تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۱

کشف یک تپ‌اختر و سیاره داغ غول‌پیکرش

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک گروه از محققان دانشگاه «بارسلونا» اسپانیا برای نخستین بار یک تپ‌اختر دلتا سپر کشف کرده‌اند که یک سیاره داغ عبوری غول‌پیکر دور آن می‌چرخد.

ستاره WASP-33 که به HD15082 نیز موسوم است بسیار بزرگتر و داغ‌تر از خورشید بوده و در فاصله 378 سال نوری از ما در صورت فلکی زن ‌بر زنجیر قرار دارد.

این ستاره این ویژگی را دارد که مانند بادکنکی که پر و خالی می‌شود هم به طور محوری و مداوم و هم به طور غیرمحوری مانند جزر و مد دریاها در زمین که تحت تاثیر ماه اتفاق می‌افتد، تپش دارد.

این ستاره میزبان سیاره غول‌پیکری موسوم به WASP-33b است که در سال 2006 با روش‌های عبوری کشف شد.

جرم این سیاره چهار برابر سیاره مشتری بوده و با چنان سرعتی دور ستاره‌اش می‌چرخد که گردش آن تنها 1.2 روز طول می‌کشد.

این دوره کوتاه نشانگر فاصله بسیار نزدیک این سیاره به ستاره‌اش است که معادل 0.02 واحد نجومی است.

هر واحد نجومی برابر با 149.597.870 کیلومتر است.

این در حالی است که فاصله سیاره عطارد که نزدیک‌ترین سیاره به خورشید است معادل 0.39 واحد نجومی است.

از سوی دیگر این سیاره مداری قفایی دارد و مدار آن کاملا نسبت به خط استوای ستاره‌اش در گوشه متمایل است.

همچنین براساس این پژوهش احتمالا دلیل تپندگی این ستاره وجود سیاره‌ غول‌پیکرش است، پدیده‌ای که تاکنون در سیستم سیاره‌ای دیده نشده است.

از این رو، سیستم WASP-33 نشان‌دهنده نقطه عطفی در دنیای سیارات فراخورشیدی هستند چراکه ممکن است بتواند اطلاعاتی کلیدی در مورد حالات ضربان این ستاره، تاثیر جریانات میان ستاره‌ها و سیارات و تکامل دینامیکی سیستم‌های سیاره‌ای در اختیار دانشمندان قرار دهد.