کد خبر: ۱۲۱۷۴۱
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۹

25 درصد مردم مبتلا به اختلالات روان‌پزشکی هستند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: متخصص اعصاب و روان و مسئول اجرایی بیمارستان شهید بهشتی زنجان گفت: بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت از هر 4 نفر یک نفر مبتلا به یکی از انواع بیماری‌های عصبی، روانی و رفتاری است. 

دکتر جعفر عطاری‌مقدم با بیان اینکه 25 درصد مردم دنیا در طول عمر خود مبتلا به اختلالات روان‌پزشکی می‌شوند اظهار داشت: 50 تا 70 درصد مردم ایران نیز بنا به دلایلی در طول عمر خود نیاز به مشاوره تخصصی روان‌پزشکی همانند مشاوره‌های ازدواج، شغلی، تحصیلی و روانی پیدا می‌کنند.

عطاری مقدم بیماری افسردگی را از جمله بیماری‌های شایع دنیا عنوان کرد و گفت: افسردگی سومین بیماری در جهان است که عمر مفید انسان‌ها را از بین می‌برد.

وی با بیان اینکه تصو نادرستی از بیماری روانی در ذهن عموم افراد جامعه وجود دارد گفت: وقتی صحبت از بیمار روانی به میان می‌آید فردی بسته شده با غل و زنجیر در ذهنمان تداعی می‌شود در حالیکه این تصور مربوط به سده‌های گذشته بوده و اکنون با پیشرفت علم روانپزشکی تحول بزرگی در درمان بیماری‌های روان ایجاد شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان تصریح کرد: شناخته‌شده‌ترین و مهم ترین مطالعات نشان می‌دهد که بیماری‌ها ناشی از بروز فعل و انفعالاتی در داخل مغز است که با استفاده از درمان‌ها و داروهای خاص می توان آن را اصلاح کرد.

عطاری مقدم با اشاره به وضعیت استان زنجان در زمینه بیماری‌های روانپزشکی گفت: در حال حاضر استان زنجان در سه شاخه وابستگی به مواد مخدر، بیماری‌های روانپزشکی و خود کشی در سطح متوسط و گاهی اوقات خوب جدول است.

وی شناسایی افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی و غربالگری این بیماران، درمان و مراقبت‌های پس از ترخیص را از جمله راه‌کارهای کنترل و پیشگیری بیماری‌های روانی برشمرد و افزود: گاهی وقت‌ها بیماری‌های روانپزشکی ناشناخته است و تشخیص این امر یکی از اهداف ارتقاء شاخص‌های سلامت روان است.

مسئول اجرایی بیمارستان شهید بهشتی زنجان ادامه داد: در این راستا باید دسترسی افراد به خدمات را بیشتر کرده و عدم استطاعت مالی بیماران را جبران و حمایت کنیم.

عطاری مقدم، بستری شدن مکرر بیمار روانی را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و اظهار داشت: بستری شدن چند باره بیماران هزینه‌های زیادی را در درجه اول به خانواده و سپس به جامعه تحمیل می‌کند که می‌توان با انجام مراقبت‌های پس از ترخیص این امر را به حداقل رساند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تیم مراقبت‌های پس از ترخیص وجود ندارد اظهار داشت: تشکیل این تیم هزینه و تجهیزات چندانی نیاز ندارد و می‌توان این تیم را با حضور پزشک عمومی آموزش دیده، پرستار و بهیار راه‌اندازی کرد.

این متخصص اعصاب و روان خاطر نشان کرد: با تلاش رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان زمینه اخذ مجوز جذب دانشجوی کارشناسی ارشد بالینی و رشته تخصصی روان‌پزشکی فراهم شده و از سال آینده شاهد تربیت این دانشجویان در بیمارستان شهید بهشتی خواهیم بود.

اختلال در کارکردهای بدنی، دگرگونی در کارکردهای روانی و در فعالیت‌های فردی و اجتماعی از جمله نشانه‌های بیماری‌های روانی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۷
0
0
اگه تعارفات معمول ما جامعه ی ایرانی رو کنار بذاریم و بخواهیم واقع بینانه و بر اساس اصول روانکاوی امروز به موضوع نگاه کنیم به نظر من بیش از 50 درصد مردم کشورمون از اختلالات شدید روانی رنج میبرن. البته بنا بر فرهنگ موجود اونو از همدیگه قایم میکنیم ولی این یه حقیقته تلخه.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین