کد خبر: ۱۱۳۳۳۲
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۷

کشف ژنی که شما را انسانی خیر می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گروهی از پژوهشگران آلمانی ژنی را کشف کردند که با نوع دوستی ارتباط دارد و می‌تواند موجب شود افراد برای مقاصد خیرخواهانه به دیگران پول اهدا کنند. 

آیا شما از آن دسته آدم‌هایی هستید که 5 یورو پول در می‌آورند و بلافاصله آن را به کسی که نیاز دارد اهدا می‌کنند.

به اعتقاد محققان دانشگاه بن این عملی نیست همه توان انجام آن را داشته باشند بلکه وابسته به یک تغییر بر روی ژن COMT است. این ژن با تاثیر گذاشتن بر روی افراد آنها را آماده می‌کنند که با راحتی بیشتری به دیگران کمک نقدی کنند.

این محققان در این خصوص تاکید کردند ژنی که به تنهایی مسئول نوع‌دوستی یا وابستگی به سیگار یا چاقی مفرط باشد وجود ندارد بلکه ترکیبی میان میراث ژنتیکی و محیطی که انسان در آن زندگی می‌کند دینامیک‌های یک رفتار جاری را تنظیم و کنترل می‌کنند.

در این راستا این تیم تحقیقاتی به سرپرستی مارتین روترارتباط میان دو گونه از ژن COMT و تمایل برای دادن یک هدیه متواضعانه را ردیابی کردند.

در این تحقیقات از 101 دانشجوی دانشگاه بن دعوت شد که در یک تست حافظه شرکت کنند. این دانشجویان باید یکسری پیام عددی را حفظ کرده و به‌خاطر می‌آوردند و بعد آنها را برای مصاحبه کنندگان تکرار می‌کردند. کسی که از این آزمایش موفق بیرون می‌آمد 5 یورو جایزه می‌گرفت.

دریافت کنندگان این جایزه فرصت داشتند که تمام این پول و یا بخشی از آن را در جهت خیریه صرف کنند. انتخاب آنها مخفی بود اما محققان می‌توانستند شرکت‌کنندگان را به صورت نامحسوس کنترل کنند.

سپس با انجام یک تست DNA مرتبط کردن دو تغییر بر روی ژن COMT به نام‌های COMT-Val و COMT-Met با انتخاب‌های افرادی که جایزه را دریافت کرده بودند امکان‌پذیر شد.

براساس گزارش نیوساینتیست، نتایج این تحقیقات نشان داد کسی که حامل تغییر COMT-Val بود آنزیمهایی را می‌ساخت که این آنزیم‌ها بعضی از مواد مغز مثل دوپامین را 4 برابر بیشتر از کسی که دارای تغییر COMT-Met بود غیرفعال می‌کردند.

این دانشمندان کشف کردند که دارندگان گونه Val (حدود نیمی از جمعیت آزمایش شده) آنهایی بودند که رفتارهای نوع دوستی را دو برابر بیشتر از افراد دارای ژن COMT-Met نشان می‌دادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین