کد خبر: ۱۲۲۰۹۸
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۵

در طول یک سال ونیم 55 هزار نفر به زندانیان کشور اضافه شده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس سازمان زندانها گفت: در یک سال و نیم گذشته 55 هزار نفر به آمار زندانیان کشور اضافه شده این در حالی است که حتی 55 متر هم به فضای زندان‌ها اضافه نشده است. 

به گزارش خبر، غلامحسین اسماعیلی روز چهارشنبه در همایش دادستانهای عمومی و انقلاب سراسر کشور افزود: در نظام حاکمیتی وجود زندان یک ضرورت است باید از زندان در مرحله اول به عنوان اهرم بازدارنده و در مرحله بعد برای تربیت، بازپروری و اصلاح مجرمان استفاده کنیم و شرایط زندگی اجتماعی خوبی برای آنها فراهم کنیم. 

وی با انتقاد از فضای کم زندانها و حجم بالای زندانی در کشور اتخاذ تدابیری برای حل مشکلات کنونی سازمان زندانها در این بخش را خواستار شد. 

اسماعیلی خطاب به دادستانهای عمومی و انقلاب سراسر کشور گفت: در حال حاضر با ظرفیت اسمی 85 هزار نفری زندان‌های سراسر کشور بیش از 220 هزار نفر زندانی وجود دارد و در دوره مسئولیت یک سال و نیمه بنده در سازمان زندانها 55 هزار نفر به آمار زندانیان سراسر کشور اضافه شده این در حالی است که حتی 55 متر هم به فضای زندان‌ها اضافه نشده است. 

وی تاکید کرد: امروز از جمعیت 220 هزار نفری زندانیان ما 70 هزار نفر با قرار تامین در زندان هستند که می‌توانیم تدابیری اتخاذ کنیم که برخی در زندان نباشند. همچنین سالانه 30 هزار نفر از افراد بازداشت شده با قرار منع تعقیب و رای برائت از زندان بیرون می‌آیند و هر سال نیز 35 هزار نفر از کسانی که با قرار به زندان رفتند با قرار موقوفی تعقیب و گذشت شاکی بیرون می‌آیند. 

به گفته رئیس سازمان زندانها، مجازات حبس کمتر از 91 روز وجود ندارد و این آمار نشان می‌دهد که در آمار خروجی تنها 21 درصد بیش از سه ماه و 79 درصد کمتر از سه ماه در زندان می‌مانند. 

به گفته وی، در ارتباط با زندانیان غایب تنها در مورد 10 درصد دستور ضبط وثایق زندانیان صادر شده و در 90 درصد صادر نشده که این امر زندانی را جری می‌کند.
اسماعیلی افزود: امیدواریم بتوانیم تعادلی ایجاد کنیم تا زندان محل نگه‌داری کسانی باشد که آزادی آنها برای مردم خطرناک است و هم زندان خوبی داشته باشیم و هم زندانبانی ما مشتمل بر امور قضایی و اصلاح و تربیت مجرمان باشد
پیش از این نیز اسماعیلی، رئیس سازمان زندانهای کشور با اشاره به کمبود 25 هزار نفر کادر زندانبان، از مسئولان خواسته بود ردیف و بودجه مناسب برای استخدام این نیرو را مهیا کنند. آمارهای نیروی انسانی شاغل در زندانهای کشور نشان می دهد کمبود شدید زندانبانها، یکی از اصلی‌ترین مشکلات ندامت‌گاه‌ها و بازداشتگاه‌ها شمرده می‌شود. به گفته اسماعیلی در دنیا به طور متوسط به ازای هر سه زندانی یک زندانبان وجود دارد که این میزان در کشور ما به ازای هر 13 یا 14 زندانی یک زندانبان است. 

قوانین جدید، زندانیان بیشتر 

کارشناسان و مسئولان مختلف بارها گفته اند بیش از نیمی از زندانیان کشور را محکومان مربوط با جرایم مواد مخدر تشکیل می دهد. از سوی دیگر، تصویب قوانین مربوط به مواد مخدر صنعتی و روانگردان در مجمع تشخیص مصلحت نظام که دایره افراد مجرم در این جرایم را وسیع تر می کند، شلوغی بیش از پیش زندانهای کشور را باعث خواهد شد. زیرا به گفته دادستان کل کشور، بسیاری از مواد مخدر صنعتی و روانگردان جدید که قبلا در زمره مواد مخدر غیرقانونی شمرده نمی شد با این قانون، "مواد جرم زا" محسوب می‌شود و معتادان نیز بار دیگر از "بیماران" به "مجرمان" تغییر ماهیت خواهند داد. پس اگر چنانچه زندان‌های کشور که به گفته اسماعیلی، دچار تراکم بیش از ظرفیت و "کف خوابی" زندانیان شده، بیش از پیش شلوغ و غیرقابل تحمل شود. 

شاید به همین خاطر است که در کلان‌شهری مانند تهران، سازمان زندانها، دست به دامان شورای شهر شده تا سرانه شهروندی زندانیان را از شورا، مطالبه کند. این محتوای نامه‌ای بود که رئیس سازمان زندان‌ها به رئیس شورای شهر داده بود تا برای زندان 6 هزار نفری "اوین" که در این نامه به "شهرک" تعبیر شده بود، بودجه عمرانی بگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین