کد خبر: ۱۱۳۴۴۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۸

دود بحران اقتصادی در چشم بازار

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بازار IT ایران یکی از منحصر به فردترین بازارهای IT منطقه و شاید هم دنیا است. معادلات بازار، سلیقه کاربران و گستردگی طیف فعالان این بازار به طور کلی با سایر نقاط دنیا متفاوت است. در حالی که این بازار تا ۲ سال گذشته شاهد رشد چشمگیری بوده است اما بعد از آن بنا به دلایل متعدد با کاهش قابل توجه سرعت رشد مواجه شده است.

شاید بتوان دلیل سکون نسبی و کاهش رشد بازار در دو سال اخیر را در مسایلی مانند بحران اقتصادی جهانی و تشدید تحریم‌های تحمیلی جستجو کرد که البته تاثیرات مساله دوم معمولاً مقطعی و گذرا بوده است حتی شاید بتوان گفت یکی از دلایل عدم استقبال شرکت‌ها از الکامپ امسال هم همین مسائل اقتصادی باشد و شاید هم تعرفه‌های سرسام آوری که برای شرکت‌های وارد کننده کالا در نظر گرفته شده باعث عدم استقبال این شرکت‌های سخت افزاری معتبر با الکامپ شده است. اما چیزی که پیدااست سایه اقتصاد مریض بر سر این بازار است.

نوسانات نرخ ارز بزرگ‌ترین مشکل است

یکی دیگر از نکات قابل توجه بازار IT داخلی در این سال‌ها، تغییر ذائقه کاربران از خرید قطعات و سیستم به روش سنتی به سمت خرید محصولات و سیستم‌های آماده و لپ تاپ از برندهای معتبر است که این موضوع موجب افت نسبی بخش فروش سخت افزار در بازار و البته جهش فروش محصولات آماده شده است. البته کاهش سرعت رشد بازار داخلی به معنای سکون کامل و توقف رشد این بازار نیست، چرا که به دلیل این‌که در داخل کشور همواره تقاضا بیش از عرضه بوده، در نتیجه کماکان شاهد ادامه این رشد خواهیم بود. یکی از مهمترین مشکلات حال حاضر بازار IT کشور نوسانات نرخ ارز است که گاه شاهد افزایش چند ده درصدی قیمت ارز هستیم، در حالی‌که میزان سود بسیاری از شرکت‌های فعال بازار کمتر از ۱۰ درصد است!

بازار داخلی IT به دلیل ساختار نه چندان صحیحی که پیدا کرده است همواره بستر مناسبی برای سودجویان بوده، چرا که بسیاری از فعالان این بخش تنها به دنبال به دست آوردن سودهای مقطعی و کلان هستند و همیشه بلافاصله پس از اشباع یکی از بخش‌های بازار به سراغ سایر بخشها می‌روند و این موضوع باعث ایجاد رقابت کاذب و اشباع بازار در آن بخش، کاهش حاشیه سود و در نتیجه ورود و رواج محصولات تقلبی در آن بخش از بازار می‌شود که ضرر این مساییل تنها برای کاربران خواهد بود.

محصولات آمریکایی از طریق واسطه وارد می‌شوند

موسویان، به عنوان یکی از کارشناسان بازار IT به نکات جالبی در مورد وضعیت واردات و توزیع کالا، خدمات و پشتیبانی محصولات IT اشاره دارد و می‌گوید: در حال حاضر محصولات شرکت‌های آمریکایی که به دلیل تحریم به طور مستقیم وارد بازار داخلی نمی‌شوند و به تبع آن توزیع کننده و پشتیبانی کننده رسمی نیز ندارند، توسط نمایندگی‌های برخی شرکت‌های داخلی در سایر کشورها وارد و روانه بازار می‌شوند. در این میان برخی از شرکتها اقدام به ارائه ضمانت و خدمات پشتیبانی برای این محصولات می‌کنند که به نوعی ضمانت و خدمات آنها ارزش افزوده این محصولات به حساب می‌آید. اما متاسفانه در برخی موارد شاهد هستیم که عده‌ای از این افراد به جای استفاده از کالاهای تعویضی و قطعات جهت ارائه خدمات و سرویس دهی به کاربران، اقدام به واردات و فروش این محصولات می‌کنند که می‌تواند عواقب بدی برای کاربری که اقدام به خرید این محصولات می‌کند داشته باشد.

مدیر فروش تهران فالنیک در این خصوص می‌گوید: شاید برخی از برندها مانند HP فاقد نماینده رسمی به طور مستقیم در داخل کشور باشند، اما شرکت‌هایی که وظیفه توزیع و پشتیبانی آنها را بر عهده گرفته‌اند، همواره سعی کرده‌اند تا کیفیت خدمات عرضه شده به کاربران را تا حد استانداردهای بین المللی خدمات این شرکت‌ها ارتقا دهند. برند HP نمونه‌ای از برندهایی است که به دلیل اصالت امریکایی آنها، به خصوص پس از جریمه چند میلیون دلاری کمپانی زیراکیس توسط کنگره ایالات متحده، امکان واردات مستقیم محصولات آنها به بازار داخلی وجود ندارد، اما به دلیل حضور توزیع کنندگان و پشتیبانی مطمئنی که در داخل کشور دارند، در بخش‌های مختلفی مانند سرور، تجهیزات شبکه، چاپگر و مواد مصرفی و لپ تاپ حضور پررنگی در داخل کشور دارند.

رتبه نخست فروش PC از آن HP

در مجموع باید قدر حضور برندهای معتبری مانند HP را که طبق آمار وب سایت معتبر IDC با در اختیار داشتن بیش از ۴۰ درصد بازار جهانی چاپگر، بیش از ۵۰ درصد بازار کامپیوترهای سرور و ۱۹ درصد از سهم بازار جهانی فروش PC رتبه نخست فروش کامپیوتر و لپ تاپ را در اختیار دارد را بدانیم. قطعاً حضور برندهای معتبری مانند HP در بازار موجب افزایش تنوع محصولات موجود و ایجاد رقابت خواهد شد که قطعاً به نفع کاربران خواهد بود.

به لطف پشتیبانی شرکت‌های معتبری مانند ایران اچ پی در این سال‌ها، کاربران اقبال مناسبی نسبت به محصولات HP داشته‌اند که می‌توان یکی از دلایل اصلی استقبال کاربران از محصولات این برند را نیز همین پشتیبانی مناسب محسوب کرد. ایران اچ پی نیز در زمینه اطلاع رسانی، پشتیبانی و خدمات رسانی سعی کرده است تا یکی از شرکتهای پیشرو باشد که از اقدامات این شرکت به جهت دستیابی به این هدف می توان به ارتقای سطح کیفی و اطلاعاتی وب‌سایت رسمی شرکت، برخورد صحیح و اطلاع رسانی مناسب به کاربران پیش از خرید محصول و همچنین ارائه خدمات با کیفیت بالا و نظارت بر نحوه خدمات رسانی اشاره کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین