کد خبر: ۱۱۳۹۸۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۷

جنجال بر سر کتاب تازه باراک اوباما

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: همزمان با انتشار نخستین کتاب باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا، برای کودکان، شبکه خبری «فاکس نیوز» تیتر وب سایت خود را به این مسأله اختصاص داد و نوشت: اوباما رئیس قبیله سرخ‌پوستی که ژنرال آمریکایی را کشت ستایش می‌کند.

کتاب اوباما با نام «از تو می‌خوانم»Of Thee I Sing از سوی انتشارات جاستین سولیوان، گتی امیجسز، روز چهارشنبه در کتابفروشی‌ها عرضه شد. همه درآمد حاصل از فروش این کتاب قرار است به نظامیان زخمی آمریکا اختصاص داده شود.
 
اوباما در این کتاب مصور خطاب به دختران خود مالایا و ساشا با این جمله آغاز می‌کند: آیا به شما گفته‌ام که چقدر خوبید؟
 
روزنامه USA Today می‌نویسد: «گاو نشسته» که نیروهای کاستر را در لیتل بیگ هورن شکست داد، را می‌توان گزینش جنجال برانگیز اوباما در این ماجرا نامید.
 
اوباما در کتاب خود می‌نویسد که گاو نشسته «حکیمی بود که زخم دل‌های شکسته و پیمان‌های گسیخته را درمان می‌بخشید. این که ما مردمی متفاوت هستیم عیبی ندارد.» 

کتاب که درآمد آن مصروف نظامیان از کار افتاده و زخمی خواهد شد، از رئیس قبیله لاکوتا نیز سخن به‌میان می‌آورد که «بی‌پرده سخن گفت و مردم خود را علیه برخی از سیاست‌های دولت آمریکا بسیج کرد. او به‌خاطر پیروزی فراموش نشدنی خود در ۱۸۷۶ بر کلنل جرج آرمسترانگ کاستر در نبرد لیتل بیگ هورن، آوازه یافت.» 

این موضوع توفانی از بحث‌های بسیاری میان هواداران و مخالفان رئیس‌جمهور و شبکه خبری فاکس برپا کرد که ضمن اشاره به تجدید‌نظر تاریخی و برخورد درست و امروزی درباره آن به ریشخند یکدیگر برخاستند.
 
به گزارش فردا، یکی از کاربران، کتاب اوباما را «تازه‌ترین جنایت ضد‌آمریکایی اوباما» نامیده است.
 
گفتنی است نام کتاب اوباما یادآور یک موزیکال سال ۱۹۳۱ است که در آن یک سیاستمدار نامزد ریاست‌جمهوری عشق را سکوی تبلیغاتی انتخاباتی خود کرده بود، همچنانکه اوباما در انتخابات «امید» را سکوی تبلیغاتی خود کرده بود. 

فهرست انتخاباتی اوباما درباره آمریکاییان متشکل از گروه‌های گوناگون اندکی جسورانه است.
 
در این فهرست در کنار قهرمانان جاودانی آمریکا چون جرج واشنگتن و آبراهام لینکلن، کسانی را می‌بینیم که به‌خاطر نگاه انسان‌دوستانه خود (مانند جین آدمز) و شخصیت محکم (مانند هلن کلر) و الهام‌بخش (مانند سزار چاوز) برگزیده شده‌اند.
 
تاکنون کسی از اوباما به‌خاطر این گزینش خود که گه‌گاه مناسب سن کودکان نیست، انتقاد نکرده است.
 
اد لاینن ثال از دانشگاه ایندیانا می‌گوید: اگر اوباما کودکی را نوازش کند، شبکه خبری فاکس او را متهم به تجاوز می‌کند. به‌نظر می‌آید کاری که اوباما کرده است، افق نگاه ما از شخصیت‌های تاریخی مان را گسترده‌تر کرده است. آمریکا همواره موزاییک جوامعی بوده است که در آن افراد این جوامع به قهرمانان ملت تبدیل شده‌اند یا به الگوهایی نمونه‌ای با سرنوشت‌های تراژیک و جنجال‌برانگیز.
 
رابرت آتلی، نویسنده بیوگرافی گاو نشسته می‌گوید جای رئیس قبیله لاکوتا سیوکس در معبد قهرمانان آمریکا است و می‌افزاید «او بی‌گمان سرخ‌پوست‌ترین سرخ‌پوست بود، دلبسته کامل فرهنگ خود و با نیروی سیاسی و نفوذ روحانی خود مردم خود را رهبری کرد. او همان اندازه آمریکایی است که دیگر مردم آمریکا.»
 
به گفته آتلی، تیتر فاکس‌نیوز «ساده کردن صورت مسأله است».
 
گاو نشسته به گفته وی در آن دوران تاریخی دیگر خیلی پیر شده بود و جنگ لیتل بیگ هورن را «اسب دیوانه» هدایت کرد.
 
این نخستین باری نیست که بر سر بخشی از تاریخ جنجال برپا شده است؛ در سال های ۱۹۹۰ نیز پارک ملی آمریکا نام کلنل کاستر را از وب‌سایت خود برداشت و یادبودی برای سرخ‌پوستانی که در آن نبرد کشته شده بودند برپا کرد. این اقدام خشم برخی را برانگیخت. 

بحث‌ و گفت‌و گو بر سر مسأله تازه همچنان ادامه دارد و پال هاتن، نویسنده ده‌ها کتاب در زمینه تاریخ غرب آمریکا درباره گاو نشسته می‌گوید: به باور من او یک رهبر پیشرو نبود و داشت برای گذشته می‌جنگید نه آینده. او در ایستادگی خود نیستی و نابودی و فقر را برای مردم خود آورد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین