کد خبر: ۱۱۳۵۴۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۹
دولت مکلف است تا ۱۵ آذر بودجه سال ۹۰ کل کشور را به مجلس ارایه کند

تاخیر در ارایه بودجه برای سومین سال

مشخص نیست که بودجه ۹۰ برمبنای کدام برنامه تدوین می‌شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: درحالی که ۷ روز تا پایان هشتمین ماه سال باقی مانده، هنوز تکلیف بودجه سال ۹۰روشن نشده، این درحالی است که دولت مکلف است تا ۱۵ آذر بودجه سال ۹۰ کل کشور را به مجلس ارایه کند.

در جریان بررسی بودجه سال ۸۸ و به دنبال تاخیرهای پیاپی در ارسال بودجه‌های سنواتی به مجلس، نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند که با اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس دولت را مکلف به ارایه بودجه‌های سنواتی تا ۱۵آذر هر سال کنند. اما ظاهرا این التیماتوم مجلس هم راه به جایی نبرده، چه آن‌که با وجود نزدیک شدن به ماه آذر نه تنها خبری از بودجه سال ۹۰نیست بلکه بخش‌نامه بودجه هم به دستگاه‌ها ابلاغ نشده تا دستگاه‌های اجرایی پیشنهادهای خود را برای تدوین بودجه به معاونت برنامه‌ریزی ارسال کنند.

مطابق روال سال‌های گذشته دولت در ابتدای شهریور هرسال بخشنامه بودجه که مشخص کننده اهداف برنامه زمان‌بندی یکساله برای اداره کشور است را به دستگاه‌های اجرایی می‌فرستد و دستگاه‌ها نیز براساس این اهداف پیشنهادهای اجرایی خود را باید به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ارسال کنند.

دومین بودجه بدون برنامه

با پایان یافتن عمر برنامه چهارم توسعه بودجه سال ۸۹ بدون برنامه جدید و با تمدید برنامه چهارم به مدت شش ماه تدوین شد. اواخر مهرماه بخشنامه بودجه سال ۸۹ با محوریت تعامل فعال با اقتصاد جهانی، توسعه صادرات غیر نفتی و خدمات فنی و مهندسی، توزیع عادلانه ثروت، ایجاد اشتغال، محرومیت‌زدایی، رفع تبعیض، تمرکززدایی، کاهش تورم و ارتقای قدرت خرید مردم و بهبود رفاه اجتماعی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد. دولت چهار ماه بعد بودجه ۸۹ را با محوریت قانون هدفمند کردن یارانه به مجلس فرستاد و در آخرین روزهای اسفند توسط مجلس به تصویب نهایی رسید و سرانجام قانون بودجه ۸۹ در فروردین به دولت ابلاغ شد.

درحالی که انتظار می‌رفت برنامه پنجم توسعه در فاصله آماده شدن دولت برای تدوین بودجه ۹۰ براساس برنامه پنجم به تصویب مجلس برسد، اما این برنامه به‌تازگی در دستور کار مجلس قرار گرفته و بررسی آن ادامه دارد. بخشنامه بودجه ۹۰هم به مانند سال گذشته برمبنای برنامه چهارم که مدت‌هاست عمر آن به پایان رسیده، در دست تدوین است و خبری از ابلاغ آن نیست.

محمود احمدی‌نژاد، پیش از این در جریان یک کنفرانس خبری اعلام کرده بود که برنامه چهارم را به مدت شش ماه یعنی تا پایان شهریور ۸۹ تمدید کرده است. با این حال با گذشت دو ماه از پایان تمدید اول هنوز خبری از تمدید این برنامه برای شش ماه باقیمانده و تدوین بودجه ۹۰ براساس این برنامه نیست و اساسا مشخص نیست که بودجه ۹۰ برمبنای کدام برنامه تدوین می‌شود.

ابزار نظارتی مجلس

سال گذشته علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در جریان اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس که دولت را مکلف به ارایه بودجه تا ۱۵ آذر می‌کند، گفته بود که ما مصر هستیم که دولت، لایحه‎ ‎بودجه را در موعد مقرر به مجلس ارائه کند‎.

تب متهم کردن برنامه‌ریزان اقتصادی به تأخیر در ارائه لایحه بودجه ۹۰این روزها به دلیل جلسات متوالی بررسی لایحه برنامه پنجم هنوز داغ‌ نشده است. گویا منتقدان تأخیر علاقه چندانی به اظهارنظر پیرامون این موضوع ندارند چه آن‌که در برخی مواقع عملا به تذکرات نمایندگان توجه قرار نمی‌‌شود. برخی کارشناسان می‌گویند اگر مجلس در مقابل تاخیرهای پیاپی سکوت کند، زیان این تاخیرها متوجه مجلس خواهد بود. به این دلیل که مجلس موظف است از ابزار نظارتی خود که قوانین برنامه تاکید کرده بر نحوه حرکت نهادهای دولتی در مسیر چشم انداز ۲۰ ساله نظارت کنند و از ابزارهای نظارتی خود برای جلوگیری از هرگونه کندی بهره بگیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۴
0
0
خوب وقتی مجلس برنامه را دیر در دستور کار بگذارد همین می‌شود.
البته نمیتوان تعطیلات تابستانی چهار هفته ای و حج رفتن چند باره برخی نمایندگان را به حساب این گذاشت اینها دو موضوع کاملا جدا از هم هستند
اگر شما می‌توانید حداقل اسم مقصران را اعلام کنید.
البته که شما هم مثل دیگران که نام مفسدین اقتصادی را اعلام کردند حتما اعلام می‌کنید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین