کد خبر: ۱۲۱۷۵۱
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۱

دلایل گرانی برنج

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر انجمن برنج ایران افزایش قیمت برنج در اواخر هر سال را داستانی تکراری دانست و گفت: با توجه به این‌که محصول تولید شده در مردادماه به فروش رسیده، اما تقاضا همچنان پابرجاست. 

جمیل علیزاده شایق درباره علت افزایش قیمت برنج در بازار مصرف گفت: افزایش قیمت برنج طبیعی است و تا عرضه برنج جدید (تیر و مرداد) این روند ادامه دارد. از سوی دیگر استقبال مردم از برنج‌های وارداتی کاسته شده و به برنج‌های داخلی متمایل شده است، لذا امسال با افزایش تقاضا مواجه بوده‌ایم.

وی افزود: معمولا در مرداد ماه که برداشت برنج آغاز می‌شود، به دلیل عرضه بالا، قیمت در بازار کاهش می‌یابد و هر چه به پایان سال پیش می‌رویم با توجه به این‌که برنج‌های تولید شده در بازار کم شده و کشاورزان محصولشان را فروخته‌اند، اما تقاضا همچنان پابرجاست و قیمت در بازار مصرف افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: به ویژه در ایام خاص همچون محرم، نوروز و رمضان با افزایش تقاضا قیمت نیز افزایش می‌یابد؛ درحالی‌که عرضه به پایان رسیده و برداشت محصول در شهریور تمام شده است؛ لذا طبیعی است که با کاهش عرضه و افزایش تقاضا قیمت رشد داشته باشد که این روند تا تیر و مردادماه که برنج جدید وارد بازار شود، ادامه دارد.

شایق تصریح کرد: برخی این موضوع را به شرایط خاص ارتباط می‌دهند که این گونه نیست و هر سال این وضعیت جاری است.

به گفته دبیر انجمن برنج، این افزایش قیمت از سوی شبکه توزیع است، چراکه محصولی در دست کشاورز نمانده و دلال‌ها از این افزایش قیمت منتفع می‌شوند؛ نه تولیدکننده.

وی اظهار کرد: همچنین استقبال مردم از برنج‌های وارداتی به شدت روزهای اول نیست و به این موضوع پی برده‌اند که کیفیت برنج‌های وارداتی قابل مقایسه با برنج‌های تولید داخل کشور نیست، لذا مردم به مصرف برنج‌های داخلی روی آورده‌اند و امسال با افزایش تقاضای برنج‌های داخلی مواجه بوده‌ایم که این امر خود عاملی برای افزایش قیمت برنج است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین