کد خبر: ۱۱۳۳۹۳
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۸۹ - ۲۲:۱۲
بحران پشت بحران گریبان شوراها را می‌گیرد

چمران: سپردن انتخاب شهردار به وزارت کشور، چیزی جز تحجر را به یاد نمی‌آورد

60 شهر شهردار ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس شورای عالی استان‌ها با انتقاد از طرح انتخاب شهردار از سوی وزارت کشور و استانداری‌ها، گفت: بحران پشت بحران گریبان شوراها را می‌گیرد، این طرح برود طرح دیگری می‌آید و مشکل دیگری برای شوراها آفریده می‌شود. 

مهدی چمران درنطق پیش از دستور خود در سی و هشتمین اجلاس علنی شورای عالی استان‌ها رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به طرح انتخاب شهردار به پیشنهاد وزارت کشور، اظهار داشت: سپردن انتخاب شهردار به وزارت کشور مغایر با اصل 44 قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی است. 

به اعتقاد او، این درست نیست که استانداری‌ها را مسئول امور داخلی شهرها بکنیم چرا که این امر تجربه شکست خورده در سال‌های پیش و حتی در سایر کشورهاست. 

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه سپردن انتخاب شهردار به وزارت کشور و استانداری‌ها چیزی جز تحجر را به یاد نمی‌آورد. 

گفت: البته دوستان پیشنهاد دهنده این طرح هدف خیری داشتند چرا که در برخی از شهرهای ما مشکلات بسیاری وجود دارد و شهرداران هنوز بسم الله نگفته و کار خود را شروع نکرده اند کارشان تمام شده و استیضاح می‌شوند. 

به گفته چمران، در حال حاضر 60 شهر شهردار ندارد و چندین شهر با سرپرست اداره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند که البته تمام این مشکلات در تصمیمات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تاثیر گذار است. 

رئیس شورای عایل استان‌ها، ادامه داد: البته نباید عملکرد شورای عالی استان‌ها که کمتر از 10 سال از عمر آن می‌گذرد را با مجلس شورای اسلامی که صدمین سال خود را سپری می‌کند را مقایسه کرد. 

او به نشست اخیر خود با شهرداران شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت اشاره کرد و گفت:آنها مطرح می‌کردند که یا با کارهای ما مخالفت می‌شود یا استیضاح می شویم یا اینکه نیروهای جدید به ما تحمیل می گردد. این مشکلات را باید خودمان رفع کنیم اگر اینکار را نکنیم دیگران می آیند و ما را رفع می‌کنند. 

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: نمایندگان محترم مردم درمجلس به مشکلاتی که انتخاب شهردار توسط وزارت کشور استانداری‌ها دارد نیز توجه کنند. 

او ادامه داد: بحران پشت بحران گریبانگیر شوراها می‌شود. این طرح برود طرح دیگری می‌آید و مشکل دیگری آفریده می‌شود ما مجبوریم که این مشکلات را سپری کنیم و با آنها مقابله کنیم. 

چمران خاطر نشان کرد: ما باید در شوراهای روستا، بخش وشهر منسجم باشیم در غیر اینصورت مضمحل می شویم. اگر جدا از هم باشیم نه مردم از ما راضی هستند و نه خدا از ما. 

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: طی هفته های گذشته بحث انتخاب شهردار توسط مردم از سوی عده‌ای از نمایندگان عزیز در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که البته ما احترام زیادی برای آنان قائل هستیم و هر نوع انتخابی که از سوی مردم انجام شود را پسندیده می‌دانیم و باید بگوئیم که انتخاب شهردار یک انتخاب کاملاٌ تخصصی است و با انتخابات سیاسی همچون انتخاب ریاست‌جمهوری فرق دارد. 

او ادامه داد: با سپردن انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم باید یک چرخ دنده را از دستگاه عظیم شورایی در بیاوریم بنابراین کل تنظیمات این دستگاه بر هم می‌ریزد البته باید از اول قانون شوراها نگاشته شود تا این سیستم هماهنگ گردد و ابهاماتی چون نحوه استیضاح شهردار نیز باید رفع گردد. 

چمران ادامه دارد: این طرح در کمیسیون شوراها رد شد اما در جلسه بعد که در بی‌خبری شورای عالی استان‌ها برگزار شد، تصمیم گرفته شد که بحث انتخاب شهردار به وزارت کشور سپرده شود که البته باید بگوئیم که این پیشنهاد بازگشت به عقب و سپردن امور به دوش دولت است و امور از دست مردم خارج می‌شود. 

رئیس شورای عالی استان‌ها درادامه به روایتی از امام هادی(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان فرموده اند که خودتان، خودتان را موعظه کنید.بنابراین ما هم باید از این روایت بهره بگیریم و خودمان، خودمان را موعظه کنیم تا مشکلات رفع گردد. 

چمران ضمن بیان اینکه شورای عالی استان‌ها از جایگاه بالایی برخوردار است، گفت: ما نمایندگان کل کشور هستیم و باید با توان و سعه صدر بیشتر و ارایه کار قوی‌تر بایستیم و نشان دهیم عصاره همه شوراها چه افرادی هستند باید از درگیری‌های کوچک و داخلی بپرهیزیم تا بتواننند در جاهای دیگر آبروی ما باشند. 

به گفته چمران، در بسیاری از جاها طرح‌هایی که از سوی شورای عالی استان‌ها به مجلس فرستاده شده است درست است که ایرادات کوچکی داشته اما بسیار به آنها بالیده‌ایم و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از آنها به شدت حمایت کرده است. 

وی تصریح کرد: بنده از شورا به عنوان یک اصل مترقی قانون اساسی دفاع می‌کنم تا این نهاد تضعیف نشود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین