کد خبر: ۱۲۱۹۵۲
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۳

بررسی نحوه برخورد پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) با مخالفان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی گفت: پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) در برخورد با مخالفان روش هدایت کریمانه داشته و تنها به فکر حفظ و نشر مکتب بودند.

به گزارش مر کز خبر حوزه، دکتر علی آقانوری، امروز در نشست «بررسی برخورد کریمانه و قاطع پیامبر(ص) و امام صادق(ع) با ادیان و مذاهب مختلف» در جمع طلاب غیرایرانی در سالن شهید صدر مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌(ره) قم، اظهار داشت: روش برخورد پیامبر(ص) برگرفته از قرآن بود و اهل بیت(ع) نیز در مسیر خود همان روش را در برابر مخالفان انجام دادند. 

وی افزود: مخالفان فراوانی از جمله مشرکان، منافقان و ... از عصر پیامبر‌(ص) وجود داشتند، که حضرت رسول‌(ص) در مقابله با آنها، تنها به فکر هدایت آنان بود و به گونه‌ای رفتار می‌کرد که به سوی اسلام بیایند. 

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد:‌ این رفتار حضرت رسول اکرم(ص) با مخالفان، به دلیل این بود که پیامبر(ص) پاداش کارهای خود را از خدا می‌خواست؛ همچنین به دنبال هدایت مردم بود. 

وی با اشاره به رفتار قاطع پیامبر(ص) در برخورد با ادیان مختلف، اظهار داشت: پیامبر اسلام(ص) به دلیل این که پیروان ادیان، دین خود را رها نمی‌کردند، قاطعانه برخورد نکرد، بلکه به دلیل پیمان‌شکنی‌ها با آنها برخورد می‌کردند. 

آقانوری به شرایط امامت حضرت امام صادق(ع) و فراوانی فرقه‌ها و مذاهب مختلف اشاره کرده و گفت: آن حضرت در شرایطی زندگی می‌کردند که فرقه‌های مذهبی، بیشترین تعداد را داشت و شیعیان در غربت به سر می‌بردند. 

وی ادامه داد: ‌امام صادق(ع) در این شرایط، با برخورد و رفتار خود، شیعه را در شرایطی که از نظر کمی در اقلیت بود، به گونه‌ای کیفیت داد که امروز شیعه به عنوان یک مکتب پرفروغ در جهان معرفی شده است. 

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی تصریح کرد: اگر امام صادق(ع) در برخورد با مخالفان، به صورت کریمانه برخورد نمی‌کردند، معلوم نبود امروز شرایط شیعه این گونه باشد. 

وی با اشاره به این که شاگردان امام صادق(ع) نیز همانند امام خود رفتاری درست با دیگران داشتند، اظهار کرد: امام(ع) همواره به شاگردان خود تأکید می‌کردند که در برخورد با دیگران و عمل به واجبات دینی، بیش از خود به فکر مکتب باشند و به گونه‌ای رفتار کنند که آبروی شیعه نرود. 

آقانوری خاطرنشان کرد: غنای مکتب تشیع در رفتار درست اهل‌بیت(ع) بود که همگان را جذب کرد و اگر آنها در رفتار خود به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کردند، مردم گرد آنها جمع نمی‌شدند. 

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در پایان سخنان خود با ضروری دانستن الگو گیری طلاب از سیره اهل‌بیت(ع)، خطاب به طلاب غیرایرانی گفت: شما که در کشورهای خود هستید، در شرایطی مانند دوران اهل‌بیت(ع) به سر می‌برید و در این شرایط اگر بخواهید موفقیت‌هایی به دست آورید، باید از سیره ائمه معصوم(ع) الگوپذیری نمایید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین