کد خبر: ۱۱۴۰۵۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۸

گزارشی عجیب از زمین گلفی روی 1000 جنازه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مناطق فقیرنشین حاشیه جنوبی شهر بیروت در محله «ضاحیه» رازهای فراوانی را در خود پنهان دارد. این‌ا مناطق اصلی نفوذ گروه حزب‌لله هستند که درجریان جنگ ۲۰۰۶ اسراییل و لبنان به‌دت ویران شده‌ند. 

خبرنگار شبکه «سی ان ان» که از این مناطق دیدن کرده می‌نویسد: در پناه دیوارهای بتونی و یکسان ساختمان‌های این منطقه تنها باشگاه گلف لبنان خود را پنهان کرده است، گویی از وجود خود شرمگین است. این باشگاه با تمام امکانات مدرن، ورزشگاه مجهز، استخر فیروزه‌ی و سبزه زار و گلکاری زیبایش در میان محله‌ی شلوغ و متراکم از زاغه‌ا قرار دارد. ساختمان جدید دفتر مرکزی تلویزیون المنار شبکه حزب‌اه در کنار این باشگاه ساخته شده است. 

خبرنگار سی ان ان می‌افزاید که این باشگاه گلف مثل بسیاری از چیزهای دیگر در لبنان از گذشته دشواری جان سالم به در برده است. در جریان اشغال بیروت توسط ارتش اسراییل در سال ۱۹۸۲ ویران شد. اما همزمان با احیا و بازسازی آن در سال های اخیر شایعات و ادعاهایی مطرح شده که این زمین‌ها محل دفن قربانیان قتل عام در اردوگاه‌های فلسطینی است. باغچه بان این باشگاه به خبرنگار شبکه سی ان ان می‌گوید که در مجموع بازسازی آن بیش از سه سال طول کشید و تعداد فراوانی مین، موشک و بمب از این زمین‌ها با کمک ارتش لبنان جمع‌آوری شده است. 

برخی از منابع مطلع و روزنامه‌نگاران لبنانی مدعی‌اند که این زمین‌ها محل دفن فلسطینیانی هستند که در سال ۱۹۸۲ توسط شبه نظامیان مسیحی فالانژ و با حمایت ارتش اسراییل در دو اردوگاه صبرا و شتیلا قتل عام شدند. در آن زمان ارتش اسراییل آمار قربانیان را هفتصد نفر اعلام کرد ولی هلال احمر لبنان رقم قربانیان را حدود دو هزار نفر می‌‌داند. دولت اسراییل پس از انجام تحقیقاتی در مورد این قتل عام، آریل شارون، وزیر دفاع وقت و شماری از مقامات نظامی ارشد را غیرمستقیم مسئول این حادثه دانست و آنها را از مقام خود برکنار نمود. هر چند که آقای شارون بعدها به مقام نخست‌وزیری رسید. 

رابرت فیسک روزنامه‌نگار بریتانیایی که کتاب‌ها و مقالات متعددی در مورد جنگ داخلی لبنان نوشته است در روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن نوشت: «حداقل جسد هزار نفر از قربانیان قتل عام صبرا و شتیلا توسط مسیحیان و فالانژیست و ارتش اسراییل در این اراضی نزدیک به فرودگاه بیروت دفن شده‌اند.» 

برخی دیگر از کارشناسان هر چند رقم دفن شدگان را کمتر می دانند ولی شکی ندارند که در زیر سبزه‌زارهای این باشگاه گلف بقایای یک کشتار جمعی دفن شده است.
 
از جمله دکتر بیان نوحدال هوت نویسنده کتاب «صبرا و شتیلا، سپتامبر ۱۹۸۲» به خبرنگار سی ان ان گفت: «همه می دانند که از اراضی نظیر این باشگاه گلف برای کشتن و سر به نیست کردن اجساد قربانیان استفاده می‌شد.» 

خبرنگار سی ان ان می افزاید که با توجه به بافت قوی و سیاسی پیچیده جامعه لبنان هنوز در مورد جنایات جنگی که در دو دهه ۱۹۸۰ و ۹۰ میلادی اتفاق افتاده یک بررسی دقیق صورت نگرفته است.
 
به گفته سازمان عفو بین الملل، با وجودی که خانواده ها خواستار روشن شدن حقایق هستند و نه اجرای عدالت اما نیروهای سیاسی در هراس از گسترش خصومت های گروهی و قومی از تحقیق و روشنگری در مورد فجایع دوران جنگ پرهیز می‌کنند. 

مالک این باشگاه گلف می گوید که منطقه ای که یک زمانی گورستان بوده خارج از اراضی این باشگاه است و به خاطر پوشش گیاهی و درختان از زمین گلف نمی توان آن را مشاهده کرد. او با اشاره به زمین هایی که در پشت دیوار باشگاه هستند می گوید که گورهای دسته جمعی آنجا هستند. محمد الخطیب مالک باشگاه می گوید که با همسایگان خود یکی سازمان های تبلیغاتی و تلویزیون گروه حزب الله هیچ مشکلی ندارد ولی از خبرنگار سی ان ان می خواهد که در مورد سیاست صحبت نکند چون در این منطقه همه وابسته به حزب الله هستند و او تمایل ندارد روابط خود را با آنها خدشه دار کند. 

در پایان این گزارش خبرنگار سی ان ان یادآوری می‌کند که ورزش گلف در دهه ۱۹۲۰ توسط دیپلمات های غربی به بیروت آورده شد. این باشگاه از سال ۱۹۶۳ فعالیت خود را آغاز کرده و هر چند حوادث سیاسی و جنگ فعالیت آن را هر از گاهی متوقف کرده است ولی در مجموع تعداد اعضای آن رو به افزایش بوده است. 

مالک این باشگاه می‌گوید: «اکنون حدود ۲۹۰۰ نفر عضو داریم ولی تمام آنها از اعضای ۹۰۰خانواده هستند. گلف در لبنان هنوز یک ورزش کم طرفدار و کوچک است ولی بدون شک بر تعداد علاقمندان آن افزوده می شود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین