کد خبر: ۱۱۳۴۳۴
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۸

سازمان ملل: کره‌شمالی به ایران، سوریه و میانمار تجهیزات هسته‌ای ارسال کرده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کارشناسان سازمان ملل در گزارش جدیدی اعلام کردند که کره‌شمالی با نقض تحریم‌های شورای امنیت علیه این کشور، مواد هسته‌ای، قطعات و فناوری موشک‌های دوربرد در اختیار برخی کشورها از جمله ایران، سوریه و میانمار می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ بر اساس یک گزارش پیشتر محرمانه سازمان ملل متحد،‌ که روز جمعه علنی شده است، کره‌شمالی فن‌آوری هسته‌ای و نیز تجهیزات مربوط به موشک‌های بالستیک در اختیار ایران،‌ سوریه و میانمار قرار داده است.
 
این گزارش شش ماه پیش آماده شده بود، اما چین، که یکی از اعضای دایم شورای امنیت و از حامیان کره‌شمالی به شمار می‌آید، با اعمال فشار مانع انتشار و علنی شدن آن در این مدت شده بود. 

بر اساس این گزارش کره‌شمالی، از طریق «پنهانکاری» اقدام به انتقال تجهیزات هسته‌ای و موشکی و نیز فن‌آوری هسته‌ای به کشورهای ایران، سوریه و میانمار کرده است. 

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، سازمان ملل متحد تاکنون چندین دور تحریم علیه برنامه‌های هسته‌ای تسلیحاتی و موشکی کره‌شمالی اعمال کرده است اما پیونگ‌یانگ این رویکردها را خصمانه توصیف کرده و لغو هرچه سریع‌تر این محدودیت‌ها را خواستار شده است.

به دنبال انتشار این گزارش، ‌که به کمیته نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت ارایه شده است، کارشناسان سازمان ملل متحد خواستار هوشیاری بیشتر و کنترل دقیق‌تر به منظور جلوگیری از انتقال مواد هسته‌ای توسط کره شمالی و نقض تحریم‌ها شده‌اند.
 
در گزارش سازمان ملل متحد آمده است،‌ کره‌شمالی با استفاده از روش‌های مختلفی مانند ایجاد شرکت‌های صوری و نقل و انتقال پول نقد، اقدام به دور زدن تحریم‌ها و انجام مبادلات مورد نظر خود می‌کند.
 
شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم‌هایی را علیه کره‌شمالی به سبب آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای این کشور اعمال کرده است که آخرین دور این تحریم‌ها در ماه ژوئن سال گذشته میلادی وضع شده است.

کره‌شمالی در سال ۲۰۰۶ نخستین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد و سپس این کشور در ماه مه سال ۲۰۰۹ نیز از آزمایش یک سلاح هسته‌ای خبر داده بود.
 
در گزارش سازمان ملل متحد آمده است که از زمان تصویب آخرین دور تحریم‌های شورای امنیت علیه کره‌شمالی تاکنون چهار مورد از «نقض تحریم‌ها، شامل صدور جنگ‌افزار» توسط کره‌‌شمالی برملا شده است. 

به کارشناسان سازمان ملل متحد،‌ استفاده از هواپیماهای مدرن باری که قادرند بدون نیاز به سوختگیری از کره‌شمالی در کشورهای خاورمیانه پرواز کنند، این امکان را به کره‌شمالی داده است که بتواند تجهیزات مورد نظر را بدون هرگونه نظارتی به کشورهای دیگر ارسال کند.
 
به موجب تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، کره‌شمالی اجازه صدور تجهیزات هسته‌ای و تجهیزات مربوط به موشک‌های بالستیک را ندارد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین