کد خبر: ۱۱۳۶۲۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۰۰:۲۰
لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی:

درابتدای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، نگران بخش صنعت هستم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی لاریجانی ظهر امروز دردیدار با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با تاکید به اینکه با اجرای هدفمندی یارانه‌ها باید از وضعیت صنعت مراقبت کرد، اظهار داشت: قصد و هدف از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها کمک و توسعه به کشوراست، به همین جهت تا اجرای قانون باید از بخش صنعت مراقبت بیشتری شود. 

برخی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس همچنان گزارش عملکرد خود را ارائه نکرده‌اند، با این وجود کمیسیون صنایع و معادن که یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس است عملکرد خوبی در خصوص صنایع و معادن داشته است. 

لاریجانی با بیان اینکه در زمینه صنعت باید به دو نکته توجه کرد، تصریح کرد: هدفمندی یارانه‌ها با هدف بهتر شدن تولید کشور تصویب شده است، بنابراین باید مراقبت کرد که در اجرای این قانون صنعت لطمه نخورد. 

رئیس مجلس گفت: درابتدای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نگران بخش صنعت هستم، زیرا اگر تسهیلات لازم به تولید‌کنندگان داده نشود بخش تولید کشور با مشکل رو به‌رو خواهد شد و این یکی از مشکلات مهم در اجرای قانون هدفمندی است. 

وی با تاکید بر اینکه باید یارانه صنعتی واقعی و شفاف مطرح و برنامه‌ی مدونی در خصوص نحوه‌ی اجرای این قانون در بخش صنعت ارائه شود، افزود: بخش صنعت با تجارت متفاوت است؛ چرا که سرمایه‌گذار اگر نداند سال آینده وضعیت صنعت کشور چگونه خواهد بود سرمایه‌گذاری نمی‌کند. 

لاریجانی با اشاره به صحبت‌های هاشمی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن در خصوص سهم صنعت از هدفمندی یارانه‌ها به نمایندگان گفت: در جلسه با دولت وضعیت صنعت در یارانه‌ها را مشخص می‌کنیم؛ باید عددی برای صنعت مطرح شود که قابل اجرا باشد، با درصدی که عنوان شده صنعت کشور سراپا نخواهد بود به همین دلیل در جلسه امشب باید طوری به توافق برسیم که با اجرای هدفمندی یارانه‌ها کشور در زمینه صنعت به مشکل برنخورد. 

رئیس مجلس به ظرفیت‌های تولید صنعت نیز اشاره کرد و گفت: ما در صنعت به صادرات توجهی نداریم و این نکته‌ای است که باید در جلسه‌ی مشترک دولت و مجلس به آن توجه بیشتری شود. 

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مناطق آزاد کشور با ابراز تاسف از اینکه در مناطق آزاد بحث واردات بیش از صادرات مطرح است، گفت: در مناطق آزاد کشور بحث واردات بیش از صادرات مطرح است در حالی که هدف از ایجاد مناطق آزاد توسعه صادرات بود نه رونق دادن به واردات. 

وی ادامه داد: حتی در برنامه‌ی پنجم در بخش صادرات و واردات دولت تنها مباحثی در خصوص واردات مطرح کرده است، در حالی که پیش از این در مورد واردات صحبت‌هایی شده است و باید توجه ما به صادرات بیشتر شود. 

لاریجانی یادآور شد: ایران هم از نظر ظرفیت نیروی انسانی و هم مواد اولیه پتروشیمی خام توانایی خوبی دارد اما از این ظرفیت در راستای توسعه‌ی کشور استفاده‌ای نمی‌شود. 

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه سهم صادرات ایران نه تنها در دنیا بلکه در منطقه‌ی بسیار پایین است، گفت: کشورهای منطقه‌ای از جمله ترکیه در تولید و صادرات صنعت خودرو از ایران جلوتر هستند. این کشورها در تولید خودرو تنوع بسیاری دارند و بیش از نیمی از تولیدات خود را به دنیا صادر می‌کند. 

وی تاکید کرد: با توجه به توانایی ایران در صنایع باید به سمتی حرکت کنیم که ارزش افزوده صنعت در درآمد کشور لحاظ شود و به توسعه کشور کمک کند و در برنامه‌ی پنجم باید به این موضوع جهت دهی کنیم. 

رئیس مجلس با بیان اینکه برنامه‌ی پنجم توسعه کشور می‌توانست با 30 ماده ارائه شود، اظهار داشت: این برنامه‌ی پنج سال آینده کشور قابلیت این را داشت که با مواد محدود در مباحث خاص مطرح شود در حالی که با دویست ماده ارائه شده است و صحن علنی مجلس به تالار گفت و گو تبدیل شده است به همین جهت باید از این موقعیت استفاده کنیم تا سکوی پرتابی برای حرکت صنعت به سوی صادرات و توسعه کشور باشد. 

لاریجانی تاکید کرد: باید برنامه‌ی مدونی برای صنعت و برنامه‌ی پنجم توسعه ارائه شود و سرمایه‌گذار از آینده این بخش اقتصادی مطلع باشد، در غیر این صورت تمام سرمایه‌ کشور در بازارهای زودبازده سرمایه‌گذاری می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین