کد خبر: ۱۱۳۵۹۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۱

واکنش متخصصان به پیشنهاد احمدی‌نژاد؛ آثار زیان بار مصرف روغن دنبه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اسکیموها از روغن دنبه استفاده می‌کنند و عمر طولانی هم دارند اما برای زندگی مدرن این نوع روند غذایی جز افزایش آمار بیماری‌های قلبی و افزایش کلسترول و فشار خون بالا چیز دیگری به همراه ندارد.

چندی پیش، دکتر محمود احمدی‌نژاد، در سفر استانی خود به قزوین پیشنهاد داد تا مردم به‌جای مصرف روغن‌های با ترانس بالا از روغن دنبه استفاده کنند و این در حالی است که متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت نسبت به استفاده از روغن دنبه و سایر روغن‌های حیوانی هشدارهایی را مطرح کرده‌اند.

به گزارش فردا، دکتر محمد ضابطی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دنبه یکی از بدترین انواع روغن‌هایی است که وجود دارد و قابلیت دفاع ندارد چون دارای کلسترول بسیار بالایی است و تصلب شرایین و ناراحتی‌های قلبی به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه باید تغییرات اساسی در نحوه مصرف مواد غدایی در کشور به‌وجود آید گفت: باید دید که چه ماده غذایی کجا و چگونه استفاده می‌شود اسکیموها هم از روغن دنبه استفاده می‌کنند و عمر طولانی هم دارند اما برای زندگی مدرن این نوع روند غذایی جز افزایش آمار بیماری‌های قلبی و افزایش کلسترول و فشار خون بالا چیز دیگری به همراه ندارد.

دکتر استقامتی نیز با اشاره به مضر دانستن روغن‌های حیوانی خصوصا روغن دنبه گفت: اسید آراشیدونیک روغن‌های حیوانی سبب افزایش HDL و کاهش LDL می شود.

به گفته این متخصص‌، به‌طور کلی چربی‌های جامد حاوی اسید‌های چرب اشباع هستند و برای سلامتی مضرند.اولین علت مرگ و میر در کشور ما، بیماری‌های قلبی- عروقی می‌باشد و این بیماری رابطه‌ی مستقیم با نحوه‌ی تغذیه و مصرف چربی دارد، سعی کنید روغن مصرفی‌تان روغن مایع باشد.

وی در ادامه افزود: روغن حیوانی روغن جامد است و ما در طول روز مقداری از این چربی را همراه با گوشت -کره و خامه و...دریافت میکنیم پس نیازی به مصرف روغن حیوانی معروف نداریم.

همچنین دکتر عبدالهی کارشناس امور تغذیه نیز با تاکید بر اینکه روغن‌های حیوانی "دنبه" مورد تایید سازمان‌های جهانی پزشکی نیست یادآور شد: این نوع روغن‌ها دارای اسیدهای چرب غیر اشباع هستند و برای بدن بسیار مضر و بیماری‌های قلبی به دنبال دارد.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: در بین انواع روغن‌ها‌، آنهایی که دارای اسیدهای چرب غیر اشباع بالای 25 درصد و ترانس کمتر از 5 درصد باشد مورد تایید نیست که روغن دنبه با توجه به این ویژگی‌ها از مضرترین روغن‌ها محسوب می‌شود.

عبدالعزیز جمشید زهی عضو کمیسیون بهداشت درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص به خبرنگار «فردا» گفت: با اشاره به واضح بودن مضرات روغن‌های حیوانی و خصوصا دنبه، از آن جایی که انسان سالم محور توسعه پایدار است و بارها از طریق رسانه ها و موسسات پزشکی این مسأله به مردم اطلاع‌رسانی شده ضروری است که مردم بدانند روغن دنبه در گروه روغن‌هایی قرار می‌گیرد که باید یک ضربدر قرمز روی آن کشید.

این نماینده مجلس افزود: تا روغن‌های گیاهی با فواید بسیار به راحتی در دسترس مردم می باشد چه لزومی به استفاده روغن‌های حیوانی و دنبه با این همه عوارض و بیماری وجود دارد؟!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین