کد خبر: ۱۱۳۲۱۳
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۰

وزیر علوم: سنگ بنای مناسبات درون دانشگاهی كشور و اختلاط دختران و پسران برگرفته از غرب است

زیر بار بازی‌ها و جنجال‌های سیاسی نمی‌روم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر علوم با انتقاد از اینکه "سنگ بنای مناسبات درون دانشگاهی كشور برگرفته از غرب است"، اظهار کرد "نوع اختلاط بین دختران و پسران بر اساس الگوبرداری از غرب غلط است و ما باید برطبق مناسبات‌مان كه دین آن را تعریف كرده است عمل كنیم و رساندن جامعه به طرازی كه آماده ظهور امام زمان شود نیز وظیفه سنگینی است كه بر دوش دانشگاه‌ها قرار دارد."

وزیرعلوم روز چهارشنبه ۱٩ آبان ٨٩، در ادامه سفر استانی هیأت دولت به استان قزوین، در نشست اعضای هیأت علمی و اساتید دانشگاه‌های استان، با تاكید بر اینكه "با فشار سیاسی نمی‌شود آموزش عالی كشور را اداره كرد، به بحث موسسات غیرانتفاعی اشاره كرد و گفت: اساسنامه جدید موسسات غیرانتفاعی تا دو هفته آینده نهایی می‌شود و دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی همانند دانشگاه‌های دولتی رتبه‌بندی می‌شوند و سهمیه موسسات غیرانتفاعی بر اساس رتبه‌بندی‌ها لحاظ خواهد شد.

كامران دانشجو افزود موسسات غیرانتفاعی در ابتدا باید یک سرمایه‌گذاری اساسی در حد رسیدن به استانداردهای لازم انجام دهند و سپس فعالیت خود را آغاز كنند؛ چرا كه با پول مردم نمی‌توان سرمایه‌گذاری انجام داد.

وی در ادامه با اشاره به بحث موسسات غیرانتفاعی كه دارای مشكلاتی هستند، پیشنهاد داد كه چند مجموعه از دانشگاه‌های غیرانتفاعی با یكدیگر تلفیق و یک دانشگاه خوب را تشكیل دهند.

وزیرعلوم با اشاره به بحث رتبه‌بندی دانشگاه‌های غیرانتفاعی گفت: بر این اساس دانشگاه‌هایی كه دارای رتبه بالا هستند همه‌گونه تقویت می‌شوند و برای دانشگاه‌هایی كه استانداردهای لازم را ندارند نیز باید فكری كرد.

دانشجو با بیان اینكه دانشگاه آزاد را یك بال آموزش عالی می‌دانم به دانشگاه آزاد قزوین اشاره كرد و گفت: دانشگاه آزاد قزوین از موفق‌ترین دانشگاه‌ها در كل كشور محسوب می‌شود.

وی افزود: تعداد رشته‌هایی كه از زمان وزارت بنده به دانشگاه‌های آزاد داده شده است به مراتب بیشتر از دانشگاه‌های دیگر است.

دانشجو همچنین به بحث دانشگاه‌های پیام نور اشاره كرد و با بیان اینكه دانشگاه پیام نور یكی از فرهنگی ترین دانشگاه‌های ما به شمار می رود، تاكید كرد: دانشگاه پیام نور باید تقویت شود و سیاست وزارت علوم نیز تقویت دانشگاه پیام نور در مسیر ماموریت‌های تعیین شده است.

سنگ بنای مناسبات درون دانشگاهی كشور برگرفته از غرب است 

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینكه سنگ بنای مناسبات درون دانشگاه‌های ما برگرفته از مناسبات دانشگاه‌های غربی است، تصریح كرد: با مشاركت فعال دختران و پسران در مسائل علمی موافق هستیم؛ اما نوع اختلاط بین دختران و پسران بر اساس الگوبرداری از غرب غلط است و ما باید برطبق مناسباتمان كه دین آن را تعریف كرده است عمل كنیم.

وی افزود: غرب خواستار غافل كردن ما از انتظار است و مناسبات بدون در نظر گرفتن وحی و هدایت انبیاء غلط است. 

دانشجو با بیان اینكه هیچ علمی برای بشریت جز از مسیر انتظار مثمر ثمر نخواهد بود، تصریح كرد: ما باید در دانشگاه‌ها منتظر تربیت كنیم كه بر این اساس باید دانشجویانی با بالاترین مرتبه علمی و ایمان توام با علم تربیت كنیم و بدانیم كه تربیت جزو ركن اساسی دانشگاه‌هاست و دانشگاه محل تعلیم و تربیت است.

وی گفت: علم اگر جامعه ما را یک قدم به سمت جامعه طراز امام زمان حركت دهد آن زمان درست حركت كرده‌ایم و در غیر این صورت پیشرفت و توسعه حاصل نخواهد شد و چقدر لذت بخش و زیباست كه استادی منتظر تربیت كنیم. 

وزیرعلوم تاكید كرد: رساندن جامعه به طرازی كه آماده ظهور شود وظیفه سنگینی است كه بر دوش دانشگاه‌های ما قرار دارد.

دانشجو در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان خارج به داخل گفت: هر دانشجویی كه در سطح دوره‌های كاردانی و كارشناسی در هر دانشگاه خارجی چه معتبر و چه غیر معتبر در حال تحصیل است، می‌تواند به دانشگاه همتراز خود به داخل كشور برگردد و این دانشجو را به نزدیك ترین مكان زندگی دانشجو منتقل خواهیم كرد.

وی اظهار کرد: زیر بار بازی‌ها و جنجال‌های سیاسی نمی‌روم و محال است اجازه دهیم كه با آموزش عالی كشور این‌گونه برخورد شود.

وی در جمع روسای دانشگاه‌های استان قزوین خطاب به آنها تاكید كرد: اجازه ندهید عده‌ای كه می‌خواهند سیاسی بازی كنند شما را نیز وارد سیاست كنند.

دانشجو در ادامه عدم سرمایه‌گذاری مناسب و كیفیت پایین را از مشكلات اساسی دانشگاه‌های غیرانتفاعی خواند و گفت: دانشگاه‌های غیر انتفاعی اگر خواستار افزایش شهریه جهت اصلاح زیر ساخت‌ها هستند در ابتدا باید به یك سطح استاندارد دست یابند و پس از آن بر اساس رتبه بندی شهریه‌ها لحاظ خواهد شد.

وزیرعلوم افزود: یكی دیگر از اساسی‌‌ترین مشكلات دانشگاه‌های غیر انتفاعی این است كه یک‌سری از دانشگاه‌های غیرانتفاعی در مكان‌هایی تاسیس شده‌اند كه ظرفیت وجود ندارد.
وی با بیان اینكه باید نظارت بیشتری بر روی دانشگاه‌های غیرانتفاعی‌ها صورت گیرد، گفت: گسترش آموزش عالی بر مبنای آمایش سرزمین نبوده است، بنابراین نیازمند بازنگری است.

دانشجو نگاه خود به دانشگاه‌های غیرانتفاعی را مثبت دانست و گفت: نگاه به دانشگاه غیرانتفاعی از نظر ماموریت همانند نگاه به دانشگاه دولتی است و باید گسترش آموزش عالی غیرانتفاعی هدفمند شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
0
0
هر اصلاحی نقطه اولش خود انسان است. امام خمینی ره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین