کد خبر: ۱۱۳۷۶۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۴
مدیر عامل شرکت تعاونی چرم‌سازان رضوی:

صنعت چرم در آستانه تعطیلی قرار دارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با این شرایط و با این قیمت، تولید کننده‌ قادر نیست تولید کند پس مجبور می‌شود که یک‌سری از کالاهایی که در پروسه تولید است را ارزان نگه دارد که به ضرر کشور است تا بتواند در مقابل تورم سود کند و تولیدش مقرون به صرفه شود. 

هادی ایزدپرست مدیر عامل شرکت تعاونی چرم‌سازان رضوی با اشاره به قاچاق پوست در فصول مختلف سال از شرق به پاکستان و از غرب به ترکیه اظهار داشت: هر ساله 22 میلیون راس دام در کشور کشتار می‌شود که اگر پوست این حیوانات قاچاق نشود مطمئنا ارز آوری بیشتری را در زمینه تولید و صادرات چرم خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه قاچاق چرم و تعرفه اندک واردات منسوجات چرمی منجر به تعطیلی این صنعت در کشور می‌شود، ‌گفت: مشهد قطب چرم سبک کشور و تبریز وتهران نیز قطب چرم سنگین کشور است.

وی می‌افزاید: سال گذشته 20 میلیون دلار منسوجات چرمی از مشهد و 8 میلیون دلار نیز از تبریز و تهران به خارج از کشور صادر شده است.

وی همچنین با بیان اینکه واقعی نبودن نرخ ارز، تولید را برای تولیدکننده مقرون به صرفه نمی‌کند، افزود: توجه به این نکته ضروری است که نرخ ارز سال پیش 750 تومان و امسال یک‌هزار تومان است که این موضوع نشان دهنده رشد 25 درصدی آن است. با این شرایط و با این قیمت، تولید کننده‌ قادر نیست تولید کند پس مجبور می‌شود که یک سری از کالاهایی که در پروسه تولید است را ارزان نگه دارد که به ضرر کشور است تا بتواند در مقابل تورم سود کند و تولیدش مقرون به صرفه شود.

مدیر عامل شرکت تعاونی چرم سازان رضوی با اشاره به نقش دولت در حمایت از تولیدکننده داخلی، اضافه کرد: نرخ ارز واقعی بالای 2 هزار تومان است که با ثابت و مصنوعی نگه‌داشتن نرخ ارز باعث شده که تولید کننده کم‌کم از صحنه رقابت محو شود، به عبارتی با شرایط موجود بهشتی برای واردکننده کالای وارداتی و جهنمی برای صادرکننده ایجاد شده است.

ایزدپرست افزود: بیگانه بودن با مد روز و به روز نکردن تولیدات با ذائقه مردم نیز دیگر مشکل سد راه تولیدکنند‌گان چرم است.

وی همچنین از راه‌اندازی رشته چرم در تنکابن خبر داده و گفت: با توجه به جایگاه مشهد در تولید چرم، نهادینه کردن این رشته تحصیلی را در این شهرستان خواستاریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین