کد خبر: ۱۱۳۵۱۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۲
قانون‌گذاران عراقی توافق‌نامه تشکیل دولت جدید را تصویب کردند

مالکی برای تشکیل دولت خود 30 روز فرصت دارد

حضور ائتلاف ایاد علاوی در دومین جلسه پارلمان
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: قانون‌گذاران عراقی توافق سیاسی را که شيوه و اصول تشکیل دولت جدید را مشخص می‌‌كند، تصویب کرده‌اند. 

به گزارش آسوشيتدپرس، به‌رغم خروج شماری از اعضای ائتلاف «العراقیه» از پارلمان در روز پنجشنبه و اظهارات تند «ایاد علاوی»، رهبر اين ائتلاف، قانون‌گذاران روز شنبه توافق‌نامه تشكيل دولت را به تصویب رساندند و موافقت کردند هفته آينده دوباره ملاقات کنند. 

این اقدام دو روز پس از آن صورت گرفت که حدود دو سوم از ۹۱ نماینده ائتلاف العراقيه جلسه پارلمان را ترک کردند و گفتند، درخواست‌های آنها تامین نشده است اما سخنگوی العراقیه شنبه گفت یک «سوء تفاهم» موجب خروج نمایندگان شد. 

اين ائتلاف اعلام كرد كه خروج نمایندگان این ائتلاف از پارلمان بر اساس سوءتفاهم بوده و تمام احزاب خود را متعهد به اجرای سیاست مشارکت در قدرت می‌دانند. 

پیشتر علاوی موضوع تقسیم قدرت را «مرده» اعلام کرده بود. 

در جلسه آینده «جلال طالبانی»، رئيس‌جمهوري عراق، «نوری المالکی»، نخست‌وزیر منتخب را به‌طور رسمی مامور تشکیل دولت جدید عراق خواهد کرد. 

مالکی به موجب قانون برای تشکیل دولت خود 30 روز فرصت خواهد داشت. 

مذاکرات درباره تشکیل دولت جدید عراق از ماه مارس گذشته که انتخابات سراسری برگزار شد و نتیجه قطعی در بر نداشت، به بن‌بست رسیده بود. 

بر اساس توافق مشارکت در قدرت، تدابیری به اجرا در خواهد آمد که اجازه نمی‌دهد هیچ فرد یا حزب و گروهی از قدرت و اختیارات خود سوءاستفاده کند. 

همچنين بر اساس توافق حاصل شده، ایاد علاوی که مورد حمایت رای‌هندگان سنی این کشور است نیز ریاست شورای ملی سیاست گذاری استراتژیک را بر عهده خواهد داشت.
 
شورای ملی سیاست گذاری استراتژیک به‌طور نظری قرار است وظیفه نظارت و مهار قدرت نخست‌وزیر را بر عهده بگیرد. 

جلال طالباني، رئيس‌جمهوري كرد و نوري المالكي، نخست‌وزير عراق و رهبر ائتلاف شيعه «دولت قانون» در سمت‌های خود ابقا شدند. 

نمایندگان پارلمان در جلسه علنی پنجشنبه همچنين «اسامه النجفی»، عضو ائتلاف العراقیه را به ریاست دومین دوره پارلمان انتخاب کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین