کد خبر: ۱۲۱۸۶۲
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۳

300 نفره تجمع كردند، شاه 6 وزیر را تغییر داد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پادشاه عمان پس از گذشت یک هفته از تجمع اعتراضی 300 نفره، 6 وزیر كابینه را تغییر داد.

به گزارش عصرایران به نقل از منابع خبری، براساس احكام سلطان قابوس پادشاه عمان سه نفر از وزرای كابینه جابه جا شده و سه وزیر جدید وارد كابینه شدند.

روز 18 فوریه گذشته حدود 300 نفر عمانی كه چند زن نیز در میان آنها دیده می شد به صورت مسالمت‌آمیز در مركز شهر مسقط پایتخت تجمع كردند. آنها با بالا بردن دست نوشته‌هایی خواستار افزایش حقوق و اصلاحات سیاسی شده بودند.

این دومین تجمع اعتراضی در عمان بود كه در یک ماه گذشته در خیابان اصلی" وزارات" در مسقط برگزار می‌شد. شركت كنندگان در این تجمع خواستار مقابله با تورم و افزایش حقوق‌های پرداختی بودند.

این اقدام به عنوان اتفاقی بی‌نظیر در عمان به شمار می آید. سلطان قابوس پادشاه 71 ساله عمان از 41 سال پیش تاكنون حكومت این سمت را در اختیار خود دارد. عمان دو میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد و نظام حكومتی آن پادشاهی مطلقه است.

براساس این تغییرات جدید افراد جدیدی برای تصدی پست وزارت در وزارتخانه‌های بازرگانی، گردشگری و آموزش و پرورش معرفی شدند.

محمد بن ناصر الخصیبی به عنوان وزیر جدید تجارت و صنایع، محسن بن محمد الشیخ به عنوان وزیر جدید گردشگری و مدیحه بنت احمد الشیبانیه به عنوان وزیر جدید آموزش و پرورش منصوب شدند.

در این تغییرات سه وزیر هم در كابینه جابه جا شدند. وزیر محیط زیست به عنوان وزیر خدمات شهری، وزیر بازرگانی به عنوان وزیر ارتباطات و ترابری و وزیر خدمات شهری به عنوان وزیر محیط زیست معرفی شدند.

براساس احكام دیگر سلطان قابوس، شهریه پرداخت شده به دانشجویان عمانی در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی این كشور نیز افزایش خواهد یافت.

سلطان قابوس همچنین دستور داد سازمان مستقلی برای حمایت از مصرف كننده ایجاد و امكان ایجاد انجمن‌های تعاونی نیز بررسی شود.

همچنین میزان نسبت پرداختی كارمندان به صندوق‌های بازنشستگی هم كاهش خواهد یافت.

پیش از این در روز 17 ژانویه گذشته نیز حدود یكصد نفر از اتباع عمانی دراعتراض به تورم و فساد مالی تجمع مسالمت‌آمیزی را برگزار كرده بودند.

عمان پیش از این نیز حداقل دستمزد اتباع عمانی در بخش های خصوصی را از 364 دلار به 520 دلار افزایش داد.

صحفه‌ای برای سرنگونی امیر قطر در فیس‌بوک ایجاد شده است.

به گزارش سایت خبری ایلاف، صفحه ای در سایت اینترنتی تعامل اجتماعی فیس بوك برای سرنگونی و سقوط شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیرقطر ایجاد شده است.

ایجاد كنندگان این صفحه خواستار اصلاحات سیاسی شده‌اند و روز 16 مارس آینده را به عنوان روز خشم تعیین كرده‌اند اما محلی را برای تجمع مشخص نكرده‌اند.

افزایش میزان رفاه اجتماعی برای اتباع قطری نیز از دیگر خواسته های ایجاد كننده یا ایجادكنندگان این صفحه است كه تاكنون چهار هزار و 541 نفر آن را تایید كرده اند.

البته هنوز معلوم نیست كه ایجاد كنندگان این صفحه قطری هستند یا خیر؟

متولی یا متولیان این صفحه روز 16 مارس آینده را به عنوان روز خشم در قطر تعیین كرده اند و خواستار برچیدن پایگاه نظامی آمریكا از خاک قطر، دور كردن همسر امیر قطر یعنی شیخه موزه از قدرت و قطع روابط دوستانه قطر با ایران و اسرائیل شده اند.

در این صفحه همچنین عكسی از امیر قطر منتشر شده كه بر روی آن خط قرمزی كشیده شده است.

گفتنی است در میان كشورهای عربی، قطر به عنوان یكی از مهم ترین هم پیمانان آمریكا با كمترین احتمال بی ثباتی وناآرامی روبه رو است.
قطر با در اختیار داشتن منابع گسترده گاز به یكی از ثروتمندترین كشورهای دنیا تبدیل شده است.

این كشور هم اكنون روزانه 700 هزار بشكه نفت خام تولید می كند و بزرگترین صادركننده گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) در جهان است.

جمعیت قطر حدود یک میلیون و 700 هزار نفر است كه تنها 350 هزار نفر آنها اتباع قطر هستند. 

اتباع قطر دارای بالاترین نرخ درآمد سرانه در جهان است.

امیر قطر در سال 1950 در كودتایی سفید علیه پدرش، وی را از قدرت كنار گذاشت و خود را به عنوان امیر جدید معرفی كرد.


نظام حكومتی قطر پادشاهی مطلقه است و با هیچ گروه یا مجموعه مخالفی در داخل یا خارج از كشور روبه رو نیست.

این در حالی است كه شبكه الجزیره قطر بدون در نظر گرفتن هیچ خط قرمزی به رسانه معترضان در كشورهای عربی تبدیل شده است. این موضوع انتقاد بسیاری از سران كشورهای عربی را علیه مقامات قطری به دنبال داشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
0
0
هیچ کدام از انقلابها اسلامی نیست و اعراب درد پول و رفاه بیشتر دارند پس چرا باید اعتراضشان برای جامعه اسلام مهم باشد تا بوده تاریخ پر بوده از این انقلاب‌ها
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین