کد خبر: ۱۱۵۵۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۲

تعریف کن، پست و سمت بگیر!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وقتی بعد از شکست‌های پیاپی تیم ملی نوجوانان، همه گفتند سرمربی این تیم چه کسی بوده است، نام اکبر محمدی اعلام شد! اهالی فوتبال او را نمی‌شناختند و بعدها مشخص شد که او کارشناس برنامه شکست خورده و ضعیف «توپ طلایی» شبکه دو بود که از فرط اشکال، در آن به سرعت تخته شد! 

هفته نامه همشهری جوان در شماره 288، گزارشی خواندنی دارد تا مشخص شود، او تنها مجری نبوده که سمت گرفته است. یکی از نویسندگان اصلاح‌طلب نیز در یادداشتی برای این مجله خبر داد که تنها عادل فردوسی‌پور و مزدک میرزایی از میان مجریان توانای صدا و سیما هستند که پیشنهادات مشابه در ازای تعطیل کردن انتقاد را رد کرده‌اند.

مهدی شادمانی در ابتدای گزارش خود نوشته است: فکر می‌کنید دلیل اصلی محرومیت علی دایی چه کسی بود؟ شریفی رئیس کمیته انضباطی؟ نایب‌رئیس کمیته انضباطی؟ رئیس فدراسیون؟ نه همه این بلواها از اعتراض دایی به برکنار نشدن سرمربی تیم‌ملی نوجوانان بود؛ اکبر محمدی .مجری سابق تلویزیون و سرمربی تیم‌ملی فعلی نوجوانان در مواردی مشابه سیبل همه رسانه‌ها بوده است. کارشناسان معتقدند این مجری فقط به این دلیل که مجری برنامه‌ای ورزشی بوده موفق شده سرمربی تیم ملی نوجوانان شود. اما این بار اول نیست که یک مجری ورزشی موفق می‌شود در سازمان تربیت بدنی و فدراسیون‌های ورزشی پست و مقام به دست بیاورد. در این گزارش سعی کردیم این ماجرا را بررسی کنیم؛ چطور مجریان ورزشی مسوول قسمتی از فدراسیون می‌شوند؟ 

اکبر محمدی 

اکبر محمدی با برنامه توپ طلایی معروف شد. او که در برنامه‌ای بسیار کم‌مخاطب نسبت به نود و سایر برنامه‌ها مجری‌گری می‌کرد؛ عموما از کارشناسان معروف فوتبال هم در برنامه‌اش استفاده می‌کرد. یکی از این کارشناسان هم فریدون معینی، رئیس فعلی کمیته جوانان فدراسیون فوتبال بود. شاید همین آشنایی سبب شد که در کمتر از دو سال او سرمربی تیم ملی نوجوانان شود: «من اعتقاد دارم برای انتخاب آقای اکبر محمدی، هیچ نگاه کارشناسی صورت نگرفته است.

متاسفانه مسئولان فدراسیون تا دیدند ایشان در تلویزیون چهار تا حرف درباره فوتبال زده است؛ سریع به او اعتماد کرده و هدایت تیمی‌را به وی سپردند که دوره قبل قهرمان آسیا شده بود.» این حرف‌ها را مسعود معینی می‌زند. برادر فریدون معینی و رئیس سابق کمیته جوانان فدراسیون فوتبال.

او مدعی است که محمدی مربی تحمیلی است و البته رانت حضورش در تلویزیون به او کمک بسیار زیادی کرده است: «من سال گذشته بسیار زیر فشار بودم و شرایط را برای ادامه کار مهیا ندیدم. به همین خاطر تصمیم به کناره‌گیری از ریاست کمیته جوانان فدراسیون فوتبال گرفتم. امسال هم همین فشار روی دوش «فریدون معینی»، برادرم بود اما او ماند و تحمل کرد. فریدون ماند و اکبر محمدی را یک مربی تحمیلی بود؛ پذیرفت. متاسفانه برادر من فریب چهار تا برنامه تلویزیونی آقای محمدی را خورد و آنالیزهایی که او از مسابقات لیگ برتر داشت.»

حالا مجری سابق تلویزیون، سرمربی تیم ملی نوجوانان است و البته در پستش هم ابقا شده اما او اولین نفر نیست که موفق شده به خاطر حضورش در تلویزیون در ورزش ماندگار شود. اینجا یک فهرست بزرگ از رفقای سیما و صدا داریم که ورزشی شده‌اند. اکبر محمدی قطعا تنها مجری‌ای نیست که خوشبخت شده و به کار در فدراسیون فوتبال دست پیدا کرده. دیگر مجریان ورزشی هم هر چقدر که تیغشان بریده، پست و مقام در فدراسیون‌های متخلف گرفته‌اند. باور ندارید؟ بخوانید.

بهرام شفیع 

دم‌دست‌ترین مجری - مسئول است که همه به آن بند می‌کنند. استاد مجری و تهیه‌کننده قدیمی‌ترین برنامه ورزشی کشور است. او در سال 1384 موفق شد رئیس فدراسیون‌ هاکی هم بشود. نکته مهم این است که بهرام شفیع هیچ سابقه ورزشی در کارنامه‌اش ندارد که شما حضورش در رأس فدراسیون‌هاکی را به خاطر این فعالیت‌ها بدانید. با این حال او نه‌تنها پنج سال است که رئیس فدراسیون شده که سال گذشته در هجمه تغییرات فدراسیون‌ها، جان سالم به‌در برد و توانست همچنان رئیس فدراسیون باقی بماند آن هم در حالی که تعداد زیادی از مدیران فدراسیون‌ها تغییر کردند. تحلیل اهالی خبر از این ابقا، اهمیت برنامه «ورزش و مردم» برای مسئولان وقت ورزش بود.

حمید قاسمی 

گوینده اخبار ورزشی صدا و سیما حالا سخنگوی سازمان تربیت بدنی هم هست. او البته از سال 1378 به کار ورزش زده و حسابی هم کارش گرفته و از سال 1375 در رادیو مشغول به کار شده؛ اولین فعالیت همزمانش در ورزش را به‌عنوان مسوول کمیته پاورلیفتینگ ایران آغاز کرده. بعد در سال 1380 عضو «کمیته فرهنگ،... و تربیت بدنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی» شده. همان سال به صورت همزمان رئیس «انجمن آمادگی جسمانی» بوده و عضو «هسته اولیه مرکزی طرح جامع ورزش کشور» و عضو «کمیته فراملی کردن ورزش زورخانه‌ای» هم بوده است.

استاد البته سال 1382 رئیس «فدراسیون اسکواش» شده و در سال 1383 عضو «کمیته مشورتی فدراسیون‌ها در اجرای نظام جامع توسعه تربیت بدنی و ورزش کشور» هم بوده است. البته اگر می‌بینید پروفایل آقای قاسمی این‌قدر پر و پیمان است؛ دلیلش دست یافتن به پروفایل کاری ایشان است والا رزومه کاری همه مجری‌های صدا و سیما را که بگردید از این پست‌ها به‌وفور پیدا می‌شود.

جهانگیر کوثری 

مجری و کارشناس برنامه‌های تلویزیونی خیلی قبل‌تر از این حرف‌ها موفق شد به یکی از تیم‌های ملی راه پیدا کند. جهانگیر کوثری که اصرار زیادی به تحلیل فنی مسابقات فوتبال دارد و این کار را به‌وفور در برنامه ورزش از نگاه دو انجام می‌دهد؛ دوره‌ای سرپرست تیم ملی امید بوده و البته همزمان هم به فعالیت به‌عنوان کارشناس ادامه می‌داده است. چه شود؟

جواد خیابانی 

نویسنده هم از اینکه نام جواد خیابانی را در این قسمت بنویسد اکراه داشت. در همشهری جوان این‌قدر به جواد خیابانی گیر داده‌ایم که بشود از یک پست کوچک استاد گذشت اما جواد خیابانی نه‌تنها در دوره‌ای پست مدیر روابط عمومی‌و مشاور فدراسیون تیر و کمان را برعهده داشته که مدتی هم رئیس سازمان ورزش منطقه یک شمیرانات بوده. ظاهرا شهردار اسبق منطقه یک تهران، حساب ویژه‌ای روی ایشان باز کرده بود که نزدیک به یک سال مسؤولیت سازمان ورزش را در اختیار او قرار ‌داد.

در این گزارش همچنین درباره سابقه مجری گری وحید مرادی و رسیدن او به ریاست فدراسیون شنا و همچنین خسرو والی‌زاده صداپیشه و مجری رادیو که مدیر رسانه‌های تیم ملی شده است هم مطالبی آمده است که در نسخه کامل گزارش در دسترس علاقه مندان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین