کد خبر: ۱۱۷۶۴۲
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۳

روشدن‌ ایراد راه‌آهن ‌شیراز باد عوای وزیر-استاندار

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با وجود گذشت بیش از یک سال از افتتاح رسمی آغاز به کار قطار شیراز به اصفهان هنوز هم بحث‌ها و صحبت‌ها پیرامون ادامه دارد.

حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری درباره علل تاخیر راه اندازی قطار شیراز- اصفهان که همزمان با انتخابات ریاست ‌جمهوری 88 افتتاح آن رسما اعلام شده بود، این بار مکان یابی اشتباه خط قطار را در دوره وزیر راه و استاندار قبلی عنوان کرد و گفت: اولین موضوع در مکانیابی ایستگاه بود چراکه مکان ایستگاه درست در جهت مخالف مسیر ترانزیتی به بنادر و فرودگاه شیراز است و فاصله ایستگاه قطار با فرودگاه زیاد است، مشکل بعدی طراحی ایستگاه قطار است چراکه قطار برای دور زدن احتیاج به مکانی با 200 متر عرض دارد که در حال حاضر چنین مکانی وجود ندارد وباید به فکر چاره باشیم.

حمید بهبهانی که در اولین یادواره شهدای راه و ترابری فارس سخن می‌گفت، به این انتقاد بسنده نکرد و افزود: قرار گرفتن ایستگاه در دره یکی از دلایل پول خور بودن ایستگاه است و به‌جای اینکه ایستگاه قطار شیراز در مکانی مثل دشت پلیس راه پل فسا ساخته شود ایستگاه در مکانی بنا شده است که دره وجود دارد در صورتیکه اگر این ایستگاه در دشت پل فسا ساخته می‌شد با 20 میلیارد تومان کار ایستگاه تمام شده بود و به طور یقین هیچگونه مشکلی نیز در ارتباط با وضعیت حمل ونقل بار به‌وجود نمی‌آمد.

زمانی توافق شد که بحث تملک زمین را استانداری انجام دهد و وزارتخانه نیز بحث راه‌آهن را پیگیری کند که متاسفانه چنین نشد و مدت‌ها بحث هفت کیلومتر باقیمانده از مسیر یکی از دلایل توقف کار بود وحال ما دو راه بیشتر نداشتیم یا باید کار را متوقف می کردیم تا اینکه وضعیت زمینها مشخص شود ویا اینکه مثل تمامی دنیا از مسیر آماده شده استفاده کنیم تا مشکلات مسیر نیز برطرف شود که ما بحث دوم را انتخاب کردیم.

بهبهانی با بیان اینکه ایستگاه شیراز سه مشکل عمده دارد، تصریح کرد: اولین موضوع در مکانیابی ایستگاه بود چراکه مکان ایستگاه درست در جهت مخالف مسیر ترانزیتی به بنادر و فرودگاه شیراز است و فاصله ایستگاه قطار با فرودگاه زیاد است، مشکل بعدی طراحی ایستگاه قطار است چراکه قطار برای دور زدن احتیاج به مکانی با 200 متر عرض دارد که در حال حاضر چنین مکانی وجود ندارد وباید به فکر چاره باشیم. 

وزیر راه همچنین انتقاد کرد: بهبهانی با بیان اینکه ایستگاه شیراز سه مشکل عمده دارد، تصریح کرد: اولین موضوع در مکانیابی ایستگاه بود چراکه مکان ایستگاه درست در جهت مخالف مسیر ترانزیتی به بنادر و فرودگاه شیراز است و فاصله ایستگاه قطار با فرودگاه زیاد است، مشکل بعدی طراحی ایستگاه قطار است چراکه قطار برای دور زدن احتیاج به مکانی با 200 متر عرض دارد که در حال حاضر چنین مکانی وجود ندارد وباید به فکر چاره باشیم.

شامگاه چهارشنبه گذشته در اولین یادواره شهدای راه و ترابری فارس با اشاره به آخرین وضعیت قطار شیراز به اصفهان گفت: مکان‌یابی خط قطار اشتباه بوده است که البته ربطی به دوران وزارت وی و استاندار کنونی فارس ندارد. 

محمد رضا رضازاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در شیراز پیرامون موضوعاتی که طی چند روز اخیر در مورد مکانیابی ایستگاه و مسیر قطار شیراز - اصفهان در شیراز و راه اندازی پروژه مطرح شده بود، گفت: از دو مسیری که متصور بود یکی مسیر فعلی بود که در شمال غرب شیراز قرار داشت و مسیر دوم نیز از طریق مرودشت به سمت دریاچه مهارلو و پل فسا واقع می‌شد.

وی ادامه داد: مسیر دوم به دلیل اینکه در راه آهن شیب طول مسیر محدودیت دارد، مسیر طولانی می‌شد و حدود 60 کیلومتر به طول مسیر اضافه می‌شد که در طول یک مسیر 500 کیلومتری اضافه شدن این مقدار توجیه مسیر دوم را زیر سئوال می‌برد. 

استاندار سابق فارس عنوان کرد: همچنین تا قبل از دولت نهم نیز از هفت قطعه راه آهن شیراز به اصفهان در دو قطعه مقادیری کار انجام شده بود که شامل اصفهان به شهرضا و شیراز به مرودشت بود و بخشی از تونل‌های مسیر شیراز تا مرودشت حفاری شده و عملا انتخاب مسیر از قبل انجام گرفته بود.
رضازاده با اشاره به تامین زمین برای پروژه نیز بیان کرد: تامین زمین ایستگاه شیراز برای وزارت راه هزینه‌های بالایی داشت که ما در آن زمان این زمین را تقریبا رایگان در اختیار وزارت راه گذاشتیم وحدود 60 هکتار مورد نیاز بود که 30 هکتار زمین متعلق به مسکن و شهرسازی بود که با تغییر کاربری به وزارت راه تحویل شد و مبلغ آن نیز حدود 1.5 میلیارد بود که باید پرداخت می‌کردند و 30 هکتار دیگر با تغییر کاربری یکی از تعاونی‌ها تامین شد و باید گفت استانداری در آن زمان تعهد خود را انجام داد. 

استاندار سابق فارس بیان کرد: در طول 3.5 سال برای این پروژه 650 میلیارد تومان هزینه شد و این سرعت در کار برای وزارت راه نیز افتخار بزرگی است که رکوردی در سرعت انجام اینگونه پروژه‌ها به حساب می آید اما بعد از آن باید مسئولان وزارت راه و مسئولان استان جدیت بیشتری داشته و پروژه را با پیگیری بیشتری دنبال می‌کردند.

وی گفت: به هر اندازه این پنج کیلومتر باقیمانده سخت باشد به‌طور طبیعی سخت‌تر از 500 کیلومتر ساخته شده نیست، در طول این 500 کیلومتر 21 تونل، یک هزار و 500 پل و حجم بالای عملیات خاکی انجام شد و به‌نظر می‌رسد در هدفگذاری وزیر راه این پروژه باید در اولویت بالایی قرار می‌گرفت و این حق مردم بود که از پروژه بهره‌مند شوند.

رضازاده اظهار داشت: شاید دلیل مورد غفلت قرار گرفتن پروژه راه شیراز - اصفهان را از یک طرف در تغییرات متعدد معاونت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه باید جستجو کرد که آقای دکتر بهبهانی در طول وزارت خود تنها پنج مرتبه این معاونت را تغییر داده و طبیعی است هر معاونی تا بخواهد در کار خود اولویت بندی کند تغییر کرده است و از طرف دیگر دعواهای سیاسی که در استان شکل گرفته تمام ذهنها را به خود مشغول کرده و عملا فرصتی برای پیگیری کارهای زیربنایی استان باقی نمی‌گذارد.
استاندار سابق فارس در رابطه با راه اندازی قطار در زمان تصدی‌گری‌اش در زمان استانداری فارس بیان کرد: تاکید دولت این بود که برای این پروژه های مهم خط پایانی تعریف شود تا وزارت راه مکلف باشد تمام همت خود را مصروف به پایان رساندن پروژه کند حال اگر نواقص جزئی باقی می‌ماند نباید بعدا رها میشد، چرا 500 کیلومتر در 3.5 سال به سرانجام رسید ولی پنج کیلومتر بعد از یک سال هنوز تمام نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین