کد خبر: ۱۱۴۱۲۹
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۰۱:۴۱

عبدالله گل: سپر موشکی ناتو نباید ایران را هدف قرار دهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به این موضوع که ناتو یک سازمان دفاعی است و بمنظور ایجاد رعب و وحشت و مطرح کردن تهدید طراحی نشده است، تصریح کرد: آنکارا نمی‌تواند به طرحی ملحق شود که کشور خاصی را هدف قرار می‌دهد. 

رئیس‌جمهور ترکیه پیش از حضور در نشست ناتو در لیسبون تأکید کرد که سپر موشکی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به هیچ عنوان نباید ایران را هدف قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، "عبدالله گل " رئیس‌جمهور ترکیه پیش از ترک کشورش به مقصد لیسبون بمنظور شرکت در نشست ناتو اعلام کرد: سپر موشکی بالستیک برنامه‌ریزی شده برای ناتو نباید به هیچ عنوان ایران را هدف قرار دهد و در رابطه با این موضوع نیز به نظر می‌رسد که میان اعضای این کشور توافق وجود دارد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: به طور مشخص ما مخالف این موضوع هستیم که کشوری خاص (به عنوان تهدید) مطرح شود و به نظر می‌رسد که درخواست ما نیز مورد قبول واقع شده است.

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به این موضوع که ناتو یک سازمان دفاعی است و بمنظور ایجاد رعب و وحشت و مطرح کردن تهدید طراحی نشده است، تصریح کرد: آنکارا نمی‌تواند به طرحی ملحق شود که کشور خاصی را هدف قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: این طرح باید درخواست‌های تمامی اعضای ناتو را بدون استثنا تحت پوشش قرار دهد. ما معتقدیم که این طرح به هیچ عنوان نباید ایران را هدف قرار دهد.

عبدالله گل تأکید کرد: ترکیه امیدوار است که درخواست مطرح شده در این رابطه توسط دیگر متحدان ناتو نیز در لیسبون مورد تأیید قرار گیرد.

بنا بر این گزارش، رهبران 28 کشور متحد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز جمعه در لیسبون گردهم می‌آیند تا نشست دو روزه‌ای را به منظور تأیید طرح‌هایی برای استقرار سپرهای دفاعی موشکی جدیدی در سراسر اروپا برگزار کنند.

این گزارش افزود: طی هفته‌های گذشته که به برگزاری این نشست باقی مانده بود، مباحثات بسیار فشرده‌ای در خصوص این موضوع که آیا این طرح می‌تواند ایران را مورد هدف قرار دهد یا خیر، صورت گرفته است.

در پی مخالفت ترکیه با طرح سامانه دفاع موشکی ناتو که در این طرح ایران تهدید نشان داده شده بود، "آندرس فوگ راسموسن " دبیر کل این سازمان همچنین چند روز پیش نیز اعلام کرده بود نیازی نیست که سامانه دفاع موشکی ناتو کشور خاصی را هدف قرار دهد.

وی همچنین در گفت‌و گو با روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز " طی اظهاراتی که به نظر می‌رسد تنها بمنظور جلب حمایت ترکیه مطرح شده باشد، تأکید کرد در نشست دو روزه ناتو هیچ‌گونه ارتباطی میان سپر موشکی جدید این سازمان و افزایش قابلیت‌های نظامی ایران مطرح نمی‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین