کد خبر: ۱۱۳۲۴۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۸۹ - ۰۰:۳۹

‌اعتراضات دانشجویان بریتانیایی به خشونت کشیده شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روز چهاشنبه هزاران دانشجو در اعتراض به افزایش شهریه‌ دانشگاه‌ها در لندن دست به تظاهرات زدند؛ این اعتراض‌ها در مقابل ساختمان حزب محافظه‌کار این کشور در نهایت به خشونت کشیده شد. 

شماری از ‌دانشجویان معترض با شکستن شیشه‌های مقر حزب محافظه‌کار به داخل ساختمان راه یافتند که به درگیری با پلیس منجر شد. مقر حزب نومحافظه‌کار در نزدیکی مجلس عوام قرار دارد. 

اگر طرح دولت محافظه‌کار بریتانیا به اجرا دربیاید، دانشگاه‌ها می‌توانند سالیانه تا ۹ هزار پوند( ۱۴ هزار و پانصد دلار) از دانشجویان شهریه دریافت کنند که با میزان کنونی اختلاف چشمگیری خواهد داشت.
 
به گزارش خبرگزاری‌ها، رهبران دانشجویی بریتانیا می‌گویند در اعتراض‌های روز چهارشنبه نزدیک به ۳۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند. 

اتحادیه ملی دانشجویان بریتانیا روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما با شمار بی‌سابقه‌ای به خیابان‌ها می‌آییم تا به سیاست‌مداران خود بگوییم دیگر بس است.»
 
این بیانیه می‌افزاید: «ما زیر بار این نمی‌رویم که نسل گذشته قرض‌های خود را به نسل بعدی منتقل کند.» 

دولت بریتانیا که با کسر بودجه بسیاری روبه‌رو است، در نظر دارد دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون پوند(چهار میلیارد و۶۴۰ میلیون دلار) از یارانه‌های دانشگاه‌ها را قطع کند. 

بریتانیا هم‌اکنون معادل با ۱۱درصد از تولید ناخالص داخلی کسر بودجه دارد.
 
دولت محافظه‌کار- لیبرال دموکرات بریتانیا، ماه گذشته میلادی اعلام کرد که ۸۱ میلیارد پوند (۱۲۸میلیارد دلار) از هزینه‌های عمومی در طول چهارسال آینده خواهد کاست.
 
در شماری دیگر از کشورهای اروپایی نیز طرح‌های مشابهی به تصویب رسیده است که در فرانسه و یونان، با اعتراض‌های گسترده همراه بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین