کد خبر: ۱۱۳۱۵۴
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۶

تنها صدای باقی مانده از رضاشاه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پس از گذشت ۷۶ سال، فیلم یازدید رضا شاه از تركیه و مكالمه او با كمال آتا تورک كه در آن صدای رضا‌شاه نیز شنیده می‌شود بر حسب تصادف در شهر استانبول پیدا و از شبكه‌های تلویزیونی این كشور پخش شد. 

آن‌گونه كه رسانه‌های تركیه گزارش داده‌اند، یكی از اساتید دانشگاه به نام" سامی شكر اوغلو" كه برای خرید میوه به یكی از میوه‌فروشی‌های استانبول رفته بود مشاهده می كند كه صاحب مغازه سرگرم تراشیدن حلقه‌هائی از نگاتیو فیلم است. استاد دانشگاه بر حسب كنجكاوی از او دلیل تراشیدن فیلم‌ها را می‌پرسد.

میوه‌فروش توضیح می‌دهد كه با تراشیدن فیلم‌ها و اضافه كردن ماده "استون " به آن، خمیری را درست می‌كند كه از آن برای چسباندن تكه‌های فیلم استفاده می‌شود. لازم به توضیح است كه بررسی سوابق انبار میوه فروش روشن می‌كند كه این محل قبلا استودیوی یک شركت تولید فیلم‌های خبری به نام " ایپک" بوده كه در آن سال‌ها فعال بوده است.

متن گفت‌و گوی آتاتورک و رضا شاه:

آتاتورک: خیلی مایه خوش‌بختی است كه به تركیه تشریف آوردید.

رضاشاه: من هم بی‌نهایت خوش‌وقتم كه موفق شدم به آرزوی دیرینه‌ای كه داشتم برسم.

آتاتورک: خیلی متشكرم. مدت‌ها بود كه منتظر تشریف‌فرمایی شما بودم. حسرت دیدار شما را داشتیم و صمیمانه می‌گویم كه خیلی خوش‌وقتم كه بالاخره روز ملاقات رسید.

رضاشاه: شاید بدانید كه چند سال پیش به نماینده شما عرض كردم كه برای زیارت شما به تركیه سفر خواهم كرد.

آتاتورک: خیلی ممنونم. خیلی ممنونم. دوستی ما خیلی قدیمی است و از سال‌ها پیش شروع شد. این، دوستی و آشنایی متقابل را بیش از پیش تقویت خواهیم كرد.

رضاشاه: شاید در گذشته غفلت شده‌باشد ولی امیدوارم در آتیه جبران شود.

آتاتورک: هیچ شک و شبهه‌ای ندارم و تمام ترک‌ها هم همین نظر را دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین