کد خبر: ۱۲۱۷۳۱
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۸
تابش، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

بودجه، 8 هزار ميليارد تومان كسری يارانه‌ دارد

72 ميليون نفر برای دريافت يارانه‌ها ثبت نام كرده‌اند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس اقتصادی: محمدرضا تابش عضو کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه امسال به 61 میلیون نفر یارانه از محل قانون هدفمندسازی پرداخت گردیده است گفت: تاکنون 72 میلیون نفر برای دریافت یارانه ثبت نام کرده‌اند که بنا به اظهارات مسئولان دولتی باید از ابتدای سال آینده به آنها یارانه پرداخت گردد.

به گزارش آفتاب، نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال 1390 عواید حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به میزان 56 هزار میلیارد تومان منظور گردیده است، افزود: اگر 60درصد آن به خانوارها اختصاص یابد و مبنای محاسبه دولت پرداخت ماهیانه 405000 ریال برای 70میلیون نفر در سال آینده باشد مبلغی در حدود 33 هزار میلیارد تومان خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: اگر روند تولید و فروش پنج فرآورده اصلی نفتی و گاز طبیعی که تامین کننده منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال 1390 است به روال سالجاری و با احتساب نرخ ارز 10500 ریال پيش‌بينی شده در بودجه سال 90 باشد مجموعا حدود 27 هزار میلیارد تومان عایدی دولت خواهد بود، در حالیکه اگر بخواهیم به 72 میلیون نفر ثبت نامی ماهیانه 405000 ریال پرداخت نمائیم به مبلغی حدود 35 هزار میلیارد تومان برای پرداخت تنها سهم خانوار احتیاج است که در حدود 8 هزار میلیارد تومان کمتر از آن چیزی است که در لایحه بودجه سال 1390 دیده شده است.

این عضو کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس در خصوص کسری اعتبار بوجود آمده می‌افزاید: مگر آنکه دولت بخواهد در میزان پرداختی یارانه نقدی یا تعداد نفرات یارانه بگیر تغییراتی را بوجود آورد و یا اینکه قیمت حامل‌های انرژی مشمول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را افزایش دهد که این موارد در کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات در حال بررسی است.

نماینده اردکان تصریح کرد: در صورت لزوم کمیسیون ویژه هدفمندسازی يارانه‌ها نیز به این موارد رسیدگی خواهد نمود.

وی اظهار داشت: طبق بند الف ماده 1 قانون هدفمندسازی یارانه‌ها می‌بایست همه‌ساله مالیات و عوارض عواید حاصله ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها کسر و به حساب خزانه واریز گردد که در سال گذشته این امر انجام نگرفته است و امسال نیز برای این مبلغ که در حدود 1000 میلیارد تومان است پیش‌بینی واریز به خزانه نشده است و در عوض مقرر شده کل عواید حاصله از این طریق به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه ها واریز گردد که این موضوع محل اختلاف است و ابهامی در قانون وجود دارد که در مجلس باید مورد بررسی قرار گرفته و رفع گردد.

تابش در خصوص یارانه کالاهای اساسی و نان نیز افزود: 2500 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده برای یارانه کالاهای اساسی درنظر گرفته شده است که این مبلغ جزو منابع حاصل از هدفمندسازی یارانه ها نیست.همچنین یارانه نان طبق لایحه بودجه تقدیمی توسط دولت 3500 میلیارد تومان منظور شده است که با در نظر گرفتن تعداد 70 میلیون نفر یارانه بگیر مورد محاسبه توسط دولت به هر نفر ماهیانه در حدود 4 هزار تومان پرداخت خواهد شد.

وی یارانه اعمال شده برای برق در بودجه سال 1390 را 4000 میلیارد تومان ذکر کرد که با توجه به مابه‌التفاوت قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق تولیدی به میزان 64 تومان و میانگین قیمت فروش به مردم هرکیلووات ساعت 43 تومان، مستقیما این مبلغ به وزارت نیرو و شرکت توانیر پرداخت خواهد شد.

نماینده مردم اردکان در پایان تصریح کرد: به اعتقاد من علیرغم کم‌لطفی، تخلف و تاخیر بی سابقه دولت در تقدیم لایحه بودجه به مجلس، مناسب است همکاران عزیز نماینده با وقت گذاری بیشتر حق قانونی خویش را در بررسی لایحه و ارائه پیشنهادات اصلاحی؛ در فاصله زمانی کمتر اعمال کنند و هیات رئیسه محترم نیز با برنامه‌ریزی مطلوب زمینه بررسی پیشنهادات نمایندگان و گزارش کمیسیونهای تخصصی را در کمیسیون تلفیق و نهایتا صحن علنی مجلس به نحوی تنظیم نمایند که کار رسیدگی لایحه بودجه تا پایان اسفندماه سالجاری به پایان برسد تا اخلالی در روند امور اجرایی کشور در سال آینده پیش نیاید.

وی درخصوص برخی اظهارات مطرح شده درخصوص تصویب بودجه 90 بصورت چند دوازدهم نیز گفت: تصویب بودجه چنددوازدهم علاوه بر اشکالات و مغایرتهای قانونی که بوجود خواهد آورد کشور را دچار نوعی بلاتکلیفی می نماید و زیبنده نیست کشور كه یکسال بدون برنامه جدید پنجم توسعه اداره شده و چندماه نیز بدون بودجه اداره گردد. اینها نشانه‌ها و علامت‌های خوبی به مردم و سایر کشورهایی که با ما در ارتباطند نمی‌دهد و اختلال در نظم و امور جاری کشور بوجود خواهد آورد که اصلا پسندیده نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
0
0
خدا را شکر با همه این ایرادات اشکالاتی که از خودتان در می آورید، دولت و مردم با قدرت هرچه تمام دارند به پیش می روند. لابد این حرفتان هم مانند تورم 70 درصد و 120 درصدیه که به بهانه هدفمندی بعضی هاتون تئوری‌پردازی می کردین.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین