کد خبر: ۱۱۴۲۲۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۱

دیدار اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با مراجع عظام تقلید

آیت‌الله موسوی اردبیلی: امروز کشور ما در فضای خوب و مناسبی قرار ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس سیاسی: شورای مرکزی و هیأت رئیسه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران طی روزهای 11 و 12 مهرماه، همزمان با ایام شهادت امام جعفر صادق، با مراجع عظام تقلید در شهر قم دیدار کردند. 

به گزارش آفتاب به نقل از وب‌سایت این تشکل دانشجویی، مراجع عظام تقلید در این دیدارها به نکات مهمی اشاره کردند که در ادامه می‌آید.

دیدار با حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی(مدظله العالی) 

حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی با استقبال از دیدار با اعضای انجمن اسلامی دانشجویان گفت: «من هم قبول دارم که امروز کشور ما در فضای خوب و مناسبی قرار ندارد.» 

ایشان با گلایه‌مندی از رواج بداخلاقی در فضای فعلی کشور اظهار داشت: «حتی علیه خود من نیز بارها مطالبی دروغ در رسانه‌ها منتشر شد. اما من نمی‌توان تمام وقتم را به تکذیب این دروغ‌ها اختصاص بدهم.» 

وی افزود: «در شرایط کنونی وظیفه ما اطلاعیه دادن و تجمع و ... نیست. وظیفه ما این است که دروغ نگوئیم و دروغ‌ها را باور نکنیم. من مطمئن هستم که این وضعیت ادامه پیدا نمی‌کند و ان‌شاء‌الله اوضاع کشور سامان می‌یابد.» 

ایشان همچنین با اشاره به لزوم انجام تکالیف دینی گفت: «اسلام در طول 1400 سال مصیبت‌های زیادی را پشت سر گذاشته و نهایتا دوام آورده است. توصیه ائمه هم همین است که در بحران‌ها برای حفظ دین تلاش کنید. شما هم نگران نباشید و مطمئن باشید که در این راه خدا یاریتان خواهد کرد.»

دیدار با حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی(مدظله العالی) 

آیت‌الله صافی گلپایگانی با ابراز خوشحالی از حضور دانشجویان متدین در دانشگاه گفت: «غالب دانشجویان ما نیز متدین هستند و برای نظام کار می‌کنند.» 

ایشان با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها و حوزه‌ها مراکز علم در جامعه ما هستند عنوان کرد: «اگر اینها دچار انحراف شدند، اثرات بد و زیادی برای جامعه در پی خواهد داشت. اثر استاد و معلم نیز بسیار زیاد است. در حوزه‌های علمیه نیز به همین ترتیب بوده و اساتید بزرگ بسیار مهم و اثر گذار بوده‌اند، البته اساتید همه خوب هستند. والدین هم که می‌خواهند برای بچه‌ها معلم انتخاب کنند باید دقت داشته باشند. دانشجویان هم به همین ترتیب روی جامعه اثر می‌گذارند.» 

این مرجع تقلید در پایان اظهار داشت: «خاصه آنهایی که در مراتب بالاتر هستند، مثل رئیس دانشگاه بایستی مراقب باشند. این مسئولیت‌ها بسیار سنگین است. نباید فراموش کرد که تعهد وجدانی و دینی اهمیت زیاد دارد.»

دیدار با حضرت آیت‌الله العظمی بیات زنجانی(مدظله العالی) 

حضرت آیت‌الله بیات زنجانی در ابتدای این دیدار، با تسلیت ایام شهادت امام صادق (ع) و اشاره به تقارن این دیدار با ایام شهادت آن حضرت، گفتند: «شرایط حاکم بر دوران حیات امام صادق (ع) یک شرایط ویژه و خاص بوده و آن حضرت، به دلیل همین شرایط خاص، دین اصیل را به‌گونه‌ای که آن از دین مورد ادعای مدعیان جدا شود، ترسیم کردند.
با این حرکت امام (ع)، دین حقیقی از دین مورد ادعا جدا شده و مهم این است که این مفهوم را شخصیتی بنا گذاشته و به آن شکل داده که مذهب تشیع، توسط وی تاسیس شده است. بنابراین باید با مراجعه به نصوص دینی، به اصل دین پی برد نه اینکه صرف ادعا را دین برداشت کرد.» 

ایشان با اشاره به سختی‌های موجود در دوران فعلی و گسترش دروغ در جامعه اظهار داشتند: «باید این سختی را به فال نیک بگیریم. از این جهت که این تناقض بین متون دینی و مدعیان حکومت دینی، حتی به استدلال علمی نیاز ندارد چرا که خیلی روشن است. برای مثال در دین هیچ گناهی به اندازه دروغ بد نیست و این در حالی است که امروز دروغ گفتن یک امر رایج شده است. وقتی که ادعا می‌شود که ما در کشورمان مخالف سیاسی و یا زندانی سیاسی نداریم چه می‌توان گفت؟ مثل این است که انسان در وسط ظهر بگوید که شب است.» 

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود در مورد به‌بازی‌گرفتن مفاهیمی همچون انتظار فرمودند: «مسائلی بود که در طول این مدت، به این دلیل که انسان‌های ناوارد، اجازۀ ورود به آن را به خود نمی‌دادند، سالم باقی مانده بود ولی امروزه آن‌ها هم مشکل‌دار شده‌اند. ببینید اینکه می‌آیند و می‌گویند اسراییل و آمریکا، بنا دارند با ظهور حضرت صاحب‌الامر(عج) مقابله کنند، این چه معنائی دارد؟ امام زمانی که اسراییل می‌تواند جلوی ظهورش را بگیرد، چه امام زمانی است؟ این حرف‌ها برای این است که مفاهیم را به بازی بگیرند. می‌خواهند از امام زمان مفهومی ارائه بدهند که غیرعقلی، غیر منطقی و غیرقابل قبول باشد.» 

حضرت آیت‌الله بیات زنجانی در ادامه ضمن هشدار نسبت به فاصله گرفتن از سخنان امام (ره) عنوان داشتند: «امام فرمود که مجلس در راس قواست؛ آن ها گفتند که این فرمایش مربوط به زمان خود امام است. امام فرمود که نظامیان دخالت در سیاست نکنند؛ امروز دقیقاً بنا بر این است که به این فرمایش عمل نشود.» 

ایشان با اشاره به رواج حرمت‌شکنی در جامعه افزودند: «مشکل دیگری که داریم مسأله حرمت‌شکنی در کشور است. ما بسیار گفته‌ایم که طبق نصوص دینی، حرمت انسان از حرمت کعبه بالاتر است و بالاتر از آن، در روایات داریم که خدای عالم فرموده، هر کسی با مومنی برخورد کند با من به جنگ برخاسته است. دانشگاه حریم داشت، شکستند، مراجع حریم داشتند، شکستند، عالم حریم داشت شکستند؛ ما باید برای بازگشتن این حریم‌ها، همه تلاش‌مان را بکنیم.» 

ایشان در بخش دیگری از فرمایشات خود، با اشاره به سابقه 70 سال فعالیت‌های مذهبی در انجمن‌های‌ اسلامی توصیه کردند: «در جلسات‌تان حتماً از نصوص دینی استفاده کنید و مثلاً نهج‌البلاغه بخوانید و راجع به آن کار علمی بکنید که چاره‌ای جز مراجعه به متون نداریم و باید مردم و جوانان را با اسلام متنی آشنا کنیم چراکه در شرایط فعلی نیز، ارجاع به این نصوص، راه‌گشاست.» 

ایشان افزودند: «البته باید به این دلیل نیز از شما تقدیر کرد که اگر بعد از انتخابات فداکاری شماها نبود، اتفاقات ناگوار بیش از این چیزی بود که الآن می‌بینیم. توان شما کم نیست. این توان، تکیه‌گاهش خداست فلذا قدرتی در برابرش توان ایستادگی ندارد.» 

حضرت آیت‌الله بیان زنجانی در خاتمه با اشاره به مسأله مهم خودسازی گفتند: «امام (ره) قبل از اینکه قیام کند، خود را ساخته بود. شما به عنوان علمدار دین در دانشگاه، باید به خودسازی بپردازید. بنده قبل از انقلاب بارها به زندان افتادم و در آنجا، با همه طیفی هم برخورد داشتم. اکثر لغزش‌ها در زندان به دلیل همین عدم خود ساختگی بود. امروز هم ما و شما در مبارزه‌ایم و خیلی از مشکلات ما این است که بدون توجه به خودساختگی، وارد مبارزه می‌شویم. انسان اگر خود را ساخت دیگر آزاد است. شما انجمن‌های اسلامی باید مدل علمی و عملی باشید و حرف‌تان باید از باور درونی‌تان نشئت بگیرد و می‌گیرد و باید با استدلال، این باورهای درونی را به جامعه منتقل کنید.» 

ایشان همچنین دیدارهای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران را با مراجع در قم بسیار مفید ارزیابی کردند و اظهار امیدواری کردند که با توجه به اثر‌بخشی و آگاهی‌بخشی موجود در این دیدارها، لازم است گسترش پیدا کنند.

دیدار با آیت‌الله شهرستانی(مدظله العالی) (نماینده حضرت آیت‌الله سیستانی(مدظله العالی) در ایران) 

آیت‌الله شهرستانی با اشاره به اقتضائات موقعیت کنونی گفت: «همین موقعیتی که الان در اختیار ماست یگانه است و باید آن را حفظ کرد. شما الان در موقعیت حساسی هستید. باید خدا را شکر کنید که در جایگاهی قرار گرفته‌اید که می‌توانید خدمتی بکنید و این کم نیست و برای هر کسی مقدر نمی‌شود. در روایت است که شما هر کار درستی را که می‌خواهید انجام بدهید خداوند بر شما منت می‌گزارد.» 

ایشان به دانشجویان عضو انجمن اسلامی توصیه کرد: «به‌گونه‌ای حرکت کنید که با مشورت دیگران باشد. مسلما دشمن منتظر است که از شما نقطه ضعف بگیرد و شما باید مواظب باشید.» 

وی افزود: «در کشورهای پیشرفته به مقوله فرهنگ‌سازی به‌ویژه از دوران کودکی توجه بسیار می‌شود. ما هم باید این مسأله را جدی بگیریم و از همان دوران‌های اولیه محصولات فرهنگی مناسب برای افراد جامعه‌مان تهیه کنیم.» 

نماینده آیت‌الله سیستانی ادامه داد: «جامعه دینش را از ما می‌گیرد. برخورد ما بسیار موثر است. اکثر جامعه که بر مبنای استدلال به سمت ما نیامده‌اند. خیلی از آن‌ها به علت برخورد خوب ما بوده است.» 

ایشان با ذکر خاطره‌ای عنوان داشتند: «آقای ری‌شهری داستانی را بیان کردند و می‌گفتند یکی از محکومین به اعدام در زمان جنگ در خواست کرده بود که به جبهه فرستاده شود و با هواپیما به قصر صدام حمله کند. ایشان ماجرا را با امام مطرح کردند و امام فرمودند که بعضی‌ها انگار واقعا توبه کرده‌اند. ما حکم اعدام ایشان را به حکم حبس ابد تبدیل کردیم و بعد به جبهه رفت و شهید شد. نکته این بود که آقای ری‌شهری می‌گفت ما از منافق شهید ساختیم.» 

وی ادامه داد: «الان خیلی از جوان‌ها پرسش‌های جدی دارند و حق هم با آن‌هاست. به خیلی از مسئولین هم گفته‌ایم که این مسأله دگم بودن اصلا خوب نیست. اگر ما بتوانیم طوری عمل کنیم که وضع را تعدیل کنیم قطعا به نفع ماست.»

دیدار با حضرت آیت‌الله جوادی آملی(مدظله العالی) 

آیت‌الله جوادی آملی در ابتدای سخنان خود با تاکید بر اصلی و فرعی بودن مسائل اظهار داشت: «قبل از این که ما به فروعات بپردازیم آن اصل را باید بشناسیم و حفظ کنیم که در سایه آن اصل فروعات‌مان را هم حفظ بکنیم و تلاش و کوشش ما هم این باشد که آن اصل آسیب نبیند. اگر کاروانی سوار کشتی‌ای شد و کشتی تحمل بار همراه او را نداشت، فرد خود را غرق نمی کند. بلکه بار را به آب می‌اندازد. این یک اصل کلی‌ای است که مقبول است و منقول. بالاخره انسان باید فرع را تابع اصل قرار بدهد و اصل را از دست ندهد. فرع زندگی ما 70 یا 80 سال عمر زندگی دنیوی ماست و این یک مسافرخانه است. مثل گروهی که در یک سفر سیاحتی یا زیارتی هستند.» 

ایشان با بیان اینکه در هر مسافرتی نظمی باید حکمفرما باشد گفت: «یک بیان نورانی‌ای از حضرت محمد‌(ص) رسیده است که اگر 3 نفر قصد مسافرت دارید یک نفر را امیر قافله قرار دهید که کارتان منظم باشد. این دین، دین نظم است. ما در این زندگی باید یک نظمی داشته باشیم. زندگی دیگر ما ابدی است و پایان ندارد. در زندگی دنیوی ما نیازهای‌مان را با ضوابط و روابط حل می‌کنیم. پدر به پسر کمک می‌کند و از این دست. زندگی دنیوی ما از این دو حالت خارج نیست. مشکلات ما یا با ضوابط حل می‌شود یا با روابط.» 

ایشان افزود: «اما در زندگی ابدی که پایان ندارد نه ضوابط داریم و نه روابط. نه خرید و فروش هست و نه کسی به داد ما می‌رسد. «لا بیع فیه». بعد از مرگ هم ما نیاز داریم. اما این نیازها نه با ضوابط تجاری حل می‌شود نه با روابط خانوادگی. چرا که «یوم یفر المرء من اخیه»، هر کسی از برادرش فرار می‌کند. پس ما در این 100 سالی که هستیم باید ابدیت‌مان را تامین کنیم. یعنی آنجا زندگی اجتماعی نیست. جمع هستیم ولی اجتماع نیست. آن‌طوری که در سوره «اذا وقع» آمده میلیاردها نفر جمع‌اند ولی تک هستند. اجتماعی در کار نیست. مثل اینکه همه در مسجد مشغول نماز هستند. همه نماز می‌خوانند ولی نماز جماعت در کار نیست. در معاد اینچنین است. یعنی ما هستیم، بدن هست، نیاز هست، ولی نه ضوابطی هست که نیاز ما را رفع کند نه روابطی. انسان عاقل به فکر آن میلیاردها سال است نه این چند سالی که در مسافرت است. آن اصل است و این برای ما فرع است.» 

این عالم برجسته حوزه ادامه داد: «مطلب بعدی آن است که اگر مشکلاتی دیدیم، کسی اگر بیراهه رفت و اگر راه کسی را بست، ما تمام تلاش خودمان را بکنیم که این دو مشکل حل شود. نه آن به بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد. ولی اگر موفق نشدیم، به این اصل آسیب نرسد و رابطه مان را با خدا و قرآن قطع نکنیم.» 

ایشان در خصوص دغدغه اعضای انجمن اسلامی پیرامون فاصله گرفتن برخی جوانان از دین فرمودند: «این عزیزان بسیار فطرت سالم دارند ولی نمی دانند مسافرند. بر فرض اگر کسی چه در این کسوت و لباس چه در کسوت و لباس دیگر بد کرد، چرا باید از نماز فاصله گرفت؟ این اصل است. بر فرض ما به کسی اعتماد داشتیم و سوئیچ اتومبیل را به او دادیم و او بد کرد؛ حالا چرا خانه مان را آتش بزنیم؟ ما به او اطمینان داشتیم و او بد کرد؛ چرا باید به دلیل عصبانیت خانه مان را آتش بزنیم؟» 

ایشان توصیه کرد: «مبادا خدای نکرده اگر کسی مشکلی دید رابطه اش را با خدا و ائمه قطع کند. ما نه باید به بیراهه برویم و نه باید راه کسی را ببندیم، نه اجازه بدهیم کسی به بیراهه برود یا راه کسی را ببندد. این چهار کار وظیفه ماست. اما اگر موفق به جلوگیری نشدیم مواظب باشیم که آن اصل آسیبی پیدا نکند. ما شاید در یک زندگی 80 ساله موفق نباشیم، ولی چرا زندگی ابدی را با مشکل مواجه کنیم؟ متاسفانه دشمن خون آشام ما در بعضی از نقاط کشور و حتی شهرهای مقدس کلیسای خانگی درست کرده است. خب جوان فطرت سالم و قلب شفاف دارد. آیینه است به تعبیر مرحوم استاد آیت‌الله قمشه‌ای. اما کسی باید باشد که به او بگوید آیینه را به کدام سمت نگه دار. اگر آیینه را به سمت شمس و قمر نگه داشتیم نظام کیهانی در او می‌تابد، اگر رفتیم باغ وحش و آیینه را به سمت گرگ و گراز نگه داشتیم، همان در آن می‌تابد.» 

آیت‌الله جوادی آملی در پایان خاطر نشان کرد: «تمام تلاش و کوشش ما باید این باشد که به قول مرحوم استاد آیت‌الله قمشه‌ای «آیینه شو تا بردت سوی دوست». باید بدانیم که آیینه را به کدام سو نگه داریم. آن چهار کار وظیفه ماست ولی اگر موفق نشدیم اصل را بر هم نزنیم. کسی ممکن است که نماز جمعه نرود، ولی نماز شب را فراموش نکند. نماز جماعت نمی خواهد برود و این آقا را قبول ندارد، بسیار خب، ولی بین خود و خدای خود رابطه را حفظ بکند. ماییم و ابدیت ما. عزیزان دانشگاهی که فطرت طیب و طاهر دارند باید بدانند که اصل و فرع چیست و البته اشکالشان سر جای خود محفوظ است.»

دیدار با حضرت آیت‌الله صانعی(مدظله العالی) 

حضرت آیت‌الله العظمی صانعی با بیان اینکه بیان ظلم ظالمین و انتقاد از آنان غیبت محسوب نمی شود، اظهار داشت: «انتقادی غیبت محسوب می‌شود که برای اغراض شخصیه باشد، اما اگر کسی با عمل و کلامش دارد آبروی اسلام و کشور را می‌برد، این جا انتقاد کردن غیبت محسوب نمی‌شود و حرام نیست.» 

آیت‌الله صانعی با اشاره به ضرورت آزادی بیان و عقیده و فواید آن برای جامعه گفت: «در بیان علما در تفسیر آیه شریفه «لاَ يحِبُّ اللهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ» اختلاف است که دایره فریادکردن ظلم ظالم و دفاع از مظلومیت ستم دیده تا کجاست. آیا جواز این فریادزدن عمومی است یا فقط در نزد قاضی صالح است؟ در این رابطه شیخ اعظم انصاری(اعلی الله مقامه) به نکته ظریفی اشاره می کند و می گوید: اگر کسی بگوید انتقاد از ظلم ظالم نزد هر کسی مانعی ندارد، نمی شود گفت که سخن گزافی است. بعد می افزاید اگر اسلام این را اجازه داده، شاید دلیلش این باشد که عقده ها باز بشود؛ چرا که باز شدن عقده حداقل فایده اش این است که فشارهای روحی و عصبی کاهش می‌یابد.» 

ایشان افزود: «امروز یکی از اشکالاتی که به حکومت های ظالم وارد است، این است که مانع آزادی بیان افراد می شوند و سبب ایجاد عقده در افراد می گردند. البته نگرانی، آن جایی است که این عقده‌ها اگر متراکم بشود، به حد انفجار خواهدرسید و دیگر هیچ چیز نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.» 

این مرجع تقلید با بیان اینکه بیشترین تاکید بر مسأله حرمت غیبت، در گستره اجتماعی و نه موارد شخصی، به ماجرای کربلا بر می‌گردد که می‌خواستند جلوی انتقادات مردم را از ظلم و ستم دستگاه یزید بگیرند، عنوان داشت:«برخی روایات وارده در این باب از مجعولات بنی امیه است که بعد از حادثه کربلا آن‌ها را جعل کردند تا همه ساکت بشوند و چیزی نگویند و قضیه فاش نشود، منتهی نمی دانستند که امام زین العابدین(علیه السلام) هست، حضرت زینب(سلام الله علیها) هست که افشاگری می‌کنند و تاریخی هست که به قضاوت می‌نشیند و آن‌ها را رسوا می‌کند.» 

آیت‌الله صانعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شاخصه‌های نظام اسلامی و بیان اینکه نظام اسلامی باید بر اساس انصاف و مدارا، حسن خلق، عفو و بخشش استوار باشد، گفت: «علاوه بر این ها و بر اساس روایات وارده، در حکومت اسلامی همه چیز باید اساس و ریشه اش صدق و راستی باشد، اما امروز متاسفانه دروغ گفتن به ‌گونه‌ای رایج شده است که باید بگوییم چه کسی راست می گوید، چه کسی وعده راست می‌دهد.» 

ایشان همچنین در بخش دیگری از سخنان خویش اظهار داشتند: «امروز عده‌ای به‌جای حل مشکلات اقتصادی، معیشتی، سیاسی و ناهنجاری های اجتماعی، فقر و اعتیاد، هرروز به دنبال یک سوژه و بهانه برای انحراف افکار عمومی از موضوعات اصلی و اساسی جامعه‌اند.» 

آیت‌الله صانعی در پایان، با بیان اینکه یکی از ادله حقانیت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) تشویق مردم به علم‌آموزی بود، خطاب به دانشجویان اظهار داشت: «آنانی که به دانشگاه حمله می‌کنند، این‌ها با علم و دانش و آگاهی مردم مخالفند. امروز بیشترین آگاهی در سطح نخبگان است و لذا عده‌ای که باطلند، به دانشگاه و دانشجو هجمه و حمله می‌برند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iraq
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۳۰
0
0
از این اطلاع رسانی ممنون ..
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین