کد خبر: ۱۱۳۱۶۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۲

ایاد علاوی در نشست رهبران عراق در بغداد شرکت نکرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «ایاد علاوی»، نخست‌وزیر پیشین عراق در نشست رهبران این کشور برای گفت‌وگو درباره تقسیم قدرت شرکت نکرد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ شبکه دولتی تلویزیون عراق گزارش داد که ایاد علاوی و «طارق الهاشمی»، معاون رئیس‌جمهوری در این نشست غایب هستند در حالی که دیگر اعضای فهرست آنها حضور دارند. 

یک نماینده نزدیک به علاوی نیز گفت: «آنها برای این‌که به انتخاب نامزد خود برای ریاست پارلمان آن طوری که تشکل‌های کرد و شیعه می‌خواهند، مجبور نشوند، از حضور در این نشست در بغداد در محل اقامت «مسعود بارزانی»، از رهبران کرد خودداری کردند. 

رهبران سیاسی عراق بعد از نشست روز دوشنبه در اربیل واقع در کردستان برای حل اختلافات به بغداد رفتند. آنان تا نشست روز پنجشنبه پارلمان عراق که قرار است در آن رئیس پارلمان و رئیس‌جمهور انتخاب شوند، دو روز دیگر فرصت دارند. 

بنا بر قانون اساسی عراق،‌ رئیس‌جمهوری نیز نخست‌وزیر عراق را تعیین خواهد کرد.
به گفته «علی الدباغ»، سخنگوی دولت عراق، ائتلاف «کرد» و ائتلاف «ملی»، متشکل از تشکل‌های شیعه به رهبری «نوری المالکی»، نخست‌وزیر فعلی روز شنبه به توافق رسیدند. 

آنها تصمیم گرفتند، جلال طالبانی از رهبران کرد سمت ریاست‌جمهوری عراق و مالکی سمت نخست‌وزیری را حفظ کنند. 

انتخابات پارلمانی عراق در ماه مارس سال جاری میلادی برگزار شد ولی هیچ یک از دو حزب اصلی نتوانسته بودند تعداد کرسی‌های لازم برای تشکیل دولت را به‌دست آورند. 

در انتخابات پارلمانی عراق، ائتلاف العراقیه که متشکل از سنی‌های سکولار بود و ائتلاف «دولت قانون» به رهبری نوری المالکی که متشکل از جناح‌های شیعه است، بیشترین آرا را به دست آوردند. 

ائتلاف العراقیه در انتخابات پارلمانی در ماه مارس با دو کرسی بیشتر از ائتلاف مالکی، اکثریت کرسی‌های پارلمان را به‌دست آورد. این ائتلاف با 91 کرسی مدعی است پیروز انتخابات بوده و حق تشکیل دولت جدید را دارد. 

این در حالی است که براساس اتحاد میان دولت قانون و ائتلاف ملی، فراکسیون اکثریت پارلمان با 159 کرسی تشکیل شده است و قصد دارد دولت آتی را تشکیل دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین