کد خبر: ۱۱۳۵۱۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۴

لوئیس گارسیا برلانگا، فیلمساز اسپانیایی درگذشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: لوئیس گارسیا برلانگا، فيلمسازمنتقد حکومت دیکتاتورفرانکو، در منزلش در اسپانیا درگذشت. 

آسوشییتد پرس نوشت: گفته می‌شود این فیلمساز که رئیس افتخاری و از بنیان‌گذاران آکادمی فیلم اسپانیا بود، نقش مهمی در احیای صنعت سینمای اسپانیا بعداز جنگ داخلی این کشور داشته است. 

برلانگا که در شهر والنسیا به دنیا آمده بود، اولین فیلم کوتاه خود را در سال 1948 نوشت و کارگردانی کرد و در سال 1951 اولین فیلم سینمایی خود به نام «آن زوج خوشبخت» را با همکاری «خوآن آنتونیو باردم» (پدر «خاویر باردم») ساخت. او همچنین دوست «لوئیس بونوئل» کارگردان شمایل‌گونه سینمای اسپانیا، بود. 

«الکس دولا ایگلیسیا» رئیس آکادمی فیلم اسپانیا درمورد برلانگا گفت: "او به همراه بونوئل یکی از مهمترین فیلمسازان همه دوران‌هاست. فیلم‌های او، مثل پلاسیدو و جلاد، دو تا از بهترین فیلم‌های سینمای اسپانیا هستند. برلانگا یکی از مهمترین کارگردان‌های سینمای جهان است." 

فیلم او به نام «خوش آمدید جناب ارتشبد» (1953) درباره امید کشور اسپانیا به کمک‌های آمریکا برای ترمیم دموکراسی و شکوفایی اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم در این کشور بود. ولی ساختن چنین فیلم‌هایی برای برلانگا کار سختی بود. او منتقد حکومت دیکتاتوری فرانکو، پیروز جنگ داخلی اسپانیا، بود و مجبور بود برای اینکه بتواند فیلم‌های مورد نظرش را در شرایط بسیار سخت سانسور حکومت فرانکو بسازد، یک زبان خاصی در فیلمسازی از خود ابداع کند. 

برلانگو گفته بود که سانسورچی‌های رسمی اسپانیا تنها کسانی نبودند که او برای فیلمسازی می‌بایست از سدشان عبور کند، چون فرانکو خودش شخصا اصرار داشته که فیلم‌های او را قبل از اکران عمومی ببیند؛ می‌گفت او و فیلمنامه‌نویسش مجبور بودند بسیار خلاقانه عمل کنند تا بتوانند از دست نظارت سانسورچی‌ها بگریزند. 

برلانگا 50 سال پس از ساخت فیلم خوش آمدید جناب ارتشبد، پشت دوربین نشست تا یک سکانس به نام «رؤیای معلم» بسازد. این سکانس در اصل قرار بود که در فیلم مزبور باشد ولی سانسورچی‌ها اجازه نداده بودند. 

از برلانگا یک فرزند پسر به نام «فرناندو» باقی مانده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین