کد خبر: ۱۱۳۸۲۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۰

مخالفت آیت‌الله روحانی با نمایش چهره حضرت ابوالفضل‌(ع) در سریال مختارنامه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بعد از کش‌و قوس‌های فراوان و تکذیب و تایید‌های مکرر، بالاخره روابط عمومی سریال مختارنامه اعلام کرد که قرار است بازیگری در این سریال نقش ابوالفضل العباس(ع) را ایفا کند که این ایفای نقش به‌همراه رخ‌نمایی از این هنرپیشه در همین نقش است.
 
به گزارش آفتاب، این موضوع سبب طرح سوالی ازسوی شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت از حضرت آیت‌الله العظمی روحانی شده و نظر ایشان را در مورد نمایش چهره حضرت ابوالفضل العباس (ع) جویا شده‌اند که با هم متن کامل سوال و پاسخ معظم‌له را می‌خوانیم.

سوال: چند روزي است متوجه شدیم كه در يكي از سريال هاي تلويزيون قرار است تصوير حضرت ابوالفضل (ع) را نشان بدهند بسياری از مومنین ناراحت شده اند، آيا اين كار از نظر شرعی مشكلی ندارد؟ و آيا حتما تمام مسائل بايد از نظر شرعی مشكل داشته باشند كه بد محسوب بشوند باید گفت که دل بسیاری از شيعیان محب اهل بيت(ع) از نشان دادن تصوير حضرت ابوالفضل‌(ع) ناراحت می‌شود و هر كسی تصوری نسبت به ايشان دارد که احتمال می‌رود با ایفای نقش توسط یک هنرپیشه که در آینده در نقش‌های دیگری نیز بازی خواهد کرد، اثرات سوئی در جامعه داشته باشد؟ 

پاسخ: باسمه جلت اسمائه،
انسان مرکب از جسم و روح است و تمام فضائل حسنه متعلق به روح است نه جسم بلکه جسم فرمان بردار روح است و هرچه او دستور دهد عمل می‌کند بنابراین شخصیت و عظمت افراد به روح است و لذا در روایات وارد شده است که اول ما خلق‌الله العقل و خدای متعال فرمود: و عزتی و جلالی ماخلقت خلقا احب الی منک ایاک آمر و ایاک اثیب و عقل جوهر ملکوتی نورانی است که خدای متعال او را از نور عظمت خودش خلق کرده است و تمام موجودات را از ظلمت عدم به واسطه او نور وجود عنایت فرمود، و لذا پیغمبر(ص) هم می‌فرمودند: اول ما خلق‌الله نوری و در روایات دیگر ـ روحی ـ و از نور پیغمبر(ص) انوار انبیاء و اولیاءالله خلق شده‌اند و یکی از اولیاء بزرگ حضرت ابوالفضل سلام‌الله علیه است که دارای مقامات عالیه می‌باشند و هیچ فیلم و نمایش و تصویری ممکن نیست بتواند اندکی از مقام عالی آن حضرت را نشان دهد بنابراین به‌نظر من صورت حضرت را نشان ندهند زیرا این کار نه تنها در بیان فضائل و برجستگی‌های شخصیت ایشان موثر نیست بلکه ممکن است به دلایل مختلف حتی در دراز مدت تاثیر منفی نیز در ذهن افراد بگذارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
0
0
باسلام و احترام
مرد مومن شما از کدامین تغییر ذائقه صحبت می فرمایید؟
شما فرموده اید:"شاید علت این واكنش‌ها «بی اعتمادی» نسبت به ابزار سینما و تلویزیون است. مومنان شاید می‌ترسند این ابزار نتواند اوج عظمت این بزرگوار را به تصویر بكشد."
دقیقا هر دو اصل صحیح است. نخست آنکه این بی اعتمادی در استفتای مراجع شیعه در خصوص نمایاندن چهره حضرت ابوالفضل علیه السلام نیز کاملا مشهود است.
حال چرا شماباید تلاش کنید تا پس از قرنهای متمادی این حریم را بشکنید؟
بزرگوارا، یکی از تلاش‌های رسانه‌ای نظام سلطه این بوده و هست که قداست‌های ما را دست‌خوش تغییرات ناسوتی کند.
پیامبران را زمینی کند و ارتباطشان با منبع وحی را با نیازهای زمینی و صورت‌های خاکی عوض کند.
تلاش‌شان براین بوده و هست تا بین باورهای لطیف و زلال ملکوتی و برداشت‌های اومانیستی و زمینی پل بزنند.
اگر همین وضعیت و ایستادگی در مورد نشان ندادن چهره حضرت مسیح علیه‌السلام اگر رعایت می‌شد آیا ما امروزه شاهد آن می‌شدیم که عیسی مسیح علیه السلام در سینمای غرب تا این حدمورد هجوم و اهانت واقع شود.
برادر عزیز، همیشه کارهای اینچنین با فکرهای خوب شروع می‌شود
اما این ابتدای راه است.
برادر عزیز، حضرت ابوالفضل علیه السلام شخصیتی استثنائی به‌ویژه در میان ما ایرانیان است.
شخصیتی که امام معصوم علیه السلام به ایشان پناه می‌بردند.
شخصیتی که امام سجاد علیه السلام در مورد ایشان می‌فرمایند همه شهدای بهشت به جایگاه ایشان رشک می‌برند و غبطه می‌خورند.
کسی که امام صادق علیه السلام در مورد ایشان می‌فرماید: خداوند بدیشان دوبال در بهشت عطاء خواهد کرد.
شخصیتی که امام معصوم علیه السلام خطاب به ایشان از "بنفسی انت" استفاده می‌فرمایند.
کسی که امام زمان روحی فداه در خصوص ایشان در زیارت ناحیه آن‌گونه به ایشان سلام و تحیت می‌فرستد.
کسی که امام صادق علیه السلام ایشان را "نافذه البصیره" می‌دانندو در زیارت نیمه رجب ایشان را پاک و برای از هر پلیدی و هدایت یافته می‌خواند.
برادر عزیز جناب آقای استادی،
پیشوا و موسس مذهب ما اما صادق جملات تکان‌دهنده دیگری در خصوص مقام شامخ حضرت باب الحوائج عباس ابن علی علیه السلام دارند که تنها جهت مزید استحضار حضرتعالی میاوریم، باشد که نگاه شما و همکاران خدوم و معززتان نسبت به متفاوت بودن این نازنین آسمانی کمی تغییر یافته و با مدد از مقلب القلوب والابصار، و با تدقیق در فتاوای مراجع عالیقدر و اعتراض مردم مومن، در نمایش چهره این بزرگوار بازبینی فرموده و هرگز بدین امر خطا مبادرت نفرمایید چون این امر یقینا موجد شکسته شدن حریمی خواهد شد که امام صادق علیه السلام در این خصوص فرموده‌اند:
"خدا لعنت کند آن را که حق تو را نشناخت و حرمت تو را پاس نداشت.
… خدا لعنت کند کسى را که حق تو را نشناسد و مقام تو را سبک بشمارد."
امید آن داریم که مشمول نفرین اهلبیت علیهم السلام واقع نگردید و نگردیم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین