کد خبر: ۱۱۳۶۵۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۴
تیر خلاصی بر پیکر نیمه‌جان فرش

صنعت فرش در آستانه سقوط قرار دارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عدم وجود بسته حمایتی تولید فرش این هنر دیر پای ایران را در آستانه سقوط قرار داده است. 

در نهایت صنعت فرش تحت پوشش بسته حمایتی طرح تحول اقتصادی قرار نگرفت و آنچه دست اندرکاران فرش از آن نگران بودند و آن را عاملی مهم برای حذف فرش از گردونه اقتصاد ایران می دانستند به وقوع پیوست و بیم آن می رود عدم برخورداری فرش ایران از تسهیلات بسته حمایتی تولید به این صنعت ضربه بزند.

رئیس مرکز ملی فرش چندی پیش در گفتگویی از عدم برخورداری فرش ایران از بسته حمایتی تولید خبر داده و تاسف بارتر آنکه وی هم با این موضوع کاملا موافق است.

فیصل مرداسی درباره‌ قرار نگرفتن فرش دستباف در بسته حمایتی تولید، گفت: سهم فرش از حاملهای انرژی اندک است و به نظر می‌رسد به همین دلیل در قالب بسته حمایتی از تولید قرار نگرفته است.

رئیس مرکز ملی فرش در بخش دیگری از گفت‌و گوی خود ویژگی بارز بسته حمایتی تولید را تغییر بهره‌ برداری از فناوری جدید برای کاهش مصرف انرژی ذکر کرد و افزود: در حوزه فرش چنین شاخصی وجود ندارد.

تورم عمومی بر صنعت فرش اثرگذار خواهد بود

مرداسی سپس درباره تاثیرپذیری حوزه‌ فرش از قانون هدفمندسازی یارانه‎ها پیش‎بینی کرد: این هنر و صنعت به مانند سایر محصولات از تورم عمومی متاثر خواهد شد.

وی درعین حال ابراز امیدواری کرد که با توجه به فضای رونق حوزه‌ صادرات و تدابیر دولت برای مهار اثرگذاری قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، تاثیرات منفی قانون در خصوص فرش به حداقل ممکن برسد.

قبلا کارشناسان در خصوص لزوم برخورداری تولیدکنندگان فرش و حرفه‌های جانبی آن از بسته حمایتی تولید تاکید کرده‌اند، تمامی دست اندرکاران فرش و دستگاه‎های ذیربط و بالاخص مرکز ملی فرش باید در این خصوص به وظیفه تاریخی و خطیر خود عمل نماید و زمینه تجدیدنظر در این تصمیم غیرعقلایی را فراهم نماید.

تیر خلاصی بر پیکر فرش ایران

عبدالله احراری کارشناس و محقق فرش در مشهد، اظهارداشت: عدم استفاده از بسته حمایتی تولید به مثابه تیر خلاصی بر پیکر فرش ایران است.

وی گفت: متاسفانه بزرگ‌ترین ظلم ممکن در حق فرش روا داشته شد و آن چه دست اندکاران فرش از آن به عنوان حذف کننده گردونه فرش ایران از رقابت‌های جهانی نام می‌بردند به وقوع پیوسته و فرش ایران از بسته حمایتی تولید محروم شده است.

این کارشناس فرش در ادامه با اشاره به اینکه در مشاغل مختلف قالیبافی اعم از واحدهای قالیشویی، پرداخت‌زنی، کارگاه‎های رنگرزی و مجتمع‌های فرشبافی و حتی واحدهای خانگی فرش از حاملهای انرژی استفاده می‌شود، بر ضرورت برخورداری فرشبافان از بسته حمایتی تولید تاکید و گفت: عدم برخورداری جامعه فرش از بسته حمایتی تولید قیمت تمام شده فرش ایران را شدیدا افزایش و علاوه بر کاهش تقاضا در بازار داخلی از قدرت رقابت آن در بازارهای جهانی نیز کاسته خواهد شد.

احراری با اشاره به افزایش شدید قیمت مواد اولیه فرشبافی حتی قبل از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها، اذعان کرد: اگر قرار باشد فرش ایران چوب دو سر طلا بوده، از یک طرف چوب سیاستهای پولی و مالی اشتباه را تحمل نماید و از طرف دیگر در بسته حمایتی تولید قرار نگیرد در آینده بسیار نزدیک کارگاه‎های قالیبافی یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف مرکز ملی فرش ایران در این خصوص خواهان تجدید نظر مراجع تصمیم‌گیر در این خصوص شد.

اگر این بسته به موقع به دست تولیدکنندگان نرسد یقینا رسالت اصلی مرکز ملی فرش که دفاع از حقوق بافندگان است، کاملا مغفول مانده است و در آینده بسیار نزدیک کارگاه‏های قالیبافی یکی پس از دیگری تعطیل خواهند شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین