کد خبر: ۱۲۱۸۴۷
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۵

فرش‌های دستباف چینی در بازارهای ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف از حضور دست‌بافته‌های چینی، هندی و پاکستانی در بازار ایران خبرداد و گفت: واردات فرش دستباف غیرقانونی است. 

اکبر هریسچیان گفت: در حال حاضر فرش‌های تولیدی دیگر کشورها در خیابان‌های شهر به فروش می‌رسند در حالی که دو میلیون نفر به طور مستقیم در صنعت فرش دستباف کشور مشغول به فعالیت هستند و هر تعداد بازار کار برای آنها لاغرتر و کم سفارش‌تر شود، این افراد در مضیقه بیشتری قرار می‌گیرند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش افزود: به دلایل بالا بودن قیمت تمام شده فرش‌های ایرانی نسبت محصولات دیگر کشورها، دست‌بافته‌های آنها به دلیل جذابیت قیمت، به صورت غیررسمی وارد بازار ایران می‌شود، در حالی که ایران سالانه تورم 10 تا 20 درصدی دارد، بنابراین قیمت تمام شده فرش‌های ایرانی گرانتر از فرش تولیدی در این کشورها است.

وی تصریح کرد: در این میان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید با واردات فرش‌های دستبافی که به صورت غیررسمی وارد کشور می‌شوند برخورد کند.

هریسچیان به تاثیرات منفی قاچاق کالا بر اقتصاد ملی و ضررهایی که به دولت وارد می شود، اشاره کرد و اظهار داشت: واردات غیررسمی آثار منفی بر سیاست‌های اجرایی دولت دارد، چراکه دولت برای کمک به رشد اقتصادی و صنعتی کشور، غالبا سیاست‌های حمایت از صنایع داخلی را اتخاذ می کند؛ این درحالی است که کالاهای مشابه خارجی که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند، به علت نپرداختن حقوق گمرکی و سود بازرگانی قیمتی پایین‌تر ازکالاهای تولید داخلی دارند. در نتیجه رقابت برای صنایع داخلی حتی در بازرهای داخلی دشوار می‌شود و چه بسا به زیان دهی، ورشکستگی و در نهایت تعطیلی فعالیت واحدهای تولیدی و صنعت بیانجامد.

به گفته هریسچیان، کالای قاچاق با گسترش اقتصاد زیرزمینی، فشار مالیاتی را بر بخش رسمی وارد کرده و با کاهش فروش، درآمد آنان را کاهش می‌‌دهد و از این طریق، تولید داخلی مورد تهدید قرار می‌گیرد.

وی، سقوط اشتغال زایی را یکی از مهمترین پیامدهای واردات غیررسمی کالا معرفی کرد و افزود: این پدیده موجب بیکاری افراد مشغول به کار در واحدهای تولیدی می‌شود و رکود فعالیت‌های صنعتی را به دنبال خواهد داشت. به تبع ایجاد رکود جریان آتی سرمایه‌گذاری را نیز دچار اختلال می‌کند. بنابراین، ورود کالای قاچاق، تهدیدی برای تولیدات داخلی است که توان کافی برای رقابت با تولیدات مشابه خارجی ندارند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف اظهار داشت: قاچاق کالا همچنین بر بازار ارزی کشور اثرات منفی دارد، به این معنا که به علت افزایش تقاضای ارز در بازار آزاد جهت واردات غیرقانونی کالا، موجب بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا شده و نرخ ارز را افزایش می‌دهد که این امر فشارهای زیادی را به پول رسمی کشور وارد می‌کند و با خود آثار تورمی زیادی ایجاد می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین