولان به سمت ازدواج آسان رفته است تا انتخاب دقیق.

وی افزود: در 5 سال گذشته از هر 4 دختر و پسری که ازدواج کرده‌اند یکی در حال جدا شدن هستند، یکی کم توجه است و تنها یک زوج به صورت رضایتمندانه زندگی می‌کند.

افروز با بیان اینکه هدف اصلی ازدواج رسیدن به آرامش است،گفت: همسران باید مؤلفه‌های آرامشگری را بیاموزند که این مؤلفه‌ها قابل ارزیابی است.

وی ادامه داد: باورهای غلطی در کشور رایج شده است که مهمترین آن در مورد تعداد دختر و پسر است. بر اساس آمارهای رسمی مرکز آمار ایران و سازمان ثبت برای هر هزار دختر در آستانه ازدواج بیش از هزار و 20 پسر وجود دارد ولی آمادگی‌های ازدواج به دلایل فرهنگی در پسرها کمتر است.

افروز تصریح کرد: اینکه در دانشگاه‌ها 70 درصد، دختران شرکت می‌کنند معنایش بیشتر بودن تعداد آنها نیست چرا که برخی از پسرها سربازفراری یا دیپلم‌ردی هستند.

وی اضافه کرد: برای دختران نوجوان که بلوغ عقلی کاملی ندارند اینکه اگر بدانند تعداد دختران کمتر از پسران است می‌تواند جلوی بسیاری از مسائل ضدفرهنگی گرفته شود چرا که به نسبت هر 100 دختر 105 پسر به دنیا می‌آید.

وی افزود: روانشناسی در همه حوزه‌ها حرف تازه‌ دارد و در فرآیند جهانی‌شدن حرف اول را می‌زند. همچنین با تعریف اینکه جنگ نرم یعنی جنگ بازخوردها، باورها و نگرش‌ها مهمترین حوزه در روانشناسی و روانشناختی اجتماعی است چرا که بدون بهره‌گیری از آن نمی‌توان اجتماعی پویا داشت.

افروز گفت: در فرآیند جهانی‌شدن ظاهر این است که اقتصاد باید جهانی شود اما بستر آن، جهانی‌شدن فرهنگ است و ایران با داشتن مؤلفه‌های فرهنگی که بخش اعظمی از آن از دین اسلام است می‌تواند در این حوزه پیشرو باشد.

وی اظهار داشت: اگر در حوزه روانشناسی مشکلی وجود دارد. از روانشناس بومی، فرهنگی و علمی نیست بلکه برخی نگاه‌های خودمحورانه و اندیشه‌های آسیب‌زای برخی روانشناسان است که نگاه مادی به این حوزه دارند و از اصول سلیقه‌ای شخصی خود استفاده می‌کنند.

افروز خاطرنشان کرد: اگر به منابع روانشناسی که داریم نپردازیم و در آنها بازنگری نکنیم اتفاق بدی در آینده در پیش روی ما خواهد بود که سازمان روانشناسی مدت‌هاست این موضوع را آغاز کرده است و پس از بازنگری‌های مختلفی دیده شده است برخی نگاه‌های افراد محدود است که باید اصلاح شود.

وی اضافه کرد: باید سلیقه‌های فردی را دور و کتاب‌های روانشناسی را در بستر یافته‌های علمی و دقیق و ارزش‌های بومی و دینی پالایش کنیم.

افروز ادامه داد: در اردیبهشت سال 90 کنگره بین‌المللی روانشناسی، دین و فرهنگ و در 27 و 28 بهمن امسال برای اولین بار بزرگترین همایش روانشناسان و مشاوران ایران با حضور 2 هزار نفر از متخصصان برگزار می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر 6 هزار روانشناس و مشاور با مدرک فوق‌لیسانس در کشور وجود دارند که دارای پروانه فعالیت هستند. این نیاز کشور ماست که همان گونه که کشور نیاز به پزشک خانواده دارد بیش از گذشته به مباحث روانشاسی و مشاوره خانواده احتیاج دارد.

افروز ادامه داد: به همین منظور باید برای هر هزار خانوار یک روانشناس و مشاور خانواده تمام وقت داشته باشیم که این جزء برنامه‌های ما است و البته این خدمات باید تحت پوشش بیمه هم قرار گیرد و بر همین اساس امروز به 17 هزار روانشناس و مشاور با مدرک فوق لیسانس و دکترا که هم متخصص و هم مقید به مسائل دینی باشند نیاز داریم.

وی یادآور شد:‌ موضوع مشاوره را با سازمان‌هایی آغاز کرده‌ایم که خانواده‌های خود را در اختیار یک مشاور قرار دهند. این کار عملی شده است و منتظر قرارداد است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: مقام معظم رهبری گله زیادی روی موضوع علوم انسانی داشتند که من معتقدم در علوم انسانی مهم، هدف‌ها و جهت‌ها است که اگر هدف در حوزه روانشناسی رشد دادن انسان به سمت فلاح و رستگاری باشد همان هدف دین را به اجرا گذاشته‌ایم ولی در غرب این هدف حرکت به سمت رفاه است و ما در این نگاه‌ها با غرب مشکل داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع طلاق نیز ادامه داد: ریشه اصلی همسرگریزی، همسرستیزی، طلاق، چه طلاق عاطفی و چه طلاق قانونی در دافعه‌های روانی و جنسی خلاصه می‌شود.

افروز افزود: بدبینی و بداندیشی، زبان تهدید، تکذیب، تخریب، گله، انتقاد و خودمحوری همسر را خسته می‌کند و از طرف دیگر دافعه‌های جنسی و خودکامگی و تنوع‌طلبی یکی از زوجین که معمولاً مردان هستند طلاق را به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: علت اصلی طلاق در حال حاضر بالا رفتن سطح علمی زنان و بیشتر شدن استقلال آنها از یک جهت و تنوع‌طلبی مردان از طرف دیگر است.

این متخصص روانشناسی اضافه کرد: از سوی دیگر نگاه‌های نفسانی جنسی طولانی‌تر شده است و این در حالی است که میانگین بلوغ جنسی در کشور کاهش یافته است به طوری که قبلاً در پسران 15 سال و در دختران 14 سال بود اما در حال حاضر میانگین بلوغ جنسی دختران 9.5 سال و پسران 12سال است و البته 10 درصد پسران زودتر از دختران در شهر تهران بالغ می‌شوند.

افروز یادآور شد: در حال حاضر هزاران پسر در دبستان بلوغ جنسی را تجربه می‌کنند که باید در نظر داشت در بلوغ جنسی تغییر الگوی تغذیه، استفاده از فضای مجازی و استفاده از برخی مواد تحریک‌آمیز به عنوان مثال در شامپوها مهم است و مربیان مدارس باید به این موضوع بها دهند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعرفه نظام روانشناسی گفت: قانون نظام روانشناسی تأکید دارد که تعرفه باید توسط دولت به تصویب برسد در حال حاضر 6 سال است که تعرفه خود را به دولت داده‌ایم اما تا این لحظه هنوز تصویب نشده است.

وی اضافه کرد: این مشکل وقتی بیشتر می‌شود که بیمه‌ها می‌خواهند وارد این موضوع شوند اما از ما تعرفه دولتی را می‌خواهند در حالی که دولت روی آن تعرفه‌ای قرار نداده‌ است.

افروز ادامه داد: اگر این موضوع در خصوص سیب‌زمینی و نوشابه بود تا حالا تعرفه آن مشخص شده بود اما الان معاون اول رئیس‌جمهور باید نظر دهد و پس از تعیین تعرفه است که بیمه‌ها باید وارد شوند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مراکز تخصصی مشاوره، ازدواج و خانواده را تأسیس کرده‌ایم که برای داوطلبان ازدواج دوره‌هایی می‌گذارند البته پروانه آنها را به افرادی دادیم که متخصص و از نظر مذهبی مقید باشند.

افروز همچنین یادآور شد: در چشم‌انداز فرهنگی نگاه روانشناسی به تعلیم و تربیت و خانواده و مؤلفه‌های اجتماعی ضعیف است و به نوعی مغفول مانده است. چشم‌‌انداز 20 ساله کشور که در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده است در حال حاضر عمدتاً سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی است و نگاه تربیتی در آن ضعیف است.

وی گفت: در حال حاضر سالی 5 تا 6 میلیون دلار هزینه یونسکو می‌کنیم . شعار یونسکو این است بتوانند به همه کودکان و نوجوانان سن مدرسه یعنی 6 تا 18 سال را تحت پوشش و نظارت مستمر آموزش و پرورش قرار دهند به طوری که اگر یک دختر 14 ساله در روستای دورافتاده زنجان بخواهد قالیبافی کند و مدرسه نرود باید زیر نظر آموزش و پرورش باشد.

افروز تصریح کرد: در حال حاضر مسابقه‌ای در اروپا در حال انجام است که چند درصد نظارت مستمر روی سنین مدرسه وجود دارد که این میزان در آمریکا 94 درصد، در سوئد 97 درصد است یعنی 97 درصد سنین مدرسه زیر نظر آموزش و پرورش هستند و حتی پدر فرزند هم حق ندارد او را سر کار بفرستد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: متأسفانه در کشور ما بیش از 35 درصد 6 تا 18 ساله‌ها اصلاً تحت پوشش نظارت مدرسه نیستند و مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع را فراموش کرده و پیش‌بینی می‌شود این موضوع 20 سال آینده بدتر شود و سیر نزولی داشته باشد.

وی گفت: بیش از 20میلیون 6 تا 18 ساله داریم که 13 میلیون آن دانش‌آموز هستند اما 7 میلیون بقیه کجا هستند مخصوصاً پسرهایی که سربازی نرفته‌اند که باید در جواب گفت برخی از آنها در اجتماع رها هستند و برخی دیگر در کانون اصلاح تربیت به سر می‌برند که تعدادشان زیاد است.

افروز ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون معلم خلاق می‌خواهیم که چون نداریم حقوق 4 معلم را به قاضی می‌دهیم. در کشوری که تعلیم و تربیت هزینه نشود و همه سنین مدرسه را تحت پوشش قرار ندهد باید چند برابر آن برای کلانتری، قاضی و دادگستری هزینه شود که متأسفانه این نگاه در مجمع تشخیص و مجلس فراموش شده است.

وی اضافه کرد: هر بچه‌ای که با معادل کمتر از 13 و با بهره کمتر از 85، از دبستان به راهنمایی آمده است رفوزه می‌شود، رفوزه‌ها دو ساله می‌شوند و سپس سر از کانون اصلاح تربیت درمی‌آورند این حقایقی است که بر اساس مطالعات 7 تا 8 ساله علمی درآمده لذا باید دادگاه‌های روانشناسی در کشور ایجاد شود.

این متخصص روانشناسی درباره تعرفه‌های روانشناسی نیز گفت: بیش از 90 درصد اعضای سازمان نظام روانشناسی فوق لیسانس هستند و میزان تعرفه به طور متوسط در شهرهای کوچک برای فوق لیسانس‌ها که 30 تا 45 دقیقه مشاوره کنند 15 هزار تومان است البته برخی‌ها در تهران 50 تا 60 هزار تومان هم می‌گیرند که اگر خبردار شویم قطعاً برخورد می‌کنیم.

وی افزود: برخورد ما باطل شدن پروانه و تمدید آن و ارجاع برخی از آنها به دادگاه است و کمتر از 10 فقره تاکنون پروانه ابطال کرده‌ایم. باید در نظر داشت افرادی که تعرفه را رعایت نمی‌کنند تخلف اخلاقی هم دارند.

افروز گفت: تعرفه پیشنهادی ما به دولت از 8 هزار و 500 تومان تا 29 هزار تومان است که 29 هزار تومان برای دکترهای روانشناسی در تهران و با تجربه بالاست و 8 هزار تومان برای شهرهای کوچک است.

وی همچنین درباره برگزاری سمینارهای مختلف در کشور که موضوع روانشناسی مربوط می‌شود گفت: مطابق قانون صدا و سیما و مطبوعات نباید وارد حوزه روانشناسی شوند تا زمانی که با سازمان روانشناسی همکاری و تأییدیه آن را گرفته باشند اما متأسفانه وقتی مدیر کل عوض می‌شود آگهی‌های روزنامه‌ها در زمینه روانشناسی و غیره افزایش می‌یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین