کد خبر: ۱۲۲۲۱۷
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۶

80 میلیارد دلار درآمد نفتی ایران در سال 89

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  با گذشت بیش از یک ماه از تشدید بحرانهای سیاسی در کشورهای شمال آفریقا و حاشیه خلیج فارس بهای جهانی طلای سیاه و به تبع آن قیمت نفت خام صادراتی ایران روندی رو به رشدی را پشت سر گذاشته است.

همزمان با آغاز دهه دوم بهمن ماه امسال قیمت هر بشکه نفت خام صادراتی ایران به عنوان دومین تولید کننده بزرگ اوپک از سطح 80 دلار تا مرز 115 دلار افزایش یافته است که برای این افزایش 25 دلاری چهار محدوده زمانی قابل تعریف است.

اواسط بهمن ماه سالجاری قیمت سبد نفت صادراتی ایران در محدوده بیش از 80 دلار در هر بشکه بود که با آغاز تنشهای سیاسی در مصر و نگرانی از بسته شدن کانال سوئز به عنوان یکی از سه آبراه بزرگ انتقال نفت جهان، بهای نفت ایران از محدوده 80 دلار به بیش از 90 دلار افزایش یافت.

در این دوره بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال در بازارهای جهانی به حدود 100 دلار در هر بشکه افزایش یافت و بهای سبد نفتی اوپک هم از مرز 90 دلار در هر بشکه فراتر رفته بود.

سرنگونی دولت حسنی مبارک، گسترش تنش‌های سیاسی به لیبی، الجزایر، یمن و بحرین، کاهش ارزش دلار و افزایش تقاضای چین برای افزایش واردات موجب شد که از 25 بهمن ماه تا روز اول اسفند روند افزایش قیمت جهانی نفت ادامه یابد.

در این دوره همزمان با افزایش بهای نفت برنت دریای شمال به 104 دلار، قیمت نفت خام صادراتی ایران هم با عبور از مرز 95 دلار خود را برای حضور در باشگاه ‌نفت‌های 100 دلاری آماده کرد.

همزمان با آغاز سومین ماه فصل زمستان در نیمکره شمالی روند رو به صعود قیمت‌های جهانی نفت هم ادامه پیدا کرد به طوری که با افزایش تنشهای سیاسی، خروج شرکت‌های بین‌المللی و کاهش بخشی از صادرات نفت لیبی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان طلای سیاه در شمال آفریقا، بهای نفت ایران هم از مرز 100 دلار در هر بشکه فراتر رفت.

بهای نفت ایران در هفته اول اسفند در محدوده یکصد تا 104 دلار در هر بشکه در بازارهای جهانی معامله شد و به تبع آن قیمت سبد نفتی اوپک با افزایشی چند دلاری از مرز 105 دلار گذشت.

بهای نفت برنت دریای شمال به 110 دلار و 23 سنت افزایش یافت و حتی برخی از منابع خبری از افزایش قیمت این نفت خام به 115 دلار خبر می دادند ضمن آنکه در بازار آمریکا هم بهای نفت دبلیو.تی.آی به مرز یکصد دلار به ازای هر بشکه نزدیک شد.

در کنار افزایش قیمت نفت ایران، کاهش تولید و صادرات نفت لیبی منجر شد که تقاضا برای خرید نفت ایران در بازارهای بین المللی افزایش یابد و حتی برخی منابع خبری از کاهش 20 تا 22 میلیون بشکه ای نفت ذخیره روی آب ایران در منطقه خلیج فارس خبر داده اند.

از سوی دیگر، اختلاف نظر در بین اعضای اوپک مبنی میزان عرضه نفت به بازار هم تا حدودی به روند رو به رشد بهای جهانی طلای سیاه کمک کرد به طوری که تصمیم عربستان برای افزایش عرضه نفت مازاد به بازار با انتقاد برخی از اعضای اوپک همچون ایران مواجه شد.

سیدمسعود میرکاظمی به عنوان رئیس دوره ای اوپک با شتابزده و عجولانه عنوان کردن تصمیم نفتی عربستان خواستار پرهیز اعضای اوپک از اتخاذ تصمیات انفرادی شد و اعلام کرد: هم اکنون کمبود نفتی در بازار وجود ندارد که اوپک نشست فوق العاده برگزار کند.

در هفته دوم اسفند ماه با آغاز جنگ داخلی در لیبی و تصمیم غربی ها برای مداخله نظامی در این کشور، گسترش نا آرامی های سیاسی در عراق، یمن، الجزایر و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس روند صعودی بهای جهانی نفت ادامه یافت به طوری که برخی از کارشناسان اعلام کردند: نفت بوی طلا به خود گرفته است.

در این مدت قیمت هر بشکه نفت خام صادراتی ایران در مرز 110 دلار جاخوش کرد، ضمن آنکه بهای نفت برنت دریای شمال از مرز 115 دلار عبور کرد.

در مجموع افزایش حدود 25 تا 30 دلاری قیمت نفت خام صادراتی ایران نشان می دهد با احتساب صادرات روزانه بیش از دو میلیون و 200 هزار بشکه، ایران در 40 روز گذشته بیش از یک میلیارد و 500 میلیون دلار درآمد بیشتری از محل صادرات نفت کسب کرده است.

آمارهای وزارت نفت نشان می دهد که در یکسال نخست آغاز فعالیتهای دولت دهم (شهریورماه 1389) حدود 69 میلیارد دلار درآمد نفتی به دست آمده است که با توجه به افزایش بهای نفت صادراتی ایران در مجموع دولت دهم در سال 1389 درآمدی حدود 80 میلیارد دلار را از محل صادرات طلای سیاه کسب خواهد کرد.

این در حالی است که درآمدهای نفتی در دولت هشتم سالانه 22 میلیارد دلار بوده و این درآمد در دولت نهم به طور متوسط سالیانه 58 میلیارد دلار برآورد شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین