کد خبر: ۱۱۳۰۵۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۹
در بررسی برنامه پنجم صورت گرفت؛

مخالفت قاطع مجلس با تاسیس سازمانی برای تجمیع نیروهای مازاد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: قریب به یک ساعت از وقت جلسه امروز مجلس صرف تشکیل «سازمان خدمات عمومی» برای تجمیع نیروهای مازاد دولتی شد که با انتقادات پیاپی نمایندگان از بدنه برنامه پنجم حذف شد. 

در بند الحاقی ماده 52 لایحه برنامه پنجم، به دولت اجازه داده شده بود که با استفاده از امکانات موجود، سازمانی را با عنوان «سازمان خدمات عمومی» تاسیس کند تا کارکنان مازاد بر نیاز یا غیر ضروری دستگاه‎های اجرایی اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی را به این سازمان منتقل کند. این سازمان می‎تواند این نیروهای انسانی را در اختیار دستگاه‎ها و یا انجام خدمات در قالب قرارداد و همکاری و مشارکت در برنامه‎های ملی نظیر اخذ آمار، برگزاری انتخابات، فعالیت‎های مربوط به بهداشت عمومی و ...قرار دهد.

نکته جالب این بند این بود که تمامی این جابه جایی‎ها بی نیازی از کسب موافقت کارمندان برای انتقال به این سازمان مذکور بود. همین مساله انتقاد اغلب نمایندگان را بر انگیخت که معتقد بودند اگر کارمندی با خواست خودش استخدام وزارت آموزش و پرورش شده است، چطور بدون کسب موافقتش به جای دیگری مثلا سرشماری منتقل میکنید؟ این بر خلاف حقوق شخصی افراد است و نمیتوان کاری را به افراد تحمیل کرد.

نمایندگان معترض با استناد به اصل 28 قانون اساسی، آزادی افراد در انتخاب شغل را یادآور می‏شدند و اینکه دولت باید زمینه شغل مناسب برای همه را فراهم بیاورد. از این رو نمی‏توان کسی را مجبور به انجام کاری بر خلاف خواسته‏اش کرد. اعتراضات نمایندگان تا مرز «سازمان علافان» خواندن این سازمان پیش رفته و حتی آن را «لولویی» برای کارمندان خواندند که اگر خوب کار نکنند، به آنجا تبعید خواهند شد.

موج مخالفت‏ها آنقدر بالا بود که هنگام سخنان نماینده دولت، فریادهای دو-دو نمایندگان مانع از شنیدن صدای او می‏شد. لاریجانی هم به شوخی به نمایندگان گفت: الان موقع تظاهرات برای رای دادن نیست. بگذارید صدای ایشان شنیده شود.

نهایتا این بند الحاقی رای لازم را کسب نکرد و در حال حاضر نمایندگان مشغول بررسی پیشنهادات جایگزین آن هستند. پیشنهاداتی که همچنان حاشیه برانگیز است. چرا که نخستین پیشنهاد مبنی بر توافق دستگاه‎ها برای جابه‎جایی برخی نیروها بدون نظر آنها بود. مضاف بر اینکه این پیشنهاد حد و مرز شهری هم نداشت و اجازه انتقال به شهره‎های دیگر را هم به مدیران می‏داد.

این پیشنهاد هم با مخالفت نمایندگانی همچون علی‎اصغر یوسف‎نژاد و سلیمان ذاکر مواجه شد که معتقد بودند چنین انتقالاتی بدون کسب نظر از افراد، برخلاف حقوق شخصی و شهروندی آنهاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین