کد خبر: ۱۱۳۱۶۳
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۱
جان زیبایی پسند هنرمند ایرانی ،تئاتر را به عنوان زبان گویای مردم به روی صحنه آورده است

پیام نماینده مردم اردکان به بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس فرهنگ‌و ادب: محمدرضا تابش، عضو مجمع نمایندگان استان و نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، در پیامی به بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد که از تاریخ 19 لغایت 22 آبانماه در شهر یزد برگزار می‌شود، ضمن قدردانی از تلاش همه برگزارکنندگان، دست‌اندرکاران و هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره، وجه مشترک هنر تئاتر در همه سبک‌ها و عرصه‌ها را، "حرکت آن حول محور فرهنگ و تحولات اجتماعی زمان خود" دانست.

متن کامل پیام نماینده مردم اردکان به بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد به شرح ذیل است:

به نام خدای خالق زیبایی‌ها

هنر گرانسنگ نمایش، به عنوان "هنر ششم"، از آغازین روزهای شکل‌گیری جوامع بشری و قرون پیش از میلاد، همراه و همگام بشر تحول خواه و هنرآفرین بوده و زبان گویای انسان در قالب هنر، برای بیان غم و شادی و فراز و فرود او بوده است. 

هر اثر و هنر نمایشی دریچه‌ای است که می‌توان از آن به پیدا و پنهان جان و جهان انسان ایرانی نگریست و دگرگونی‌ها و چرایی‌های انها را دریافت به‌گونه‌ای که هنر نمایش را برابر نهاد فرهنگ دانست. 

این توازی‌شان و موقعیت هنر نمایش را در جایگاهی فاخر و ممتاز می‌نهد و گستره‌ای عظیم از داشته‌های فرهنگی و تمدنی را پیش چشمان هنر بین مخاطب نمایان می‌سازد. 

بدون شک از سده ها قبل که تمدن یونان، اولین دوران بزرگ تئاتر را به جهان عرضه کرد تا به امروز، هنر نمایش با سبک‌ها و شیوه‌های گوناگون و بر بستر تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف، دوران‌های متفاوتی را تجربه کرده، اما آنچه در طول این سالیان دراز وجه مشترک این هنر بالنده و پیشرو بوده، حرکت آن حول محور فرهنگ و تحولات اجتماعی زمان خود بوده است.
 
در ایران زمین نیز هنر تئاتر، همواره از اصالت، قدمت و سبک خاص خود بهره مند بوده تا آنجا که جان زیبایی پسند هنرمند ایرانی با تکیه بر اخلاق انسانی و نگاه ژرف و واقع بین به مباحث فرهنگی و اجتماعی روز خود، تئاتر را در خدمت تعالی جامعه و به عنوان زبان گویای مردم خویش در بیان دردها و دغدغه‌های آن‌ها به روی صحنه آورده است. 

گونه‌های مختلف نمایش ایرانی شامل تئاتر خیابانی، روحوضی‌خوانی، نقالی، و صد البته تعزیه یا شبیه‌خوانی که برخی ریشه آنرا در نقل حماسی بیان رشادت‌های پهلوانان ایران زمین و برخی نیز خواستگاه آنرا از شهادت سالار شهیدان بدین‌سو می‌دانند و در استان یزد نیز از قدمت و سابقه دیرینه برخوردار است، خود گواه عمق و ژرفای این هنر در ایران زمین است. 

نگاه به هنر نمایش در این سرزمین همگام با پیشینه پر افختار خود که به‌ویژه در عرصه‌های حماسی ارزشی والا را به میراث نهاده اعتباری افزون یافت که پس از انقلاب اسلامی و در کشاکش رخدادهای شگرف این دوران، به ارزش‌ها و آرمان‌های اصیل انقلاب پیوند خورد و سبکی نوین و طرحی نو از خود به جای گذارد.

بسیار خرسندم که اکنون و در سومین دهه به بار نشستن انقلاب شکوهمند اسلامی، تلاش مردان و زنان فرهنگ پرور و هنرمند استان دارالعباده یزد در برگزاری بیستمین جشنواره تئاتر استانی را ارج گزارم و امیدوارم همانگونه که شعار این دوره از جشنواره نیز بدان اشاره دارد، جشنواره امسال فرصت مناسبی باشد برای برقراری ارتباط تنگاتنگ هنرمندان عرصه تئاتر با مردم و بیان دغدغه‌های آنها در قالب هنر والای تئاتر و همچنین ارتقاء سطح کیفی آثار نمایشی. 

به نمایندگی از مردم شریف استان دارالعباده یزد و حوزه انتخابیه ام شهرستان اردکان، به همه برگزارکنندگان، دست‌اندرکارن، شرکت‌کنندگان و هنرمندان فهیم و خوش ذوق استان در امر برپایی این جشنواره درود می‌فرستم و امیدوارم با عنایت مسئولان محترم و به ویژه مساعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایت موثر مجلس شورای اسلامی، مشکلات فراروی هنر تئاتر و هنرمندان این عرصه بر طرف شده و شاهد رشد و تعالی روز افزون این عرصه از هنر ناب انسانی در سرزمین پرافتخارمان ایران عزیز باشیم.

سرفراز باشید
محمد رضا تابش
نماینده مردم شریف اردکان در مجلس شورای اسلامی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین