کد خبر: ۱۱۴۰۳۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۲

9 فرمان تاریخی شاهان صفویه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در موزه ملی ملک مشهد تعداد 23 فرمان ارزشمند تاریخی مربوط به دوره‌های صفوی، زند و قاجار وجود دارد که از میان آنها 9 فرمان به دوره صفویه تعلق دارد. 

این 9 فرمان همانند سایر فرمان‌های شاهانه مربوط به این دوره دارای آرایه های مختلف هنری چون تشعیر، تذهیب، نقاشی، جدول کشی، مهر و طغرا می‌باشند که آنها را از لحاظ زیبایی از سایر فرامین موجود در این موزه متمایز می‌سازد.

در این فرامین به موضوعات مختلفی اشاره شده است که به‌طور اختصار به شرح زیر می‌باشند:

1- فرمان شاه عباس اول درمورد: احضار میرمیران ملک دماوند به رکاب بوسی رایات ظفر آیات شاهی به تاریخ 994 ه. ق.

2- فرمان شاه سلطان حسین درمورد: به‌کارگیری نیروهای جدید نظامی متشکل از جوانان کارآمد در بلوکات دماوند و لواسان به تاریخ 1130 ه. ق.

3- فرمان شاه صفی ثانی در مورد: وصول طلب ورثه مرحوم شاه میرمین باشی از رعایای کن و سولقان توسط طهمورث بیگ داروغه الکاء شهریار به تاریخ 1069 ه. ق.

4- فرمان شاه صفی اول درمورد: اعطای سیورغال ابدی محال دماوند به میر شاه میرمین باشی به تاریخ 1038ه. ق.

5- فرمان شاه سلطان حسین در مورد: عزل میرزا عبدالباقی کلانتر قصبه نایین به جهت مظالم وی و انتصاب میرزا ابوالبقا به جای وی به تاریخ 1125 ه. ق.

6- فرمان شاه سلیمان در مورد: ملازمت میرزا غیاث مین باشی و تابینان وی در سلک تفنگچیان شاهنواز خان والی گرجستان کارتیل در قلعه تفلیس پس از تصدیق نامبرده به تاریخ 1085ه .ق.

7- فرمان شاه عباس ثانی درمورد: اعطای سیورغال ابدی دماوند به میرشاه میر و میر زین العابدین و عدم مطالبه عوارض دیوانی از سوی حکام و کلانتران و داروغگان محال دماوند از مشارالیه به تاریخ 1051 ه.ق.

8- فرمان شاه سلطان حسین در مورد: اعزام میرزا رفیع الدین محمد برادرزاده میرزاسید مرتضی وزیر دارالعباده یزد به سفارت به دربار گورکانیان هند ( فرخ سیر ) به تاریخ 1125 ه.ق.

9- فرمان شاه عباس ثانی در مورد : مواجب تفنگچیان قلعه قندهار به تاریخ 1074ه .ق.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین