کد خبر: ۱۲۱۹۷۸
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۶

ناامیدی دولت از روحانیون باسابقه؛ تلاش برای جذب طلاب جوان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تهران‌امروز در گزارشی نوشت:
* دولت اکنون در مواجهه با روحانیت رویکردی را اتخاذ کرده است که موضوعات فراوانی دارد و بسیاری از رفتارهای پاستورنشینان در قبال روحانیت غیرقابل توجیه و غیرقابل پیش‌بینی شده که تازه‌ترین آن تشکیل شورای مشاوران روحانیت است که پس از پذیرش استعفای مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیت زمزمه‌های تشکیل آن شنیده می‌شود.

*پذیرش استعفای مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیت در آستانه برگزاری نشست جامعه مدرسین و انتصاب سقای بی‌ریا از سوی آیت الله یزدی به‌عنوان رئیس دفتر جامعه مدرسین است که سوالات زیادی را پدید آورد. چراکه برخلاف اجلاس‌های قبلی جامعه مدرسین، نماینده‌ای از پاستور به قم دعوت نشد. عدم حضور احمدی‌نژاد یا دولتمرد دیگری از تهران در این اجلاس سبب شد تا چنین برداشت شود که درغیاب مسئولان و نمایندگان قوای مجریه، قضائیه و مقننه که در اجلاس قبلی حضور داشتند، دولت با هماهنگی‌هایی نماینده خود یعنی سقای بی‌ریا را به این نشست فرستاده است تا در جریان مباحث صورت گرفته و رایزنی‌ها قرار گیرد.

*نکته جالب دیگر این است که پس از استعفای سقای بی‌ریا، فعالیت‌های دولت در حوزه ارتباط با روحانیت به شکل محسوسی افزایش یافت. روحانیون و طلاب که از تیرماه به پاستور نیامده بودند در اسفندماه بار دیگر در نهاد ریاست‌جمهوری با احمدی‌نژاد دیدار کردند و با او به گفت‌وگو نشستند. نکته مشترک در تمام دیدارهای اخیر احمدی‌نژاد با روحانیت ، تلاش برای عدم رسانه‌ای شدن گفت‌وشنودهای دولتمردان و روحانیون است

*تصاویری که از سوی سایت رسمی دولت منتشر می‌شود، خود گویای بسیاری از مسائل است. برگزاری نشست‌های مختلف و تاکید بر انتشار خبر دیدار روحانیون با دولتمردان سیاست جدید پاستور است که البته برگزاری چنین نشست‌هایی در مقاطع خاص مانند همزمان با برگزاری اجلاس جامعه مدرسین شاید حاوی پیامی باشد که هنوز نمی‌توان در مورد آن بحث کرد و باید منتظر گذشت زمان بود.

*درغیاب مشاور امور روحانیت رئیس‌جمهور که یکی از اصلی‌ترین وظایف تعریف شده برای آن، برگزاری جلسات مشترک میان دولت با روحانیت است، در سوم اسفندماه یعنی یک روز مانده به برگزاری اجلاس جامعه مدرسین، جمعی از روحانیون و طلاب برادران و خواهران که گفته می‌شد از نقاط مختلف کشور بودند، به تهران آمدند و در سالن اجتماعات پاستور جمع شدند. از این دیدار و آنچه رئیس‌جمهور با این روحانیون که عمدتا جوان بودند، در میان گذاشت خبری به بیرون درز پیدا نکرد و تنها خبرگزاری دولت چند جمله از اظهارات رئیس‌جمهور را منعکس کرد اما چند تصویری که منتشر شد، نشان داد که دفتر تعامل دولت با روحانیت نقشی در این جلسه نداشته است. از قرائن چنین بر می‌آید که اگر چه مشایی حضوری در این جلسه نداشته اما در دعوت این روحانیون به پاستور نقش اصلی را ایفا کرده است که نشان این ادعا هم جلوس معاون سیاسی مشایی یعنی جعفر بهداد در صندلی‌های ردیف اول است.

*به هر حال از دو دیدار با روحانیون یکی در پاستور و دیگری در ناصرخسرو طی سه‌روز مهم که بزرگان روحانی در قم مشغول بحث بر سر ارتقای اخلاق و علم و سیاست در حوزه بودند، می‌توان چنین استنباط کرد که دولت درصدد برقراری تعاملی از نوع نسل سوم با طلاب و روحانیون جوان است و احتمالا می‌خواهد این طیف را در غیاب بزرگان منتقد به سیاست‌های فرهنگی دولت به سمت خود جذب کند. البته آنطور که مشخص است رئیس دفتر رئیس‌جمهور پرچمدار جذب طلاب و روحانیون جوان شده است چنانکه اکنون گفته می‌شود جامعه وعاظ ولایی که شامل مداحان و وعاظ جوان است، با حمایتهای او اداره می‌شود و در نهاد ریاست جمهوری هم مشاوران و معاونان خود را از روحانیون جوان انتخاب کرده است.

*در حالی که تلاش‌های رئیس دفتر رئیس جمهور برای جذب مخاطبان طلبه و روحانیون جوان به صورت نامحسوس ادامه دارد اما روحانیون باسابقه به‌ویژه روحانیون مجلس که چنین رویکردی را نمی‌پسندند و گلایه‌هایشان از اسفندیار رحیم‌مشایی بیش از آن است که با یک یا دو دیدار پایان گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین