کد خبر: ۱۱۵۳۷۶
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۵

اسماعیل هنیه: اگر اکثریت فلسطینی‌ها صلح با اسرائیل را بپذیرند، حماس هم می‌پذیرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نخست‌وزیر دولت حماس در نوار غزه گفت: اگر اکثریت فلسطینی‌ها در یک همه‌پرسی توافق صلح میان محمود عباس و اسرائیل را بپذیرند، حماس نتیجه آن را حتی اگر با آرمان‌ها و اصول اولیه این سازمان در تضاد باشد، خواهد پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اسماعیل هنیه روز چهارشنبه در یک نشست خبری در شهر غزه، در اظهاراتی کم‌سابقه گفت: «حماس نتیجه رفراندومی را که مورد پذیرش اکثریت ملت فلسطینی باشد، حتی اگر با آرمان‌ها و اصول اولیه حماس در تضاد باشد، قبول خواهد کرد.»

هنیه در عین حال، سازش با اسرائیل و رسیدن به صلح با این رژیم را مشروط به آن دانست که در همه‌پرسی از سراسر فلسطینی‌های جهان، این اندیشه مورد حمایت اکثریت باشد، و تاکید کرد که در همه‌پرسی، رای همه فلسطینی‌های غزه، کرانه باختری و فلسطینی‌های پراکنده در سراسر جهان باید لحاظ شود.
 
وی همچنین گفت که اگر در همه‌پرسی، استقلال کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ پذیرفته شود، حماس نیز آن را خواهد پذیرفت.

نخست‌وزیر دولت حماس در عین حال اذعان کرد: «اسرائیل نخواهد گذاشت که فلسطینی‌ها به حاکمیت ملی خود برسند» و افزود: امیدی به موفقیت روند مذاکرات صلح نیست.

هنیه مشخصا، وزیران امور خارجه کشورهای اروپا را فراخواند که در مخالفت خود برای دیدار با نمایندگان دولت حماس «تجدید نظر» کنند.

آقای هنیه در نشست خبری خود همچنین گفت که حماس آماده ورود به دور تازه‌ای ازمذاکرات با اسرائیل بر سر آزادی گیلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی اسیر در دست حماس است، ولی آزادی شالیط را به عملی شدن خواسته حماس در زمینه آزادی شمار زیادی از زندانیان امنیتی فلسطینی از زندان‌های اسرائیل مشروط کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس تحلیل کرده است که ” اظهارات بیان شده از سوی هنیه در نشست خبری کم‌سابقه او، حاوی دیدگاه های ملایم‌تری نسبت به قبل بود. سخنان اسماعیل هنیه در مورد پذیرش نتیجه همه‌پرسی از فلسطینی‌ها، در صورتی که اکثریت آنها پیمان صلح با اسرائیل را قبول کنند، به این مفهوم است که حماس با اندیشه «دو ملت، دو کشور»؛ اسرائیل برای یهودیان و شهروندان عرب آن و کشور فلسطین برای فلسطینی‌ها، کنار می آید.

این در حالی است که اساسنامه حماس از سال ۱۹۸۸، بر نابودی اسرائیل و برپایی کشور فلسطین از «رود تا دریا» تاکید دارد. این اساسنامه راه‌کار تحقق این خواسته را «مقاومت مسلحانه» در برابر اسرائیل، به عنوان «اشغال‌گر» می‌داند. منظور حماس از «رود تا دریا» این است که مساحت کشور موعود فلسطین باید از ساحل دریای مدیترانه تا رود اردن را در برگیرد؛ بدین مفهوم که در هیچ بخشی از این سرزمین نباید موجودیت سیاسی دیگری برقرار باشد.

بدین ترتیب به‌نظر می‌رسد حماس حتی حاضر است اساسنامه خود را نیز در جهت نظر اکثریت فلسطینیان و منافع آنان ندیده بگیرد یا شاید تغییر دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین