کد خبر: ۱۱۳۹۰۳
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۱

آخرین وضعیت الحاق ایران به WTO از زبان وزیر بازرگانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ایران به 400 سوال از 700 سوال گزارش رژیم تجاری پاسخ گفته است. 

مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی در اولین سمینار تخصصی «تبعات الحاق به سازمان جهانی تجارت (WTO) برای تجار بخش خصوصی ایران» در توضیح آخرین وضعیت روند الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی گفت:در سال 1375 درخواست عضویت به wto را ارائه کردیم و 9 سال بعد یعنی در سال 1384 به‌عنوان عضو ناظر پذیرفته شدیم و به‌دنبال آن فعالیت‌های وزارت‌ بازرگانی در سه مقوله اجرا، آموزش و پژوهش و اطلاع‌رسانی بیشتر شد. 

وی اضافه کرد: به‌دنبال ارائه گزارش رژیم تجاری، 700 سؤال دریافت کردیم که جنبه‌های مختلفی داشت و به 55 دستگاه از جمله اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران فرستاده شد.
غضنفری خاطرنشان کرد: از مجموع 700 سؤال، 400 سؤال پاسخ داده شده و پاسخ 264 سؤال نهایی شده است. کار مهم دیگر امسال، گرفتن مصوبه‌ای از دولت بود تا با گروهی از وزرا، اتاق ایران و اتاق تعاون کارگروهی تشکیل شود و تفویض اختیار صورت گیرد تا پاسخ‌های ارائه شده را تأیید کنند. 

غضنفری اعلام کرد: در بحث آموزش باید گفت که اگر ورود ما به WTO خارج از شناخت مقررات باشد، منجر به نتیجه نخواهد شد و به علت اهمیت این مسأله در برخی کشورها دانشگاه‌هایی در این‌باره ایجاد شده است، بنا‌بر‌این نیازمند متخصصانی هستیم که بررسی کنند کدام قوانین به نفع ما است و چه مواردی را باید رد کرد یا پذیرفت. 

غضنفری توضیح داد: وزارت بازرگانی از سال 1384 هر سال دو دوره آموزش بلندمدت 80 ساعته برگزار می‌کند و این کار بیش از 10 دوره است که انجام می‌شود. هم‌چنین پژوهش‌هایی از گذشته درخصوص تبعات پیوستن به WTO انجام شده است و کتاب‌ها و مقاله‌های تخصصی و خبرنامه رویدادها و تحولات WTO نیز وجود دارد. 

تصریح کرد: اجرای هدفمندی یارانه‌ها، پیش از الحاق به WTO از بزرگ‌ترین کارهایی بود که باید انجام می‌شد و بسیار می‌تواند به ورود ما به WTO کمک کند و عدم اجرای این مسأله می‌توانست، سبب بروز مشکل شود، به‌نحوی‌که مجبور شویم به‌صورت یک‌باره و دستوری این کار را انجام دهیم. 

وی افزود: اقتصادی که بتواند بدون یارانه در حامل‌های انرژی، رقابت کند؛ بابت از دست دادن بازار، ترسی از الحاق نخواهد داشت و همه این کارها بازی برد - برد برای حفظ منافع ما است. 

غضنفری یادآور شد: اکنون این عزم ملی شکل گرفته است که 20 درصد یارانه‌ها به شکل دیگری مصرف شود و از محاسن اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، توانمندتر شدن دولت برای الحاق به WTO است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین