کد خبر: ۱۱۳۴۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۲۳:۵۶

بحران انرژی در مغز چه پیامدی دارد؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دانشمندان از هم اکنون مرحله اول آزمایش‌هایی را طراحی کرده‌اند تا ببینند آیا دارویی که در حال حاضر برای بیماران دیابتی استفاده می‌شود می‌تواند با هدف‌گیری یکی از ژن‌های مطرح شده در پارکینسون هم سودمند باشد یا نه.

سلول های مغزی غول‌های مصرف انرژی هستند و درحالیکه نزدیک 2 درصد وزن بدن را تشکیل می دهند، حدود20 درصد انرژی آن را مصرف می‌کنند.

پژوهش تازه ای نتیجه می‌گیرد که بیماری پارکینسون ممکن است پیامد یک بحران انرژی در مغز باشد که سال‌ها پیش از آن که عارضه‌های این بیماری ظاهر شود، بروز می‌کند.

اگر این پژوهش درست باشد، احتمالا ما را به رویکرد تازه‌ای در رویارویی با پارکینسون هدایت می‌کند و آن رویکرد تقویت کلید روشن و خاموشی در سلول‌های مغزی است، با این امید که در واقع به جای تنها درمان عارضه‌های پارکینسون، پیشروی اجتناب‌ناپذیر این بیماری را کند کنیم.

دکتر فلینت بیل، از کالج پزشکی ویل‌کرنل نیویورک درباره احتمالات این پژوهش می‌گوید: این نظری بی‌نهایت مهم و جالب است و درهای تازه‌ای را برای یافتن درمان پارکینسون می‌گشاید.

بیل می‌افزاید: دانشمندان از هم اکنون مرحله اول آزمایش‌هایی را طراحی کرده‌اند تا ببینند آیا دارویی که در حال حاضر برای بیماران دیابتی استفاده می‌شود می‌تواند با هدف‌گیری یکی از ژن‌های مطرح شده در پارکینسون هم سودمند باشد یا نه.

نتیجه هر چه که باشد، به گفته دانشمندان، سلول های مغزی، غول‌های مصرف انرژی هستند و در حالی که نزدیک به 2 درصد وزن بدن را تشکیل می‌دهند، نزدیک 20 درصد انرژی آن را مصرف می‌کنند؛ بنا بر این، هر کمبودی در تامین انرژی مغز می‌تواند پیامدهای جدی و درازمدتی را در پی داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین