کد خبر: ۱۱۳۲۷۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۸
عضویت تیمور و عربستان در نهاد زنان سازمان ملل

ایران در انتخابات نهاد زنان سازمان ملل رای نیاورد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ایران، در انتخابات هیأت مدیران نهاد زنان سازمان ملل متحد رای نیاورد و کنار گذاشته شد. 

به دنبال مخالفت كشورهای غربی، تلاش جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در هیأت اجرایی نهاد زنان سازمان ملل متحد ناكام ماند، اما با این حال عربستان سعودی كه كمترین حقوق را برای زنانش قائل است، یكی از كرسی‌های آسیا را از آن خود كرد.

روز چهارشنبه و در جریان رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تعیین كرسی‌های هیأت اجرایی نهاد زنان سازمان ملل متحد، ایران تنها موفق به كسب ۱۹ رای شد و بدین ترتیب در میان نامزدهای آسیایی در رده یازدهم و آخر قرار گرفت.

۱۰ كرسی از مجموع ۴۱ كرسی هیأت اجرایی نهاد زنان سازمان ملل متحد برای كشورهای آسیایی در نظر گرفته شده بود و پیشتر ایران یكی از ۱۰ نامزد معرفی شده از سوی كشورهای آسیایی برای عضویت در این هیات به شمار می‌رفت.

از این رو در ابتدا عضویت ایران در هیأت اجرایی نهاد زنان قطعی به نظر می‌رسید، اما در آخرین لحظات پایان ثبت‌نام برای نامزدی، تیمور شرقی نیز نامزدی خود را اعلام كرده و بدین ترتیب ایران را در رای گیری شكست داد.

به نظر می‌رسد، اعلام نامزدی دیرهنگام تیمورشرقی به تشویق كشورهای غربی و برای جلوگیری از انتخاب ایران در هیأت اجرایی نهاد زنان سازمان ملل صورت گرفته است.

تیمور شرقی موفق به كسب ۳۶ رای شد و به عضویت هیأت اجرایی نهاد زنان درآمد. همچنین عربستان سعودی نیز یكی از ۱۰ كشور آسیایی است كه یكی از كرسی‌های هیأت اجرایی نهاد زنان سازمان ملل را در اختیار گرفته است.

كشورهای بنگلادش، هند، چین، مالزی،‌ اندونزی، كره جنوبی، ژاپن، قزاقستان و پاكستان دیگر كشورهای آسیایی هستند كه به عضویت این هیأت درآمده‌اند.

 «نهاد زنان» سازمان ملل متحد در 11 تیرماه سال جاری، با ادغام 4 بخش مختلف سازمان ملل؛ بخش پیشبرد زنان، مؤسسه بین‌المللی پژوهشی و آموزشی پیشبرد زنان، دفتر مشاوره ویژه مسائل جنسیتی و صندوق توسعه برای زنان، به ریاست میشل باشله، رئیس‌جمهوری پیشین شیلی تأسیس شد و قرار است فعالیت خود را از ژانویه ۲۰۱۱ آغاز کند. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین