کد خبر: ۱۱۴۰۵۹
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۱

امضای موافقت‌نامه ستادبحران باحوزه علمیه برای کاهش زلزله

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حسین باقری در حاشیه نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور که در وزارت کشور برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: بلایای طبیعی سالانه 3 تا5 هزار میلیارد تومان خسارت مالی و یک‌هزار نفر تلفات جانی برجای می‌گذارد که این آمار به غیر از زلزله‌ها و خشکسالی‌های رخ داده است. 

به گزارش فرهیختگان وی ادامه داد: در سال 87 خسارت خشکسالی 19 هزار میلیارد تومان برآورد شد، این در حالی است که با بررسی‌های کارشناسان در خصوص خسارت جانی مشخص شد، می‌توان 40 درصد تلفات جانی را با آموزش و اطلاع‌رسانی کاهش داد. 

باقری گفت: نخستین مرحله آموزش در هفته کاهش بلایای طبیعی برگزار می‌شود که به منظور آموزش هموطنان، وزارتخانه‌ها و 14 کارگروه تعریف شده است، همچنین امسال
8 ‌آذر روز ایمنی در برابر زلزله، 15 میلیون دانش‌آموز در 120 هزار مرکز آموزشی راه‌های مقابله با زلزله را فرا می‌گیرند.
 
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: برای نخستین بار مانور مقابله با زلزله در ساختمان‌های بلندمرتبه برگزار می‌شود. ضمن‌ این‌‌که شهرداری‌ها در 1026 شهر مانور اجرا خواهند کرد.

او گفت: اخیراً در زلزله‌ای که در هرمزگان رخ داد یکی از پروژه‌های مسکونی در برابر زلزله به علت عدم رعایت اصول مقاوم‌سازی در برابر زلزله توسط پیمانکار، تخریب شد. که ما پرونده شکایت از پیمانکار طرح را به قوه‌قضاییه ارجاع دادیم تا این موضوع را بررسی کند. 

او تاکید کرد: مردم باید بدانند که نباید ساختمان‌سازی را به صورت امانی به پیمانکار بسپارند، زیرا در اکثر این موارد کارگرانی که مسوولیت اجرای ساختمان‌سازی را برعهده دارند از مهارت کافی برخوردار نیستند. همچنین شهرداری‌ها باید بدانند نظارت بر ساختمان‌سازی باید نظارت مقیم باشد یعنی شخص ناظر از طرف نظام مهندسی باید تا پایان کار بر روند اجرای آن نظارت داشته باشد. 

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به اینکه ایمنی در برابر حوادث فقط مختص به زلزله نیست، افزود: برای اینکه مردم در مورد تمام بلایای طبیعی آمادگی داشته باشند نام این مانور را ایمنی در برابر حوادث طبیعی گذاشته‌ایم چون حوادثی مانند برف و کولاک هم می‌تواند بحران‌ساز باشد.

وی 5 دی را سومین فرصت آموزش برای شهروندان دانست و تاکید کرد: همزمان با سالگرد زلزله بم مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی با برگزاری همایش‌های علمی تحت آموزش قرار می‌گیرد. فرصت چهارم نیز حوادثی است که در کشور رخ می‌دهد و کارگروه‌های تخصصی به‌جای گزارش خبری از این حادثه به صورت آموزشی استفاده می‌کنند.
 
معاون وزیر کشور با اشاره به احداث هزار سوله چندمنظوره در کشور گفت: هر سال 200 سوله در قالب یک برنامه پنج‌ساله در کشور به منظور آموزش و استفاده بانوان از آن با مشارکت تربیت‌بدنی و شهرداری در کشور ساخته می‌شود. تاکنون 110 سوله چندمنظوره در فضای باز و بوستان‌های تهران ساخته و تحویل شهرداری شده است. قصد داریم مراکز امداد و نجات را در این سوله‌ها احداث کنیم.
 
باقری از برگزاری 500 مانور امداد و نجات در هفته کاهش بلایای طبیعی خبر داد و تاکید کرد: در این هفته که از هجدهم تا بیست‌و‌چهارم مهرماه ادامه دارد 700 پروژه عمرانی در کشور افتتاح می‌شود و در این هفته همایش و نمایشگاه تجهیزات و امکانات ایمنی برگزار می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان بیمه حوادث منازل مسکونی گفت: صاحبان منازل می‌توانند با پرداخت 5 تا10هزار تومان واحد مسکونی خود را در مقابل زلزله، آتش‌، توفان، سیل و برف و کولاک از 3 تا10 میلیون تومان بیمه کنند. این طرح به صورت پایلوت در شهرهای مشهد و زنجان برگزار شد و امسال به‌صورت سراسری در کشور اجرا می‌شود. 
در مرحله اول تمامی خبرنگاران حوادث به صورت رایگان بیمه می‌شوند.
 
باقری از امضای تفاهمنامه با حوزه علمیه برای کاهش بلایای طبیعی خبر داد و تاکید کرد: از حوزه علمیه برای به کارگیری نقش معنویت در کاهش بلایای طبیعی استفاده خواهیم کرد و در مرحله اول با حوزه‌های علمیه قم، مشهد، اصفهان و شیراز تفاهمنامه همکاری امضا کردیم. در هفته بلایای طبیعی 650 نفر از مسئولان مدیریت بحران سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه خواهند بود و در تهران نیز وزیر کشور در این خصوص سخنرانی خواهد کرد. 

وی با اعلام بازسازی 300 هزار واحد مسکونی فرسوده در سال گفت: بازسازی بافت‌های فرسوده را در روستاها آغاز کرده و هم‌اکنون به شهرهای کوچک رسیده‌ایم. خوشبختانه در دولت نهم اقدامات موثری برای کاهش خسارت بلایای طبیعی صورت گرفت. در گذشته با زلزله 4 ریشتری خساراتی به کشور وارد می‌شد اما اکنون با زلزله 6 ریشتری نیز خسارات چندانی به وجود نمی‌آید.
 
معاون وزیر کشور با اشاره به جمع‌آوری کمک حجاج برای مردم سیل‌زده پاکستان تاکید کرد: پس از اعلام مقام معظم رهبری در خصوص جمع‌آوری کمک از حجاج برای سیل‌زدگان پاکستان سعی می‌کنیم کمک‌ها را به صورت منظم جمع‌آوری کرده و همچنین کمک سایر مسلمانان را در ایام حج جمع‌آوری و به مردم سیلزده ارسال کنیم. ایران کار بازسازی مراکز آموزشی، درمانی، مذهبی و راه‌ها را برعهده دارد و خدمات فنی را برای بازسازی منازل صادر می‌کند. 

وی تاکید کرد: امروز یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پس از حوادث زلزله ناشی از اتصالاتی است که به طور غیرمتعارف به کار گرفته شده است.باقری در ادامه اظهار داشت: در سال 86 تنها در شهر تهران 700 نفر دچار ضربه مغزی ناشی از لغزندگی پیاده‌روهایی شدند که از سنگ صیقلی ساخته شده بود در حالی که این موضوع قابل پیشگیری است.

وی به اجرای مانور سازمان آب و فاضلاب در روز گذشته در تهران اشاره کرد و گفت: سازمان‌ها با اجرای این مانورها آمادگی خود را در مواقع بحران محک می‌زنند و به عنوان مثال قرار است شرکت مخابرات نسبت به قطع نشدن خط تلفن 400 مسوول دولتی در حالت بحران اقدام کند.

باقری از راه‌اندازی تاکسی آمبولانس در تهران خبر داد و خاطرنشان کرد: این تاکسی‌ها در روز حادثه اقدام به کمک‌رسانی به شهروندان می‌کنند. در این هفته تقویت امداد‌هوایی، تکمیل اردوگاه‌های اقماری، خرید اسکان اضطراری سیار، 5 بیمارستان صحرایی و تکمیل اتوآمبولانس و ون آمبولانس در دستور‌کار قرار دارد. 

وی در پایان با اشاره به کاهش 23 درصدی تلفات غرق‌شدگی در دریا گفت: امسال با توجه به افزایش تعطیلات تابستانی کاهش غرق‌شدن را در استان‌های شمالی به ویژه گیلان شاهد بودیم. باقری از تصویب 3 میلیارد تومان اعتبار برای گشت انتظامی و مسدود کردن راه‌های دسترسی به محل‌های ممنوع شنا خبر داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین